شب بیست و چهارم ماه مبارک رمضان 1396

شب بیست و چهارم ماه مبارک رمضان 1396         
مراسم مناجات شب بیست و چهارم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار گردید.
گزارش جلسه

این مراسم با قرائت قرآن و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی آغاز گردید و پس از ذکر چهارده صلوات، حاج منصور ارضی به بیان سخنانی پرداختند و در ادامه به مناجات با خدا و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی و دعای سحر و نوحه خوانی توسط حاج حسین سازور پایان رسید.

حجت الاسلام والمسلمین میرزا محمدی سخنان خود را در شب بیست و چهارم رمضان 1438 ه.ق با صلوات و دعای فرج ادامه دادند ، موضوع بحث نقش دعا و کیفیت آن در زندگی بود
"مِنْ أَعْظَمِ النِّعَمِ عَلَینا جَرَیانُ ذِکرِک عَلَی أَلْسِنَتِنَا وَ إِذْنُک لَنا بِدُعَائِکوَ تَنْزِیهِکَ وَ تَسْبِیحِکَ إِلَهِی فَأَلْهِمْنَا ذِکْرَکَ فِی الْخَلاءِ وَ الْمَلاءِ وَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ وَ الْإِعْلانِ وَ الْإِسْرَارِ وَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ آنِسْنَا بِالذِّکْرِ الْخَفِیِّ وَ اسْتَعْمِلْنَا بِالْعَمَلِ الزَّکِیِّ وَ السَّعْیِ الْمَرْضِیِّ وَ جَازِنَا بِالْمِیزَانِ الْوَفِیِّ"
از بزرگ‌ترین نعمتها بر ما جارى شدن ذکر تو بر زبان ماست، و اجازه ات به ماست که تو را بخوانیم و تنزیه و تسبیح گوییم، خدایا پس ذکرت را به ما الهام کن در نهان و آشکار و شب و روز، و پیدا و پنهان، و در خوشى و ناخوشى و ما را به ذکر پنهان مأنوس فرما و به عمل پاکیزه و کوشش پسندیده بکار گیر...
این که ذکرالله و اسما و صفات پروردگاربرزبان ما جاری میشود، تا اورا صدا بزنیم و سخنبگوییم! امام سجاد علیه السلام فرمود این ازبزرگترین و برترین نعمتهایی است که خداوند به ایشان عطا نمود و امام زمان نیز با تعبیری مشابه دردعای افتتاح به این نعمت الهی اشاره نمود و امیرالمومنین در خطبه 31 نهج البلاغه به امام حسن علیه السلام اشاره میکنند.
"وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ"(60غافر) و پروردگارتان فرمود مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم در حقیقت کسانى که از پرستش من کبر مى ‏ورزند به زودى خوار در دوزخ درمى ‏آیند
برطبق این آیه قرآن دعا یک عمل عبادی است که خداوند آن را جز نابترین مناسک خود قرارداده است که برای شئون مختلف بشری از قبل تولد تا بعد از مرگ ائمه ما دعا در اختیار ما قرارداده اند لذا ماه رمضان یک سیر نزولی ویک سیر صعودی دارد که سیر نزولی آن با قرآن و حرکت وحی از خداوند به  سوی بندگان است و از طرفی یک حرکت صعودی  از طرف بندگان به سوی پروردگار وجود دارد. شب قدر نیز شاید به این دلیل قرارداده شد که مراتب نزولی ما به مراتب پررنگتر از حرکت صعودی انسان استوبرای حفظ تعادل "لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ"(3قدر) شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است به همین جهت اولیا الهی برنامه کل سال خود را با ماه رمضان و شب لیله القدر تنظیم میکردند
معصوم می‌فرماید"رَأْسُ السَّنَةِ لَیْلَةُ الْقَدْرِ یُکْتَبُ فِیهَا مَا یَکُونُ مِنَ السَّنَةِ إِلَى السَّنَة"(تهذیب الاحکام ج4) 
آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته مى ‏شود
این یعنی گذشته ما در شبهای قدر جبران می‌شود و باید در این شبها به دنبال آینه و سرنوشت خود باشیم، چون خداوند "یَا جَابِرَ الْعَظْمِ الْکَسِیرِ"(جوشن کبیر) و در سوره فرقان خود را "فَأُولَئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ" معرفی کرده است و امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود "اللَّهُمَّ لاَ أَجِدُ لِذُنُوبِی غَافِراً وَ لاَ لِقَبَائِحِی سَاتِراً وَ لاَ لِشَیْ ءٍ مِنْ عَمَلِیَ الْقَبِیحِ بِالْحَسَنِ مُبَدِّلاً غَیْرَکَ"(دعای کمیل) خدایا! آمرزنده اى براى گناهانم و پرده پوشى برای زشتکاری هایم و تبدیل کننده اى براى کار زشتم به زیبایى، جز تو نمی‌یابم معبودى جز تو نیست... و این فقط هنرو کار خداوند است که هم غفران گناه کند هم ببخشد و هم به جای گناه حسنه بنویسد پس در این شبها باعث نگرانی ما نیست...
"أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ  أحمزُها"(بحارالانوارج67)بهترین عمل سختترین آنها است ما در ماه رمضان به دنبال چنین کاریث بودیم پس برای ما سخت است بعد از ماه رمضان از این راه برگردیم و بسیار ضرر میکنیم و بندگی خود را در نزد خداوندی میکنیم که "وَاعْلَمْ، أَنَّ الَّذِی بِیَدِهِ خَزَائِنُ السَّموَاتِ وَالاْرْضِ قَدْ أَذِنَ لَکَ فِی الدُّعَاءِ"(نامه31نهج البلاغه) بدان آن کس که گنج هاى آسمان‌ها و زمین در دست اوست، به تو اجازه دعا و درخواست را داده و اجابتِ آن را تضمین نموده است، به تو امر کرده که از او بخواهى تا عطایت کند و از او درخواست رحمت کنى تا رحمتش را شامل حال تو گرداند.
معرفت اولین و مهمترین اصل دعا است تا جایی که امیرالمومنین با بیان شؤن خداوند دعای کمیل را آغاز میکنند"بِرَحْمَتِکَ الَّتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ ءٍ... بِنُورِ وَجْهِکَ الَّذِی أَضَاءَ لَهُ کُلُّ شَیْ ءٍ" و باز ادامه میابد تا " أَنْ تُلْهِمَنِی ذِکْرَکَ" ذکر می‌گردد این مدار را در دعاهای حضرت زین العابدین هم می‌بینیم به همین جهت امیرالمومنین در وصایای خود به امام حسن علیه السلام قبل از آنکه بفرماید خداوند را صدا بزن می‌فرماید بدان پروردگار خزائن زمین و آسمان را در اختیار دارد و توانمنداست وقادراست برای انجام حاجات و می‌توان به او پناه برد"بِکَ عَرَفْتُکَ وَأَنْتَ دَلَلْتَنِی عَلَیْکَ"(ابوحمزه) خداوند خود باید معرفت را در دل ما بیندازد
عشق از معشوق اول سرزند 
تا به عاشق جلوه دیگر کند 
ما خود تجلی عشق خداوند هستیم و محب ما خداوند است او اعلان دوستی و آشنایی کرده تا ما توانستیم بگوییم"إِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ" والا بدون "لْقَیْتُ عَلَیْکَ مَحَبَّةً مِنّی"(39طه) هیچ اتفاقی نمی‌افتاد
تا که از جانب معشوق نباشد کششی
کوشش عاشق بیچاره به جایی نرسد
در باب زیارات هم همین است وقتی که یاد امام رضا علیه السلام میکنیم یا یاد امام حسین علیه السلام و... بر همین اساس اول  ازجانب امام صورت می‌پذیرد چون ما که عملی انجام ندادیم یک وقت تو دعا میکنی و یا زیارت نامه می‌خوانی یک وقت هم مشغول کار دیگری هستی به قول قدیمی‌ها آقا می‌طلبد! واین ریشه قرانی هم دارد همانطور که  در سوره انعام می‌فرمایند وقتی مومنین خدمت رسول الله رسیدند یک وظیفه نسبت به آنها دارید " فَقُلْ سَلَامٌ عَلَیْکُمْ"(54انعام) یعنی قبل از آنکه مومنین به تو سلام کنند شما بر آنها سلام کن این امام و رسول خداوند است ما دراین شبها در مورد پروردگار و اذن آن صحبت میکنیم همانطور که امام زمان در دعای افتتاح عنوان میکنند
"اللَّهُمَّ أَذِنْتَ لی فی دُعائکَ وَمَسْئَلَتِکَ فَاسْمَعْ یا سَمیعُ مِدْحَتی وَأَجِبْ یا رَحیمُ دَعْوَتی وَأَقِلْ یا غَفُورُ عَثْرَتی"
پروردگارا! تو اجازه دادی که من دعا کنم و از تو درخواست نمایم، پس نیایشم را بشنو و دعایم را اجابت کن و از لغزش‏هایم در گذر
پس وقتی قرار است طبق دستور امیرالمومنین در ماه رمضان با خداوند حرف بزنیم و دعا کنیم باید مراحل دعا را نیز رعایت کنیم "إذا کانَ شَهرُ رَمَضانَ لَم یَتَکَلَّم إلاّ بِالدُّعاءِ" پس به آموزش الفاظ، متن، آداب و اسرار و موانع اجابت دعا پرداختند و جمیع این موارد را در ماه رمضان و شبهای قدر قرار داد و به همین دلیل رسول خدا می‌فرمایند:
" اذا أرادَ اللهُ أن یَسْتَجیبَ لعبدٍ فتح له باب الإجابة" 
خداوند کریم‌تر از ان است که دستور به دعا و اذن آن را بدهد و بعد قبل کند یا نه! همین که شروع به دعا کردی ما را بخشیده و به استجابت نزدیک می‌شود این یک قائده است هرکس از خداوند چیزی می‌خواهد دستش را پیش خداوند دراز کند ولی پیامبر فرمودند هر شب ماه رمضان خداوند ندا میدهد آیا گدایی هست که به او عطا کنم! 
"اللَّهُمَّ إِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتِینَ إِلَیْکَ وَالِهَةٌ وَ سُبُلَ الرَّاغِبِینَ إِلَیْکَ شَارِعَةٌ وَ أَعْلامَ الْقَاصِدِینَ إِلَیْکَ وَاضِحَةٌ"(امین الله)
خداى دل‌های فروتنان، سرگردان به سوى توست، و راه هاى مشتاقان به درگاهت نمایان است، و نشانه هاى قاصدان کوى ات پیداست، و دل هاى عارفان از تو هراسان است، و صداى خوانندگان به جانب تو بلند است، و درهای اجابت به رویشان گشوده، و دعاى آنکه با تو مناجات کرد مستجاب است، و توبه کسى که به سوى تو بازگشت پذیرفته است...
"اللَّهُمَّ إِنِّی أَجِدُ سُبُلَ الْمَطَالِبِ إِلَیْکَ مُشْرَعَةً وَ مَنَاهِلَ الرَّجَاءِ"(ابوحمزه)
یعنی حضرت زین العابدین می‌فرمایند من حوائج خود را آوردم و برای همه حوائج جا هست این جاده‌ی بی کران است.


اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم
بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها

پیامدها و آثار اختلاف در حق و اسباب و علتهای اختلاف در حق
در مورد صلواتی که در دعای افتتاح و هم در تعقیبات نماز صبح واردشده می‌فرمایند:
" اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اهْدِنِی لِمَا اخْتُلِفَ فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِکَ إِنَّکَ تَهْدِی مَنْ تَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ"
خدایا بر محمد و خاندان محمد درود فرست و مرا به آن حقیقتى که در آن اختلاف شده، به اذن خود راهنمایى کن، تو هرکه را بخواهى به راه راست هدایت میکنى.
اختلاف در حق چگونه است؟! خیلی از اختلاف به جهت این است که عده‌ی با پوشیدن لباس دین فکر میکنند می‌توانند در امور حق اظهار نظرکنند ولی ای ادعا نادرست است.امیرالمومنین علی علیه السلام ریشه اختلاف در حق را سخنان جاهلانه می‌دانند:
"لَو سَکَتَ الجاهِلُ ما اختَلَفَ النّاسُ"( بحار الانوار، ج 75)
اگر نادان سکوت کند، ‌مردم اختلاف پیدا نمی‌کنند
سبب بسیاری از اختلافات  سخنان ناآگاهان است و این مسئله‌ی تجربه شده است. در جامعه ما وقتی توجه میکنیم میبینم خیلی هابرای منافع شخصی خود مطالبی را عنوان میکنند که همه چیز را تحت الشعاع خودقرار میدهد. اگر حق را نگوییم در باطل هلاک می‌شویم، اما سخنان جاهلانه یعنی  سخنان ناب را تفسیرهای عوامانه کنیم؛ اثر چنین برخوردی تولید فساد است. بروز این فساد در حجاب مردم نمایان می‌شود،در آزار مومنین هویدا می‌شود.
نکته دومی که امیرالمومنین اشاره می‌کنند خودپرستی و کینه ورزی به سبب دنیا پرستی است که باعث اختلاف در حق می‌گردد
" إِنَّمَا أَنْتُمْ إِخْوَانٌ عَلَى دِینِ اَللَّهِ مَا فَرَّقَ بَیْنَکُمْ إِلاَّ خُبْثُ اَلسَّرَائِرِ وَ سُوءُ اَلضَّمَائِرِ فَلاَ تَوَازَرُونَ وَ لاَ تَنَاصَحُونَ وَ لاَ تَبَاذَلُونَ وَ لاَ تَوَادُّونَ مَا بَالُکُمْ تَفْرَحُونَ بِالْیَسِیرِ مِنَ اَلدُّنْیَا تُدْرِکُونَهُ وَ لاَ یَحْزُنُکُمُ اَلْکَثِیرُ مِنَ اَلْآخِرَهِ تُحْرَمُونَهُ"(خطبه 113نهج البلاغه)
همانا شما برادران دینى یکدیگرید، چیزى جز درون پلید و نیّت زشت، شما را از هم جدا نساخته است، نه یکدیگر را یارى مى‏دهید، نه خیر خواه یکدیگرید و نه چیزى به یکدیگر مى‏بخشید و نه به یکدیگر دوستى مى‏کنید
امیرالمومنین علی علیه السلام اشاره میکنند، شما براساس دین خدا، با یکدیگر برادر و پیوسته هستید و تنها ناپاکی‌های درونی و انگیزه‌های زشت باعث تفرقه و جدایی در میان شما گشته است... این یعنی امام مردم که انتخاب و انتصاب الهی دارد با چنین اختلافاتی خانه نشین می‌شود تا مردم به اشتباه خود پی می‌برند. اینجا امیرالمومنین برای آنکه خودپرستی و دنیا طلبی و عافیت خواهی این اشتباه را تکرار نکند این هشدار را به ما می‌دهند...
سومین نکته‌ی که امیرالمومنین به آن اشاره میکنند فتنه‌های بیرونی وفریبکاری شیطان است همانطور که در خطبه 121 که بعد از واقعه حکمیت برای مردم کوفه بیان میفرمایند:
" إِنَّ اَلشَّیْطَانَ یُسَنِّی لَکُمْ طُرُقَهُ وَ یُرِیدُ أَنْ یَحُلَّ دِینَکُمْ عُقْدَهً عُقْدَهً وَ یُعْطِیَکُمْ بِالْجَمَاعَهِ اَلْفُرْقَهَ وَ بِالْفُرْقَهِ اَلْفِتْنَهَ فَاصْدِفُوا عَنْ نَزَغَاتِهِ وَ نَفَثَاتِهِ وَ اِقْبَلُوا اَلنَّصِیحَهَ مِمَّنْ أَهْدَاهَا إِلَیْکُمْ وَ اِعْقِلُوهَا عَلَى أَنْفُسِکُمْ"
همانا شیطان، راه‏هاى خود را به شما آسان جلوه مى‏دهد، تا گره‏هاى محکم دین شما را یکى پس از دیگرى بگشاید، و به جاى وحدت و هماهنگى، بر پراکندگى شما بیفزاید.از وسوسه و زمزمه و فریب کارى شیطان روى گردانید، و نصیحت آن کس را که خیرخواه شماست گوش کنید، و به جان و دل بپذیرید.
وقتی که شیطان بعد از ماه رمضان روی من وتو کار کند می‌گوید این راه را ببین نزدیک و راحت(وسوسه) است، ولی وقتی می‌خواهی یک نماز درمسجد بخوانی ویا یک مناجات در هیئت داشته باشی می‌گویند ممکن است بمب بگذارند و یا انواع نوانع را ایجاد میکنند. یعنی راه‌های حق را بسته و دشوار نشان میدهد ولی راه‌های خود را بر شما هموار میکن تا با شکاف و تفرقه دین شما را از میان می‌برد وجامعه را به انحطاط می‌کشاند. در کمیل  و دعای ابوحمزه خواتندیم که شیطان وسوسه میکند و نفس در معرض او قرار میگیرد  تا فریبکاری‌های او جامعه عمل می‌پوشد.ناراحت کنند اینجاست ما روی دستورات و وعده‌های اتفاق افتادی خداوند حساب نمی‌کنیم ولی روی وسوسه‌ها و زمزمه‌های شیطان حساب باز میکنیم بدون تأمل...
به قول مرحوم سراج بعد از بیست وسوم قرآنها میرود سرطاقچه و تسبیح‌ها می‌رود گَل میخ! این مشکلی است که بعد از ماه رمضان برای ما پیش می‌آید... 
وقتی توجه به رفتار رسول الله صلی الله علیه و آله میکنیم می‌بینیم دهه آخر را اعتکاف می‌گیرند یعنی این قدر محکم به عبادت می‌پردازد گویی اعتکاف میکنند" مِنْ تَزْیینِ عَدُوِّی فَغَرَّنِی بِمَا أَهْوَی" دستور بر این است که از امشب بیشتربه خداوند پناه ببریم این شبها زیادتر بخوانیم " اَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمیعِ الْعَلیمِ مِنْ هَمَزاتِ الشَّیاطینِ وَ اَعُوذُ باللَّهِ اَنْ‏ یَحْضُرُونِ اِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ"
 پناه برم به خداى شنواى دانا از وسوسه‏ هاى درونى شیاطین و پناه برم از این که‏ نزدم حاضر شوند و به راستى اوست خداوندى که شنوا و دانا است.
درست  این دعا برای قبل از طلوع خورشید و غروب آن است ولی این را در روز یکبار تکرار کن اپر بیشتر می‌توانی بیشتر بگو مطمئن باش شیطان بیشتر برای تو نقشه دارد حتی شیاطین انسی هم به سراغ تو میآیند کمی به روابطمان توجه بیشتر داشته باشیم. خلاصه طرحی برای خود بریزد برای خودتان تا شیطان برای شما طرح نریزد
شما نگاه کنید امروز سپاه ناز شست خود را نشان داد و هرچه لازم بود مقر تروریستهای تکفیری صهیونستی و سعودی داعش را هدف قرار داد. البته این مقابله به مثل سپاه نمک کاربود اصل آل سعود و تل آویو است ما اینجا  دعل میکنیم سپاه کار خود را انجام میدهد، گرچه ممکن است در داخل بعضی مخالف باشند  ولی شما پیکار درونی خود را  طبق  نظر علما جهاد اکبر را شما جوانان باید داشته باشید" یَا قَوِیُّ یَا عَزِیزٌ" جوانان بدانند هرجا که بوی گناه بیاید پای شیطان  در میان است حتی جوانی که غیر از هیئت جایی نداری بروی بدان شیطان همانجا به دنبالت می‌آید، با جک با حرف ویا هرکار دیگر... 
پس اوقات فراغت خود را با برنامه و طرح پرکنید چون شیطان از این اوقات سود می‌برد - این طرح می‌تواند والدین ، کتاب ، مداحی ، قران تحصیل و هر خیر دیگری باشد – آن وقت هرجا کم اوردی پناه ببر به دامان اهل بیت در این مورد در انتهای مفاتیح مطلبی وارد شده است:
بر حضرت صادق علیه السّلام وارد شدیم، آن حضرت را دیدیم که درد چشم سختی کرده، به حدّی که ما از جهت آن حضرت، مغموم شدیم. روز دیگر که خدمتش رسیدیم، دیدیم که چشمش دردی ندارد و خوب شده، گفتیم: فدایت شویم، آیا چشمان خود را به چیزی معالجه فرمودید؟ فرمود: بلی، به چیزی که او از جمله معالجات بود، گفتیم چه بود؟ فرمود: تعویذی بود، پس ما آن تعویذ را نوشتیم، و آن تعویذ این است: «اَعُوذُ بِعِزَّهِ اللهِ وَ اَعُوذُ بِقُوَّهِ اللهِ وَ اَعُوذُ بِقُدرَهِ اللهِ وَ اَعُوذُ بِنُورِ اللهِ وَ اَعُوذُ بِعَظَمَهِ (بِعِصمَهِ) اللهِ وَ اَعُوذُ بِجَلاَلِ اللهِ وَ اَعُوذُ بِجَمَالِ اللهِ وَ اَعُوذُ بِبَهَاءِ اللهِ وَ اَعُوذُ بِجَمعِ اللهِ؛ ما گفتیم: «جمع الله» چیست؟ فرمود: «بِکُلِّ اللهِ وَ اَعُوذُ بِعَفوِ اللهِ وَ اَعُوذُ بِغُفرَانِ اللهِ وَ اَعُوذُ بِرَسُولِ اللهِ وَ اَعُوذُ بِالأئِمَّهِ و یک یک ایشان را نام برد.





صوت ها
گلچین مراسم شب بیست و چهارم - مسجد ارک تهران دانلود فایل
صوت کامل سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی - شب بیست و چهارم دانلود فایل
صوت کامل شب بیست و چهارم - حاج منصور ارضی دانلود فایل
صوت کامل شب بیست و پنجم - حاج حسین سازور دانلود فایل

ویدئو ها

دانلود فایل

گلچین مراسم شب بیست و چهارم - مسجد ارک تهران

دانلود فایل

گلیپ پخش شده از سیمای جمهوری اسلامی ایران


تصاویر

نظرات

ارسال نظر

پست الکترونیک شما در بخش نظرات عمومی منتشر نخواهد شد.