شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان 1396

شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان 1396         
مراسم مناجات شب بیست و سوم دسومین شب قدر ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار گردید.
گزارش جلسه

این مراسم با قرائت دعای جوشن کبیر و تلاوت قرآن و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی آغاز گردید و پس از ذکر چهارده صلوات، حاج منصور ارضی به بیان سخنانی پرداختند و در ادامه به مناجات با خدا و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی و اعمال شب قدر و در آخر نوحه خوانی توسط ابوالفضل بختیاری پایان رسید.


حجت الاسلام والمسلمین میرزا محمدی در شب قدربیست و سوم ماه رمضان بعد از خطبه کوتاه وصلوات و دعای فرج به ایراد سخنانی در مورد نظام آفرینش پرداختند 
یکی از زیباترین و برترین نعمتهایی که پروردگار به پیروان ادیان حق عنایت فرمود دعا، مناجات و جاری شدن ذکر الله بر زبان ماست . نعمتی که وجود نورانی امام سجاد در مناجات خمسه عشر در سیزدهمین مناجات که مناجات ذاکرین است این تعبیررا به کار بردند"وَ مِنْ أَعْظَمِ النِّعَمِ عَلَیْنَا جَرَیَانُ ذِکْرِکَ عَلَى أَلْسِنَتِنَا"(از بزرگترین نعمت‌های تو بر ما این است که یاد و نام تو بر زبان ما جاری می‌شود) ما بازبانی ذکر و نام خداوندرا می‌بریم که در دعای ابوحمزه می‌فرمایند:
" أَدْعُوکَ یَا سَیِّدِی بِلِسَانٍ قَدْ أَخْرَسَهُ ذَنْبُهُ"
آقای من؛ تو را با زبانی می‌خوانم که از شدت گناه، گنگ شده است
اما با همه این نافرمانی‌ها و آلودگی‌های زبانی پروردگار عالم از باب فضل و رحمتش نام و صفات نورانی او بر زبان ما نقش بندد لذا فرمود "وَ مِنْ أَعْظَمِ النِّعَمِ عَلَیْنَا جَرَیَانُ ذِکْرِکَ عَلَى أَلْسِنَتِنَا" البته این جاری شدن ذکر بر زبان باید به اذن الهی باشد به همین خاطر بعد از این فراز می‌فرمایند " إِذْنُکَ لَنَا بِدُعَائِکَ" این دعا یعنی صدا کردن خداوند و چیز خواستن از خدا و دعا کردن به درگاه الهی و خداوند به هرکس که زبان در دهان دارد اجازه نمی‌دهد چنین مطلبی بیان کند. مشابه این تعبیر را ما در دعای افتتاح می‌بینیم " وَالْعَظَمَهِ اَللّهُمَّ اَذِنْتَ لی فی دُعآئِکَ وَمَسْئَلَتِکَ" یعنی دعا متوفق بر اذن خداوند است بلکه مسئلت و گدایی در خانه خدا متوقف بر اذن الهی است. تا جایی که ابا عبدالله الحسین علیه السلام می‌فرمایند پیامبر صلی الله علیه و آله هنگام دعا دستهایشان را چنان بالا می‌گرفتند که گویی یک سائل طلب طعام دارد شاهد این مدعا در دعای عرفه سیدالشهدا دیده می‌شود که بُشر و بَشیر روایت میکنند ابا عبدالله چشمانشان مانند جشمه‌ی که از ان آب جاری است ، اشک از انها جاری است و دستان نازنینش به حدی بالا آمد که گویی مسکینی طلب طعام نموده است.
امیرالمومنین در نامه 31 خود در نهج البلاغه که همان نامه و وصیتنامه امیرالمومنین به حضرت مجتبی است در مورد دعا می‌فرمایند:
"وَاعْلَمْ أَنَّ الَّذِی بِیَدِهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالاَرْضِ قَدْ أَذِنَ لَکَ فِی الدُّعَاءِ، تَکَفَّلَ لَکَ بِالاِجَابَةِ"
بدان آن کس که گنج هاى آسمان‌ها و زمین در دست اوست، به تو اجازه دعا و درخواست را داده و اجابتِ آن را تضمین نموده است
" رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی"(60غافر)
و پروردگارتان فرمود مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم در حقیقت کسانى که از پرستش من کبر مى ‏ورزند
امیرالمومنین از همین آیه الهام گرفته و در فرازهای پایانی دعای کمیل این آیه را شرح دادند فرمودند خداوند امر نموده بندگانت تو را صدا بزنند و همزمان تضمین اجابت هم داده اید " تَکَفَّلَ لَکَ بِالاْجَابَةِ"(نامه31نهج البلاغه) خداوند کفالت اجابت دعای تو را قبول کرد " وَأَمَرَکَ أَنْ تَسْأَلَهُ لِیُعْطِیَکَ" خداوند امر نموده که از او چیزی بخواهیم برای اینکه او عطا کند. دردعای ابو حمزه نیز مشابه همین تعبیر‌ها را داریم "اللّهُمَّ أنْتَ القآئِلُ وَ قُولُک حَقّ وَ وَعدُک صِدق" خدایا تو گوینده‌ی هستی که حرفت حق و وعده ات صادق است " وَ اسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیما" و خداوند از ما خواسته از فضل اللهی برخوردار باشیم و از رحمت رحیمیه استفاده کنیم که رحمتی خاص بر مومنین است" وَاللَّهُ یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشَاءُ"(105بقره) یعنی رحمت رحیمیه مخصوص مومنین است لذا دعایکمیل با رحمت رحمانی شروع و به رحمت رحیمیه تمام میکند و در دعای ندبه نیز به رحمت رحیمیه ختم می‌شود چون می‌گوییم " انْظُرْ إِلَیْنَا نَظْرَةً رَحِیمَةً" به دنبال نظر رحیمیه خداوند هستیم. اگر می‌خواهیم مشمول رحمت رحیمیه خداوند باشیم فقط از فضل و رحمت خداوند مسئلت بجویید.
" اسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیما وَ لَیْسَ مِنْ صِفَاتِکَ یَا سَیِّدِی" خداوند امر به چیزی میکند و از رحمیه بودن خداوند به دور است که آن را عطا نکند" أَنْ تَأْمُرَ بِالسُّؤَالِ وَ تَمْنَعَ الْعَطِیَّةَ وَ أَنْتَ الْمَنَّانُ بِالْعَطَایَا"(ابوحمزه) تو امر به گدایی کنی و هیچ چیزی به گداها ندهی این از صفات سلبه خداوند است، همانطور که بخل و جهل درصفات خداوند راه ندارد.به همین جهت امیرالمومنین در دعای کمیل می‌فرمایند "فَإِلَیْکَ یَا رَبِّ نَصَبْتُ وَجْهِی وَ إِلَیْکَ یَا رَبِّ مَدَدْتُ یَدِی" پس دیگر من سر خودرا بالا نگه میدارم و هم دست گدایی خود را دراز میکنم دردرگاهت چون شما ضمانت کردید اجابت دعای مرا "عَلی عِبادِکَ بِعِبادَتِکَ وَ اَمَرْتَهُمْ بِدُعآئِکَ وَ ضَمِنْتَ لَهُمُ الْاِجابَةَ" تنها عمل عبادی که در روایات و سیره مقدس ائمهبر آن تاکید فراوان شده دعا می‌باشد.
"عَلَیْکُمْ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ بِکَثْرَةِ الِاسْتِغْفَارِ وَ الدُّعَاءِ فَأَمَّا الدُّعَاءُ فَیُدْفَعُ بِهِ عَنْکُمُ الْبَلَاءُ"(کافی ج4)
امیرالمومنین به کثرت دعا سفارش میکنند چون ارتباطی وجود دارد بین دعا و جلب رضایت خداوند که خداوند شخص سأل را وقتی چیزی از خدا می‌خواهد دوست دارد مسئلت از پروردگار عالم اگراز طرف بنده به پافشاری و الحاح برسد و کثرت در دعا و مسئلت از خداوند داشته باشد معصومین می‌فرمایند:
"سَل حاجَتَکَ وَ اَلِحَّ فی‌الطَّلَبِ فَاِنَّ اللهَ یُحبُّ اِلحاحَ المُلِحّینَ مِن عبادِهِ المُؤمنین"(وسائل الشیعه ج7)
حاجت خود را از خدا بخواه و بر آن پافشاری کن. خداوند بندگان مؤمن خود را که در خواسته‌هایشان اصرار و پافشاری می‌کنند دوست می‌دارد.
اما برای کسانی که اهل مناجات هستند الحاح مطرح است وبه همین دلیل در دعای جوشن میخوانیم "وَیا مَنْ لا یُبْرِمُهُ اِلْحاحُ الْمُلِحّینَ" ای خدایی که گدا هرچقدر پافشاری کند تو خسته نمی‌شوی و یا در روایات و ادعیه وجود دارد بر ارتباط دعا و مسئلت با جود و کرم الهی... 
" لا تَزِیدُهُ [یَزِیدُهُ ] کَثْرَةُ الْعَطَاءِ إِلا جُودا وَ کَرَما"(دعای افتتاح)
خدایا کریم و جواد بودن خود را به هر گدایی نمی‌دهد بلکه به کسی می‌دهد که اهل پافشاری باشد پس از دعا خسته نشو . لذااهلبیت زیباترین مکتب ترسیم دعا رابرای ما ایجاد کردند، برای این امر می‌توانید به مضامین عالیه دعا توجه کنید. شما دقت کنید در دعایابوحمزه امامسجاد همان شکل که دعا را آغاز نموده تا به آخر ادامه نمی‌دهد"اِلهی لا تُؤَدِّبْنی بِعُقوُبَتِکَ " خدایا مرا به مجازات و عقوبتت ادب مکن. بلکه در فرازهای پایانی به خداوند پناه می‌برد و می‌فرمایند:
" اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْکَسَلِ وَ الْفَشَلِ"
چون امام می‌داند ما وقتی با خداوند حرفبزنیم زود خسته و کسل می‌شویم 
یازده ما شیطان هرکار دلش می‌خواهد می‌کند این یک ماه شیطان در غل و زنجیر است ولی هواینفس که آزاد است برای تربیت نفس و جلوگیری از طغیان آن در این ماه باید برنامه داشت با روزه و خوابیدن که نمی‌توان به جایی رسید، بعضی‌ها فقط مشتری شب قدر هستند به شرطی که به معرفت شناخت آن رسیده باشیم. اما امامن شیعه وقتی مکتب تربیتی دعا را تاسیس میکند و ما بنا است دراین سیرزبان چشم و گوشمان و... گویا شودبه مضامین عالیه دعا ، نقاط ضعف را به ما هشدار میدهند. این گسالت و فشلی از جنود شیطان هستند که نمی‌گذارد ما به حال مناجات بمانیم فلذا برای کمک می‌فرمایند"أَذِنَ لَکَ فِی الدُّعَاءِ وَ تَکَفَّلَ لَکَ"(دعای افتتاح/نامه31امیرالمومنین) یعنی کفالت استجابت همراه اذن دعاکردن می‌آید.
شعرا و عرفا می‌گویند:
زیر هر یارب تو لبیک ماست 
 امام امام سجاد می‌فرمایند:
همین یارب تو لبیک ماست
لذا امیرالمومنین علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام فرمودند:
" ثُمَّ جَعَلَ فِی یَدَیْکَ مَفاتِیحَ خَزَائِنِهِ بمَا أَذِنَ لَکَ فِیهِ مِنْ مَسْأَلتِهِ، فمَتَى شِئْتَ اسْتَفْتَحْتَ بِالدُّعَاءِ أَبْوَابَ نِعَمِهِ، وَاسْتَمْطَرْتَ"(نامه 31 نهج البلاغه)
خداوند کلید گنجینه ها(ی رحمتش) را در دستان تو قرار داده است، که به تو اجازه داده از او درخواست کنی تا هر گاه بخواهی، درهای نعمتش را با دعا بگشایی و بارش باران رحمتش را طلب نمایی؛ پس اگر اجابت دعایت به تأخیر افتاد، این تأخیر تو را ناامید نسازد

اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم
بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها

رابطه شبهای قدر و حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها
مقام لیله القدر در قرآن سّراست همانطور که وحی نازل شد "وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ" وقتی رو میکنیم به کلمات گهربار اهل بیت میبینیم که حضرات معصومین بحث لیله القدر را به شکل مشخص تفسیر به حضرت فاطمه سلام الله علیها میکنند. یعنی اگر کسی یک لحظه نوکری این خانم را بکند به اندازه بیش از هشتاد سال برابری میکند "لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ" حضرت فاطمه سلام الله علیها "یا کَثیرَ الخَیر" است و در سوره کوثر تفسیری دیگر از ایشان شده است. این یک عمر است و یقین بدانید خیلیها نسبت به این مقام عظمای ولایت کلیه فاطمیه هیچ توجهی ندارند "کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ"(179اعراف) نکته اینجاست انعام روزی خودرا دریافت میکنند،اما بحث روزی نیست بلکه بحث معرفت به فاطمه سلام الله علیها است.
بعضی از من می‌پرسند ای فراز از دعای افتتاح چطور امکان دارد" لا تَزِیدُهُ [یَزِیدُهُ ] کَثْرَةُ الْعَطَاءِ إِلا جُودا وَ کَرَما"خدایى گنجینه هایش نقصان نپذیرد، و بخشش بسیارش جز جود و کرم بر او نیفزاید، چیزی بابخشیدن وعطا کردن نه تنها کم نمی‌شود بلکه زیاد هم می‌شود. لیله القدر هم به این شکل است.
کسی که معرفت به حضرت فاطمه پیدا کند تازه می‌فهمد در لیله القدر چه گفته شده است. در مورد حضرت فاطمه سه آیه نازل شده(سوره کوثر) و سه شب لیله القدر قرار گرفته است، سه جا مقام و قبر حضرت را بیان کرده اند. آن وقت مقام قرب حضرت بعد از خداوند است به همین دلیل ایشان " جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیْنا"( سوره جن تفسیر البیان) ائمه حجت الله بر مردم هستند و ایشان حجت خداوند بر ائمه می‌باشند یعنی بعدی نداردلذا در بیان نماز ایشان می‌فرمایند تمام ملائکه ناظر نمازخواندن ایشان بودند و هیچ کسی مثل فاطمه نماز نخواندیک همچین شخصیتی برای دفاع از ولایت کلیه علویه داوطلب می‌شود واصلاً امیرالمومنین نفرمودند برو پشت در! ایشان خودشان می‌روند به پشت در حتی در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله ایشان پشت در می‌رفتند، چون صاحب خانه اوست !
 اگر بفهمی امشب صاحب دل شما هم اوست آن وقت دیگر سمت گناه نمی‌روی و فکر گناه هم نمیکنید. کسی می‌تواند شبهای لیله القدرراجبران کند که اصلاً نیت و فکر گناه را نکند. والا نماز و قرآن و یاد قیامت سوره‌های توصیه شده (دخان، روم و عنکبوت) هشدارهای در مورد قیامت داده اند که واقعاً کسانی که از حضرت زهرا دور هستند بیچاره می‌شوند. اگر بدانید فردای قیامت هم به اذن حضرت فاطمه درب بهشت باز می‌شود، درست است که بر روی کارت شناسایی شما نوشته شده ولایت علی علیه السلام اما باید اذن حضرت فاطمه سلام الله علیها باشد.

چگونه عنایات شبهای قدر را حفظ و حراست کنیم؟
من فکر میکنم اصلاً این شب قدر چنان مطالب و اسراری دارد که فقط مشغول قرآن به سرگرفتن بشویم بهتر است هرچند دعا و مناجات در این شب نیاز ماست و افراد زیادی در این شبها برای بار اول می‌آیند که نیاز است آنها هم آشنا شوند ویا آنها که رنگ حضرت زهرا پیدا نکردند باید با مناجات همراه شوند چون حضرت امام خمینی می‌فرمایند زهرای مرضیه واقعاً معلم و آموزگارو اسوه برای مرد و زن است. حرف بر این است که بی بی دوعالم باید امشب در را برای ما باز کنددراین شبها که جبرائیل و میکائیل می‌آیند اجازه ورود مادر نیاز است. برای کسی که مدیر خانه است عادت است که او اجازه ورود را بدهد واین را زنها بهتر می‌فهمند. حالا بی بی دو عالم از ما چه می‌خواهد؟! اگر می‌خواهید یک قدم به ایشان نزدیک شوید از حرام دوری کنید اگر دومین قدم را می‌خواهید بر دارید باید به واجبات عمل کنید واگر بخواهید قدمی بیشتر بردارید باید ترک مکروهات را داشته باشیم. مقام قرب حضرت زهرا بسیار عجیب است امام باقرعلیه السلام می‌فرمایند در قیامت کسی قدم از قدم بر نمی‌دارد زمانی که ندای ورود حضرت فاطمه می‌آید سرها پایین افکنده میشود؛ اصل ایجاد محشر وارد می‌شوند و هفتاد هزار ملک مقرب پیشاپیش و در اطراف ایشان حرکت میکنند و ایشان پوشیده شده در حله‌های بهشتی همانطور که درروایات وارد است ،چون ایشان سّرالله هستند. بدون ورود ایشان و استغاثه و تظلم ایشان خلائق اجازه وردو به بهشت یا جهنم را ندارند.
چیزی که آزار میدهد این است که برای بی بی دوعالم هدیه سر و دستان ابا عبدالله و حضرت ابوالفضل علیهما السلام را می‌آورند و ایشان به وسیله آنها شفاعت میکنند.پس ببینید چه کسی را امشب به دست می‌آوریم و یا از دست میدهیم قبر حضرت زهرا سلام الله علیها در قلب من و شماست! حضرت فاطمه فردای قیامت به دنبال کسانی که حسین گفتند مثل مرغی که به دنبال دانه است می‌گرددتا شفاعت کند محبین و دوستان محبین را...

چقدر بی بی به ما نزدیک و ما چقدر از ایشان دور هستیم! 
شبهای قدر حاضریم قران به سر بگیریم ولی حرفها و کلام ایشان را در سر نگه نمی‌داریم، اگر به ایشان کار داشته باشیم محدود می‌شویم به بحث حجاب، پس در رفتار و کردار چه؟! چقدر بی بی به ما نزدیک و ما چقدر از ایشان دور هستیم! حضرت فاطمه سلام الله علیها مظهر"وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ"(16ق) نزدیکی خداوندبه انسان است. امشب به این فکر کنیم چقدر از حضرت زهرا دور شدیم، این دور شدن از ایشان است که دشمن جرات پیدا میکند که به ما حمله کند، ما که ترسی از شهادت نداریم. توجه داشته باشید بی بی به مسجد آمد و فریاد زد ، و فرمود الان نفرین میکندچرا که می‌خواستند مقام امیرالمومنین را پایین بیاورند - اینکه دلمان قرص و محکم به نور ایمان می‌شود به سبب وجود حضرت زهرای مرضیه است کسی که دلش به نور ایمان قرص نیست با هر حرکت عقب نشینی میکنند. یک جمله از کلام امیرالمومنین را نمی‌توان در مقابل یک عمر جان فشانی حضرت زهرا قرار داد – مردم با دیدن زلزله وجدا شدن ستونها فرارکردند ولی یک نفر نگفت دختر پیامبر صلی الله علیه و آله راست می‌گوید، شما صدیقه هستید. الان هم ما فقط گریه‌ی برای ایشان میکنیم ان هم از روی دلسوزی ، نه به خاطردلایل ولایی، چون گریه ولایی همراه عمل و رفتار ولایی می‌شود و زندگی را تغییر میدهد
امشب ببین اگر زندگی تو ولایی و زهرایی نیست عذر خواهی کن واگر همخوانی وجود دارد زندگی خود رابیشتر ولایی و زهرایی کن




صوت ها
گلچین مراسم شب بیست و سوم- مسجد ارک تهران دانلود فایل
صوت کامل سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی - شب بیست و سوم دانلود فایل
صوت کامل شب بیست و سوم- حاج منصور ارضی دانلود فایل
صوت کامل شب بیست و سوم- حاج ابوالفضل بختیاری دانلود فایل

ویدئو ها

دانلود فایل

گلچین مراسم شب بیست و سوم- مسجد ارک تهران

دانلود فایل

گلیپ پخش شده از سیمای جمهوری اسلامی ایران


تصاویر

نظرات

ارسال نظر

پست الکترونیک شما در بخش نظرات عمومی منتشر نخواهد شد.