شب بیست و دوم ماه مبارک رمضان 1396

شب بیست و دوم ماه مبارک رمضان 1396         
مراسم مناجات شب بیست و دوم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار گردید.
گزارش جلسه

این مراسم با قرائت قرآن و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی آغاز گردید و پس از ذکر چهارده صلوات، حاج منصور ارضی به بیان سخنانی پرداختند و در ادامه به مناجات با خدا و قرائت مناجات حضرت علی علیه السلام در مسجد کوفه و نوحه خوانی توسط حاج حسین سازور پایان رسید.

حجت الاسلام والمسلمین میرزا محمدی در شب قدربیست و دوم ماه رمضان بعد از خطبه کوتاه و دعای فرج به ایراد سخنانی در مورد نظام آفرینش پرداختند 
امام سجاد در دعای 44 صحیفه سجادیه اشاره می‌فرمایند ماه مبارک رمضان یکی از منازل و طرف سلوک الی الله است "وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى حَبَانَا بِدِینِهِ، وَ اخْتَصَّنَا بِمِلَّتِهِ، وَ سَبَّلَنَا فِى سُبُلِ إِحْسَانِهِ لِنَسْلُکَهَا بِمَنِّهِ إِلَى رِضْوَانِهِ ... وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى جَعَلَ مِنْ تِلْکَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضَانَ" سپاس خداى را که دین پسندیده خویش را به ما آموخت، و شریعت خود را مخصوص ما گردانید ... سپاس خداى را که ماه خود، ماه رمضان را یکى از این راه‌ها قرار داد. وقتی بررسی می‌شود میبینیم ارتباطی بین ماه رمضان و آداب سلوک الی الله است. بادقت در روایات و توصیه‌های بزرگان و ائمه دین می‌بینیم دو امر مهم قرآن و دعا در این ماه بسیار تاکید شده است که دو نردبان سیر و سلوک الی الله هستند. در این سیر دو حرکت به چشم می‌خورد یک حرکت نزولی از پروردگار به بندگانش و دومی حرکتی صعودی از بندگان به پروردگار عالم لذا می‌بینیم تمام کتب الهی در این ماه نازل شده تورات ششم ماه ، انجیل سیزدهم، زبور هیجدهم ، صحف ابراهیم علیه السلام اول ماه و قرآن کریم شب قدر... خداوند در این ماه با نزول زیباترین الفاظ "اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَابًا"(23زمر) این حرکت را پروردگار با نزول قرآن کامل کرده است . حرکت دوم که ما را به این منزل می‌رساند ، سیر صعودی حرکت دانی به عالی است که اتفاقاًدعا را میرزا جواد آقای ملکی قرآن ساعد است(حواندنی که از سوی عبد بر پروردگار صادر می‌شود. در این سیر درجات براساس آموزه‌های قرآنی است به ما می‌گویند "اقرأْ وارقَ ورتِّلْ" بخوان و بالا بیا
این سیر نیز توسط پروردگارانجام شده و سوره قدر نازل شده است. حبل المتین قرآن انزال قرآن را آویختنی معنی کرده اندو "وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا"(103آل عمران) یک سر این ریسمان در دست بندگان و یک سر در دستان یدالله و انبیا الهی استنکته اینجاست که در قران هم خداوند با مردم سخن گفته است و هم از مردم خواسته اند با خداوند صحبت کنند. 
دعا یعنی اظهار عجز و انکسار، اظهار فقر در مقابل غنی مطلقلذا کسی که دعای بیشتری میکند همراهی و تقوای بیشتری دارد  "أَنَا جَلِیسُ مَنْ ذَکَرَنِی"( مستدرک‏الوسائل،ج 5)من همنشین کسی هستم که مرا یاد کند.تعابیری در مورد دعا قرآن دارد که من اشاره میکنم:
"قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ یَکُونُ لِزَامًا"(77فذقان)
 بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگارم هیچ اعتنایى به شما نمى ‏کند در حقیقت‏ شما به تکذیب پرداخته‏ اید و به زودى [عذاب بر شما] لازم خواهد شد
یعنی اگردعا نکنید نزد خدا پشیزی ارزشنداریم لذا در آیه 60 سوره غافر خداوند می‌فرمایند:
"وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ"
و پروردگارتان فرمود مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم در حقیقت کسانى که از پرستش من کبر مى ‏ورزند به زودى خوار در دوزخ درمى ‏آیند
دعا یک عبادت است واگر بخواهیم همه عبادات را مجسم کنیم دعا می‌شود مخ العباده و ریشه همه عبادات دعا است، نماز، قرآن ، حج، روزه و ... همهانها مقدمات و تعقیبات آن را با دعا همراه کردند حتی در مورد ازدواج و بچه دار شدن وخواب و بیداری و سفر ... دعا وارد شده است ائمه ما برای هرکاری دعا وارد نمودند پس در همه امور دعا وجود دارد به دلیل عبادت بودن است. از امام رضا علیه السلام نقل است :
" عَلَیکُم بِسِلاحِ الأنبِیاءِ  فَقیلَ  و ما سِلاحُ الأنبِیاءِ قالَ: الدُّعاءُ"(کافی ج2) 
یعنی اگر چیزی بالاتر از دعاوجود داشت خداوند ان را سلاح انبیا قرار می‌داد
امیرالمومنین علی علیه السلامدر ممورد ماه رمضان و دعا می‌فرمایند:
"عَلَیْکُمْ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ بِکَثْرَهِ الِاسْتِغْفَارِ وَ الدُّعَاءِ(کافی ج4)
بر شما باد در ماه رمضان به بسیارىِ استغفار و دعا
امام زین العابدین علیه السلام در مورد پدرشان فرمودند:
"إذا کانَ شَهرُ رَمَضانَ لَم یَتَکَلَّم إلاّ بِالدُّعاءِ"(کافی ج4)
این سیره عملی ائمه بودند تا الگویی برای ما است مخصوصاً برای سلامت امام زمان می‌باشد. ما از سر دعا بی خبر هستیم ولی چیزی که مشخص است اگراهل دعانباشیم اهل جهنم می‌شویم چون در آیه 60 شوره غافر می‌فرمایند"وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ"و پروردگارتان فرمود مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم در حقیقت کسانى که از پرستش من کبر مى ‏ورزند به زودى خوار در دوزخ درمى ‏آیند، یعنی با خاری و ذلت به جهنم می‌روند چون کسی که اهل دعا نیست دچار تکبر است لذا هرچه بیشتر دعا کنیم اظهار انکسار و عجزمان نزد خداوندبیشتر است لذا در عالم سرمایه دار‌تر از انبیا و اولیا نداریم 
حضرت موسی علیه السلام در مناجات خود می‌فرماید:
"رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ"(24قصص)
ابا عبدالله در فرازهای آخر دعای عرفه می‌فرمایند خدایا من در مقابل تو فقیرم در جایی که ابا عبدالله می‌فرمایند من در مقابل خداوند فقیر هستم ما چه می‌توانیم بگوییم!
در قرآن خداوند می‌فرمایند یا ایه الناس انتم فقرا الی الله...


اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم
بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها

توصیه‌های حاج منصور ارضی برای شب آخر لیله القدر
حتماً برای خودتان یک برنامه‌ی داشته باشید چون یک شب بیشتر از لیله القدر باقی نمانده درست است که اینجا تا آخر ماه برنامه داریم اما لیله القدر چیزی دیگری است کاری کنید که بعداً پشیمان نشوید ،هر برنامه‌ی که شما را به خدا بیشتر متوجه می‌سازد آن کار را انجام دهید یک وقت می‌بینید با افطاری دادن ، یک وقت با بذل مال و یا جان به خدا نزدیکتر می‌شوید ، پس همان کار را انجام دهید. چون اگر امشب و فردا نتوانی کاری برای خودت انجام دهید از کفتان رفته است.
 به صورت عام به تو عنایت می‌شود. تا به حال هم که نتوانستیم روزه خاص بگیریم ، یعنی چشم و گوش و زبان خود را کنترل کنیم. حالا هم دیر نشده آن توسلات شما به اهل بیت و استمساک به دستگاه الهی اثر زیبایی می‌تواند داشته باشد، حالا خودتان چه در نظر دارید اگر دلتان می‌گوید بهترین غذا و دسر بعد از غذا و قبل از غذا راتهیه کنید و یا خواندن دعای جوشن کبیر که بزرگان به آن رسیدند، و یا بالاتر ازآن هزار "انا انزلنا"است را ختم کنید، که شب بیست و سوم بسیار مجرب است، .خواندن سه سوره روم و دخان و عنکبوت را نیز سفارش کردند. این روزها این دعا را درتعقیبات نماز صبح بخوانید
"صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اهْدِنِی لِمَا اخْتُلِفَ فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِکَ إِنَّکَ تَهْدِی مَنْ تَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ"
خدایا بر محمد و خاندان محمد درود فرست و مرا به آن حقیقتى که در آن اختلاف شده، به اذن خود راهنمایى کن، تو هرکه را بخواهى به راه راست هدایت میکنى.

اما در مورد حق که بحثهایی شده است باید گفت حق در اصول دین قرار دارد
 خداوند در توحید و خداشناسی حق را قرار داده و ما باید آن را تحصیل کرده و سپس به آن عمل کنیم و در نبوت و امامت و قیامت و عدل آن را به کار گیریم. پس وقتی حقی را از جانب خداوند بارسالت همراه و به امامت اجین می‌کنند نمی‌توان آن را از مردم خواست بلکه مردم اختیاردارند به آن عمل کنند ویا نکند. بعضی علمای ما به این شبه جواب درخورداده اند. البته عده‌ی می‌خواهندعلاوه بر بازی با سرمایهای این مردم با اعتقادات مردم هم بازی کنند. وقتی می‌خواهی از حق دفاع کنی هرینه دارد،  امر به معروف و نهی از منکر کردن دولت می‌شود چالش و ایجاد هزینه... چون می‌خواهند سازش کنند و حاضرند برای سازش هزینه کنند حالا این سند2030 اگر دقت کنید، می‌بینید مباحث آموزش جنسی را برای کودکان ما ایجاد کردند. می‌خواهم بگویم کار شده و اتفاق افتاده است باید برای بالا بردن سطح آگاهی مردم امربه معروف و نهی از منکر کرد.

راه‌های برپایی حق درکلام امیرالمومنین علیه السلام
1. شناخت حق
امام علی علیه السلام: کسی بر عمل به حق استقامت نمی‌کند مگر آن که به ارزشش آگاه باشد.( غررالحکم و دررالکلم، ص 397)
وقتی به حق رسیدی دیگر نمی‌توانی از آن باز گردی، در اعتقادات نمی‌توانی سلیقه‌ی عمل و برخورد داشته باشیم، یعنی نمی‌توان قرائتهای مختلف از دین معنی ندارد . تفکری که قرائت‌های مختلفی از دین را عنوان میکنند، فتنه هایی می‌سازند که الان با آن در جامعه رو به رو هستیم. 
2. تلاش و کوشش
امام علی علیه السلام می‌فرماید: " لا یُدْرَکُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ" ( نهج البلاغه، خطبه29)
«جز با تلاش، حق درک نمی‌شود»
ما نباید فقط به مرگ بر آمریکا یا مرگ بر انگلیس بسنده کنیم باید حرفهای و دلایلی روشن برای تبری از این شیاطین بیان کنیمچه در سطح دانشگاه ، چه در سطح حوزه و یا محل کار و غیره... از خداوند بخواهیم تا بتوانیم کتبی مناسب مطالعه کنیم با افراد مطلع نشست و برخواست کنیم 
3.امیدواری:
امام علی علیه السلام می‌فرماید:
"حَقٌّ وَ بَاطِلٌ وَ لِکُلٍّ أَهْلٌ فَلَئِنْ أَمِرَ الْبَاطِلُ لَقَدِیماً فَعَلَ وَ لَئِنْ قَلَّ الْحَقُّ فَلَرُبَّمَا وَ لَعَلَّ وَ لَقَلَّمَا أَدْبَرَ شَیْ‏ءٌ فَأَقْبَلَ أقول إن فی هذا الکلام الأدنى من مواقع الإحسان ما لا تبلغه مواقع الاستحسان و إن حظ العجب منه أکثر من حظ العجب به و فیه مع الحال التی وصفنا زوائد من الفصاحة" ( نهج البلاغه، خطبه16)
سرنوشت حقّ و باطل که هر یک را مریدانی است. امّا فزونی باطل چیز تازه‏ای نیست، ولی طرفداری از حق چه بسا که افزایش یابد و اهل حق بر باطل چیره گردند. و چه کم است چیزی که از دست شود بازگردد.
حق و باطل وجود دارند و برای هر یک پیروانی است. پس اگر باطل بسیار و پرتعداد شد، این عجیب نیست و از گذشته دور نیز چنین بوده است و اگر حق کم تعداد شد جای امیدواری است که زیاد گردد"وَقَلِیلٌ مِنْ عِبَادِی الشَّکورُ"(13سبا) به همین دلیل هم قران تاکید میکند، و اکثریت را لایعقلون ولا یفقهون می‌داند. وقتی خداوند رسالت خود رابه پیامبر ابلاغ کرد تعدادو عده برای رسالت معنی نداشت ! حالا یک عده بیایند و بگویند اکثریت دین دیگری می‌خواهند، و امیرالمومنین علی علیه السلام این ادعا را قبول کند! مگردر دعای افتتاح با همین مضامین آشنا نشدیم "اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَةَ إِمَامِنَا [وَلِیِّنَا] وَ شِدَّةَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا... کَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا اللَّهُمَّ فَافْرُجْ ذَلِکَ عَنَّا بِفَتْحٍ"
(خدایا به تو شکایت مى کنیم، از فقدان پیامبران، و غیبت اماممان، و سختى زمانه علیه وجودمان، و فرودآمدن فتنه‌ها بر سرمان، و پشت به پشت هم دادن دشمنان به زیانمان، و بسیاری دشمنانمان، و کمى نفراتمان، خدایا این گرفتاریها را از ما بگشا)
4.استقامت:
امام علی علیه السلام می‌فرماید: «خداوند رحمت کند کسی را که چون حقی را می‌بیند، به یاری آن برمی خیزد و هر گاه ستمی را مشاهده کرد، از آن جلوگیری می‌کند و همیشه یاور حق و اهل حق است تا آن حد که برای یاری حق به استقبال دشواری‌ها می‌شتابد»( نهج البلاغه، خطبه 205)
در این شبها برای امنیت موجود در شهرها و یا مجالسمان دعا میکنید ؟ از نیروهای مختلف سپاه و ارتش و نیروی انتظامی و اطلاعات و بسیج مردمی قدردانی میکنید؟!افراد زیادی برای برقراری این مجالس و برای آرامش شهرها خیلی زحمت کشیده اند، من نمی‌خواهم روزنامه و خبر برای شما بخوانم ولی بدانید که می‌خواستند کامیونی مواد منفجره وارد شهر‌های ما کنند بیایدی مرزبانان را دعا کنیم؟!



مناجات با خدا
ای دل سریع باش بپاکن قیام را
سمت شه نجف ببر از من سلام را

خود را درون صحن گنه سوز او بسوز
تا اژدهای نفس نسوزانده کام را

دنیای لهو را سه طلاقه ش کن و برو
عقد خودت کن آخرت مستدام را

با مستحب خویش به واجب ضرر نزن
اما ز هر دو تاش ببر فیض تام را

ترک گناه ساده‌تر از توبه کردن است
نفس تو دست توست بگیرش لجام را

آنچه نخواستی به سر دیگری نخواه
جزمرتضی نداشت کسی این مرام را

کم نیست خاک پای غلام علی شدن
راحت به هرکسی ندهند این مقام را

ای کوره پز به آتش خود هی شرر نده
صبر است آنکه میپزد این خشت خام

سلمان سه قرن روی زمین ذره ذره سوخت
تا شد مرید حیدر علیه السلام را

این نور،خانه زاد خدا بوده است پس
قطعا خدا گذاشت براین طفل نام را

رمز حیات عالم در دست مرتضاست
ایزد به خضر نیز نداد این دوام را

ای دل زهر که‌ ظلم کشیدی بگو علی
دست علی بگیرد از او انتقام را

ارباب اگر علیست سوی کد خدا نرو
وقتی حلال هست چه حاجت حرام را

پای حکومتش به فرج میرسد یقین
هرجا علی به دست بگیرد زمام را

روز شروع ،هرکه به گوشش علی شنید
پیش علیست خواندن حسن ختام را


شعر روضه
یا امیرالمؤمنین

بسم علی که اسمِ خدا هست اسمِ او
روحِ خدا نموده تجلی به جسمِ او

"الا"برای مرتبت ِ"لافتی" یکیست
وقتی علی یکیست یقینا خدا یکیست

وقتی که مست می‌شوم از جامِ نامِ وی
از چه گناه خویش نشویم به شُربِ مِی؟

یا مرتضی علی مددی!بی مدد شدم
خود قائلم که بیشتر از پیش بد شدم...

رو کرده ام به کوی تو تا آبرو دهی
از خمره‌ی نجف به خمارت سبو دهی

سر تا به پای،لب شده وز پایْ تا سرَم
تا بوسه گیرم از در و دیوارِ این حرم

صحبت کشید بر در و دیوار...وایِ من
می‌لرزد،آه!همچو دلت دست و پای من

گفتم ز دست و پا...چه قدر زیر دست و پا
فریاد زد:علیِ مرا میبری کجا؟

دستش به شالِ دورِ عبای تو بود بند
تا این که دستِ قنفذِ بی شرم شد بلند



صوت ها
گلچین مراسم شب بیست و دوم - مسجد ارک تهران دانلود فایل
صوت کامل سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی - شب بیست و دوم دانلود فایل
صوت کامل شب بیست و دوم - حاج منصور ارضی دانلود فایل
صوت کامل شب بیست و دوم - حاج حسین سازور دانلود فایل

ویدئو ها

دانلود فایل

گلچین مراسم شب بیست و دوم - مسجد ارک تهران

دانلود فایل

گلیپ پخش شده از سیمای جمهوری اسلامی ایران


تصاویر

نظرات

ارسال نظر

پست الکترونیک شما در بخش نظرات عمومی منتشر نخواهد شد.