شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان 1396

شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان 1396         
مراسم مناجات شب بیست و یکم دومین شب قدر ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار گردید.
گزارش جلسه

این مراسم با قرائت دعای جوشن کبیر و تلاوت قرآن و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی آغاز گردید و پس از ذکر چهارده صلوات، حاج منصور ارضی به بیان سخنانی پرداختند و در ادامه به مناجات با خدا و قرائت دعای کمیل و اعمال شب قدر و در آخر نوحه خوانی توسط ابوالفضل بختیاری پایان رسید.

حجت الاسلام والمسلمین میرزا محمدی در شب قدربیست و یکم ماه رمضان بعد از خطبه کوتاه و دعای فرج به ایراد سخنانی در مورد نظام آفرینش پرداختند 
بیانات با این آیه آغاز شد:
"الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِنْ طِینٍ"(7سجده)
 همان کسى که هر چیزى را که آفریده است نیکو آفریده و آفرینش انسان را از گل آغاز کرد
نظام آفرینش را پروردگار عالم در زیبا‌ترین شکل و قالب آفرید، و در خلقتانسان نیز در سوره تین آیه 4 تاکید نمود:
"لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ"
 [که] براستى انسان را در نیکوترین اعتدال آفریدیم
وقتی بنا شد با انسان سخن بگوید آن را هم در زیبا‌ترین شکل وقالب بیان نمود لذا در آیه 23 سوره زمرفرمود:
"اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَابًا مُتَشَابِهًا"
خدا زیباترین سخن را [به صورت] کتابى متشابه متضمن وعد و وعید نازل کرده است
وقتی خواستند قصصی برای آموزش ما بیان کنند در آیه 3 سوره یوسف فرمودند:
"نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ هَذَا الْقُرْآنَ وَإِنْ کُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِینَ"
 ما نیکوترین سرگذشت را به موجب این قرآن که به تو وحى کردیم بر تو حکایت مى ‏کنیم و تو قطعا پیش از آن از بى‏ خبران بودى 
این داستان رابه عنوان زیباترین قصه و داستان بیان نمودیم. وقتی قرار شد در این عالم رنگامیزی صورت بپذیرد که در حقیقت این شریعت را برای ما آورددر آیه 138 بقره می‌فرمایند 
"صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ"
 این است نگارگرى الهى و کیست‏ خوش‏نگارتر از خدا و ما او را پرستندگانیم
یعنی رنگ خدا زیباترین رنگ خدا در عالم است که در روزگار قابل تغییر نخواهدبود و وقتی خواست خلقتی انجام دهد خود را احسن الخالقین معرفی کرد وقتی بنا شد به عنوان "أَحْکَمَ الْحَاکِمِینَ" - در دعای جوشن آن را می‌خوانیم – قرار شد حکمی را بیان کند در سوره مائده فرمود "وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْمًا لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ"(50مائده) براى مردمى که یقین دارند داورى چه کسى از خدا بهتر است!- این آیه یکی از محاجات صدیقه طاهره سلام الله علیها در برابر مهاجرین و انصار بود – 
آنچه در این عالم برای رتق و فتق امور برما ارزانی داشتند اگر از طریق زمین بود فرمودند"وَأَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا"(آل عمران 37) یا اگر وعده‌ی بنا بود بدهند فرمودند"وَعَدْنَاهُ وَعْدًا حَسَنًا"(61قصص) اگر به قبول اعمال بود فرمود"رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ"(37 آل عمران) خداوند در زیبا‌ترین شکل و قالب آن را از ما قبول کرد حتی در مقام امتحان و بلیه فرمود"وَلِیُبْلِیَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا"(17انفال) یعنی در سنت الهی مومن قرار نیست در عافیت تربیت شود. لذا در آیات اولیه سوره عنکبوت فرمود :
"أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ"(2)
آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم رها مى ‏شوند و مورد آزمایش قرار نمى‏ گیرند
امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود خداوند مرا 14 مرتبه امتحان کرد 7 مرتبه در زمان حیات رسول الله صلی الله علیه وآله و 7 مرتبه بعد ازحیات پیامبر...به همین دلیل مومن بلایا و امتحانات الهی را زیبا می‌بیندو آن را نعمت می‌داندلذا در دعای کمیل می‌خوانیم "اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُغَیِّرُ النِّعَمَ" رحیما ببخش گناهی که نعمتم را دگرگون سازد "وَمَا بِکُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ثُمَّ إِذَا مَسَّکُمُ الضُّرُّ فَإِلَیْهِ تَجْأَرُونَ"(53نحل) و هر نعمتى که دارید از خداست‏ سپس چون آسیبى به شما رسد به سوى او روى مى آورید [و مى ‏نالید]
آنچه از ناحیه خداوندبه ما میرسد حسنه زیبایی و نیکی است.
لذا حضرت زین العابدین در ابتدای خطبه خود در شام می‌فرمایند:
" الحمد اِبتلانا أَهل البیتِ ببلاءِ حَسن" شکر خدایی را که مارا مورد آزمون حسن قرارداد. مانند آنچه حضرت زینب سلام الله علیها  در مجلس یزید بیان کردند.
در مقابله این همه زیبایی که خداوند به انسان ارائه نموده است خداوند یک مطالبه از انسان دارد و در سه سوره آن را نازل نموده است
"إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِینَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا "(7کهف)
 در حقیقت ما آنچه را که بر زمین است زیورى براى آن قرار دادیم تا آنان را بیازماییم که کدام یک از ایشان نیکوکارترند
"وَهُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ وَکَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَلَئِنْ قُلْتَ إِنَّکُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَیَقُولَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِینٌ"(7هود)
و اوست کسى که آسمانها و زمین را در شش هنگام آفرید و عرش او بر آب بود تا شما را بیازماید که کدام‏ یک نیکوکارترید و اگر بگویى شما پس از مرگ برانگیخته خواهید شد قطعا کسانى که کافر شده‏ اند خواهند گفت این [ادعا] جز سحرى آشکار نیست
"الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ"(2ملک)
 همانکه مرگ و زندگى را پدید آورد تا شما را بیازماید که کدامتان نیکوکارترید و اوست ارجمند آمرزنده
و هر سه آیه یک پیام را به ما می‌رساند، آنچه خداوند از ما خواسته اکثر عمل نیست، اتفاقاً درقرآن اکثریت الویتی ندارند! اکثرهم لا یعقلون ، اکثرهم لایفهمون، اکثرا هم الکافرون ، اکثرهم المشرکون... آنچه خداوند با آنها کار دارد "وَقَلِیلٌ مِنْ عِبَادِیَ الشَّکُورُ"(13سبا) خداوندباتعداد کمی کاردارد که اهل احسن العمل هستند نه به دنبال اکثرالعمل!
"أَصْحَابُ الْجَنَّةِ یَوْمَئِذٍ خَیْرٌ مُسْتَقَرًّا وَأَحْسَنُ مَقِیلًا"(24فرقان)
 آن روز جایگاه اهل بهشت بهتر و استراحتگاهشان نیکوتر است
بهترین جایگاه ناظربر احسن عمل فعلی ماست هرچه عمل نیکوتر و خالص ترباشد جایگاهت نیز بالاتر ونیکوتر است چنانکه درجایی دیگر می‌فرمایند:
"إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ إِنَّا لَا نُضِیعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا"(30کهف)
 کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏ اند [بدانند که] ما پاداش کسى را که نیکوکارى کرده است تباه نمى ‏کنیم
آنچه را خداوند به آن پاداش میدهند و آن را می‌خرندو بهادارد احسن عمل است و علمای شیعه آن آیه را و این تعبیر را اخلاقی عملکردن می‌دانند که در زیباترین شکل و قالب از ما می‌پزیرند.امام صادق علیه السلام:
"اِنَّ لِلْحقِّ دَوْلَةً وَ لِلْباطِلِ دَوْلَةً وَ کُلُّ واحِدٍ مِنْهُما فى دَوْلَةِصاحِبِهِ ذَلیلٌ"(کافی ج2)
براستى که حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر یک از این دو، در دولت دیگرىذلیل است.
و در خطبه 192 نهج البلاغه می‌فرمایند:
"لا تَسْتَوْحِشُوا فِى طَرِیقِ الْهُدى لِقِلَّةِ أَهْلِهِ، فَإِنَّ النّاسَ قَدِ اجْتَمَعُوا عَلى مائِدَةٍ شِبَعُها قَصِیرٌ، وَ جُوعُها طَوِیلٌ"
از کمى روندگان نهراسید، زیرا اکثریت مردم بر گرد سفره‏اى جمع شدند که سیرى آن کوتاه، و گرسنگى آن طولانى است.
لذا دردعا‌ها نیز مطالبه ما همین است مثل دعای تحویل سال " حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ "
دعای ماه رمضان " اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ"
در دعای دیگر ماه رمضان که در نمازهای واجب خواندن آن وارد شده " أَللَّهُمَّ غَیِّر سُوءَ حَالِنَا بِحُسنِ حَالِکَ"
یعنی ما از بدحالی خود در نزد پروردگار شکایت میکنیم" اَلهیَ عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ" و یا " أَفْرَطَ بِی سُوءُ حَالِی" (دعای کمیل) یکی از ویژگی‌ها عبادالرحمن این است که می‌خواهند از بهترین بندگان خدا باشند" وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا(74فرقان)




اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم
بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها

بیانات حاج منصور ارضی در شب بیست و یکم ماه رمضان در مسجد ارک شب قدر
"وَلَایَةُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی"(نهج البلاغه، للصُّبحی صالح، نامه 62)
ولایت علی بن ابیطالب حصن من است؛ پس هر کس در آن داخل شود، از عذاب من ایمن میماند.»
انسانها بر دو دسته هستند (براساس دعای دهه آخر ماه رمضان) عرض ما به خداوند متعال این است بیا و به ما عطا کن آنچه را از ماگذشته " اللَّهُمَّ أَدِّ عَنَّا حَقَّ مَا مَضَی مِنْ شَهْریِ رَمَضَانَ" می خواهیم اصل موضوع بیان شود که همه بیدار شویم. خیلیها در این شبها به دنبال توبه هستند و می‌خواهند توبه آنها قبول شود و با بعد از آن کار ندارند، اما باید به دنبال توبه در جلدی از تقوا بود. وقتی توبه در حفاظت تقوا قرار گرفت این می‌ماند؛ امشب اگر با خداوند مناجات کردی بگو خدایا ماندن من چطور امکان پذیر می‌شود. اگر به دنبال بخشش خداوند هستیم بدانیم در این ماه خداوند خیلیها را قبل از ما بخشیده است وامشب همه گناهکاران را نادیده گرفته است
ولی برای وارد حصن حصین شدن که شرط آن ولایت امیرالمومنین است و باعث " حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی" در دنیا و آخرت است؛ هر کس امشب یک یالله بگوید توبه او را قبول می‌کنند. اما قبولی توبه با ماندن به درگاه الهی و بندگی خدا کردن فاصله دارد. و فاصله این امر را ایمان پر میکند و ایمان نیز ثمره تقوا است. یعنی کسی که  مواظبت از خود نکند ودنبال عصمت و پاکی نباشد نمی‌تواند بندگی خدا را بکند و معطل بندگی است.

  مهم‌تر از توبه مقیم درگاه الهی و بندگی خداوند است.
جناب حُربن یزید ریاحی  توبه کرد و جز اصحاب ابا عبدالله هم شد ولی یک پله با اصحاب فاصله گرفت " عَلَى الاْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ" و کنار ابا عبدالله و بقیه شهدای کربلا نبود این را باید متوجه بشویم اگر  می خواهی حُر باشیم باشه حُر را هم قبول میکنند ولی کسی که می‌خواهد بماند و مقیم باشد و در مجاورت تا قیامت باقی باشد باید اول جز شهدا در بیاید باید خون دل خورده باشد افرادی مثل امام خمینی ره و مقام معظم رهبری نمونه آن هستند.
اما حالا به اصل بحث برگردیم امشب دو دسته از مردم را می‌شناسیم اول می‌خوانیم " اجْعَلْنَا مِنَ الْمَرْحُومِینَ وَ لا تَجْعَلْنَا مِنَ الْمَحْرُومِینَ" و  یعنی می‌آید در مسجد ولی نمی‌تواند اعمال را درست انجام دهد و با خدا وصل گردند، چون همه سال نفس تحت تربیت شیطان بوده این ایام که می‌فرمایند هر چقدر هم اهل گناه بودید بخشیده خواهید شد نفس قبول نمی‌کند. برای همین  اهل مناجات یازده ماه گذشته را به خود نهیب می‌زده که گنهکار هستی تا در این ماه بتواند از مقام توبه به مقیم درگاه الهی برسد
" مَا أُبَرِّئُ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّی"(53یوسف)
من نفس خود را تبرئه نمى ‏کنم چرا که نفس قطعا به بدى امر مى ‏کند مگر کسى را که خدا رحم کند
شوخی نیست، قرآن می‌فرماید هردو مورد هجوم هوای نفس قرار گرفتند زلیخا به زیبایی مشهوربود، اما یکی نفس خود را تربیت کرده بود اینجا  تحت تاثیر شیطان قرار نگرفت و معلوم می‌شود کسی که طی سال خود را تحت تربیت دعا و مسجد و عالم و قرآن قرار میدهد می‌تواند نفس خود را کنترل کند در راه خداوند ... حالا که  در ماه رمضان که خداوند می‌بخشد حواس جمع باشیم و زرنگی کن بگو حالا که مرا بخشیدی مرا در حصن حصینی قرار بده " اجْعَلْنَا مِنَ الْمَرْحُومِینَ وَ لا تَجْعَلْنَا مِنَ الْمَحْرُومِینَ" وقتی خداوند باب رحمت خود را گشوده زیاده خواهی و روداری کردن به این شکل خیلی هم خوب است. این حق است یعنی حق معلوم می‌شود، طرف همسایه امیرالمومنین است. هر شب اطعام شده توسط امیرالمومنین ، می‌گوید خدا تو را خیر دهد شکم فرزندانم را سیر لب انها را خندان و اجاق مرا روشن کردی ولی خدا داد مرا از علی بگیرد! او به ما رسیدگی نکرد، چون همسر و پدر او در جنگ شهید شدند حالا به امیرالمومنین ناسزا می‌گویند، این آیه بالا برای همه انسانها است حتی اگر همسایه امام زمانت باشی...


آنها که تصمیم راسخی بر ترک گناه دارند از فردا تلخی گناه را حس میکنند،
کسی که این حس را داشت بداند توبه او قبول شده و دارای تقوا است. اینکه کودکان کوفه برای امیرالمومنین شیر می‌آورند کافی نیست این یعنی ما برای امام علی شیر می‌آوریم ولی کار خود را میکنیم، رفیقی که پول خرج نذری میکنی ولی کار خود را میکنی نذرت را امیرالمومنین قبول میکند ولی تو کار خود را میکنی این مورد قبول هست؟! اینکه برای امیرالمومنین شیر می‌آورند خوب است اینکه نذری برای امیرالمومنین می‌دهیم برای اهل بیت نذری میدهیم خوب است اما بعد از آنچه...
همه علیٌ مع الحق را قبول کردند  و بخٍ بخٍ هم گفتند ولی الحق مع علی را قبول کردند؟ این که حق به دور علی می‌گردد را قبول کردند؟ اول هرکدام برای خود نظری دادند بعد صاحب نظر شدند وبعد از آن دسته دسته شدند. حالا رسیدیم به آنجا که در سرزمینهای اسلامی باید با داعشی بجنگیم که معلوم نیست از اسلام چه می‌خواهد پس برای همه مدافعان و محافظان سرزمینهای اسلامی دعا کنیم " یا قاهِرَ العَدُوِّ یا والِیَ الوَلِیِّ یا مَظْهَرَ العَجائِبِ یا مُرتَضی عَلِیٌّ"(دعای نادعلی) خدایا همین الان بچه‌های ارتش ، سپاه، نیروی انتظامی و اطلاعات را در مبارزه با داعش یاری بفرما ...


شعر مناجات
کن نظری بندة آلوده ام ای خدا ای خدا

خسته شدم،دور ز تو بوده ام ای خدا ای خدا

گردنِ کج رو زدم

در شب قدر آمدم

 

الهنا یاکریم

 

با دلِ غمدیده صدا می‌زنم ای خدا ای خدا

آنکه به خود ظلم نموده منم ای خدا ای خدا

آبرویم را نبر

بارِ مرا هم بخر

الهنا یا کریم

 

باگنَُهم سوختم و ساختم سیدی سیدی

هرچه تو دادی همه را باختم سیدی سیدی

آمده ام سربه زیر

دستِ مراهم بگیر

الهنا یاکریم

 

آمده ام عقده زدل وا کنم ربنا ربنا

لطف تورا خوب  تماشا کنم ربنا ربنا

سائلِ پُشتِ درم

فاطمه شد مادرم

الهنا یاکریم

 

از غضبِ خویش امانم بده یا کریم یاکریم

رویِ علی را تو نشانم بده یا کریم یاکریم

پر بکشم تا علی

نعره زنم یا علی

یا علی ویاعلی

 

تاکه به لب نامِ حسین می‌برم ای خدا ای خدا

می‌پرد این دل به هوایِ حرم ای خدا ای خدا

خونِ خدا السلام

کرب وبلا السلام

حبینا یا حسین

 

می‌رسد از خیمه زنی بی پناه واویلا واویلا

دیدن یارش وسط قتلگاه واویلا واویلا

گریه کنِ هرشبم

سینه زنِ زینبم

غریبِ مادر حسین

بی سروپایی دل زهرا شکست واویلا واویلا
چکمه بپا بر روی سینه نشست واویلا واویلا
فاطمه در اضطراب
تنگی جا شد عذاب
وای بنی حسین


خوب که بر سینه شه جاگرفت واویلا واویلا
موی به هم ریخته اش را گرفت واویلا واویلا

تاکه جدا شد سرش
خورد زمین مادرش
وای بنی حسین


شعر روضه
شب است و کوفه غمگین وچشم بیدارش
گره گشا گره افتاده است درکارش

یتیمها همه قرآن به سر دم خانه
و هرکه هست به فکر شفای بیمارش

نگاه سرخی این دستمالْ سر نکنید
که روی زردگذشته ست کار از کارش

فلک بروکه علی راتوپیش ازاین کشتی
شبی که داغ نشاندی به سینه یارش

ندید دنیا از او بلندمرتبه تر
ندید دنیا کوتاه‌تر ز دیوارش

به گریه زینب خودرا سپرد دست حسین
حسین را به ابوفاضل علمدارش

علی که رفت ازاین شهر زینبش هم رفت
ولی دوباره به این کوفه میخوردکارش

غریب بود ولی کوفه مثل شام نبود
که راهشان ببرند ازمیان بازارش

سر حسین دگربندنیست برسرنی
که سنگ پشت سرسنگ داده آزارش


صوت ها
صوت کامل سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی - شب بیست و یکم دانلود فایل
صوت کامل شب بیست و یکم - حاج منصور ارضی دانلود فایل
صوت کامل شب بیست و یکم - حاج ابوالفضل بختیاری دانلود فایل
گلچین مراسم شب بیست و یکم - مسجد ارک تهران دانلود فایل

ویدئو ها

دانلود فایل

گلچین مراسم شب بیست و یکم - مسجد ارک تهران

دانلود فایل

گلیپ پخش شده از سیمای جمهوری اسلامی ایران


تصاویر

نظرات

ارسال نظر

پست الکترونیک شما در بخش نظرات عمومی منتشر نخواهد شد.