شب یازدهم ماه صفر 1395

شب یازدهم ماه صفر 1395         
مراسم شب ششم (دهه اول ماه صفر) مصادف با شب یازدهم ماه صفر در حسینیه مرحوم چمنی با حضور عزاداران سیدالشهداء حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) برگزار گردید
گزارش جلسه

مراسم شب ششم (دهه ادوم) مصادف با شب یازدهم ماه صفر حسینیه مرحوم چمنی(ره) با نماز جماعت مغرب و عشاء و تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز گردید سپس حجت الاسلام و المسلمین سید رضا جعفری سخنرانی پرداختند و در ادامه حاج منصور ارضی به مرثیه سرایی و روضه خوانی پرداختند سپس با مداحی و نوحه خوانی حاج مصطفی روحانی این جلسه به پایان رسید.


 
اجمالی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید رضا جعفری در شب ششم(دهه اول ) مصادف با شب یازدهم ماه صفر1395 در حسینیه مرحوم چمنی(ره)

حجت السلام والمسلیمن سید رضا جعفری مثل همیشه با این آیه سخنان خود را آغاز نمود
"فَسَتَذْکُرُونَ مَا أَقُولُ لَکُمْ وَأُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ"
 پس به زودى آنچه را به شما مى‏ گویم به یاد خواهید آورد و کارم را به خدا مى‏ سپارم خداست که به [حال] بندگان [خود] بیناست 
اما موضوع سخنرانی "آیات آفاقی و انفسی" با این آیات آغاز شد:
سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ أَلَا إِنَّهُمْ فِی مِرْیَةٍ مِنْ لِقَاءِ رَبِّهِمْ أَلَا إِنَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ مُحِیطٌ (فصلت 53و54) 
به زودى نشانه‏ هاى خود را در افقها[ى گوناگون] و در دلهایشان بدیشان خواهیم نمود تا برایشان روشن گردد که او خود حق است آیا کافى نیست که پروردگارت خود شاهد هر چیزى است، آرى آنان در لقاى پروردگارشان تردید دارند آگاه باش که مسلما او به هر چیزى احاطه دارد.
از خصوصیات علم در هر مرتبه ای تاثیرگذاری بر محیط خود است و در مراحلی اگر نفس به علم خاصی دست یابد به بدن عالم تاثیر می‌گذارد. این مبتنی بر یک مبنایی است چرا که علم از ماهیات نیست و علم در وجود سابقه دارد،پس در مراتبی چون وجود دارای تاثیری است علم هم این تاثیر را دارد. قبل از این علم را از ماهیات می‌دانستند و ان را از اعراض ماهوی می‌دانستند - عرض در مقابل جوهر – و خارج از نفس و حقیقت انسان آن را معرفی می‌کردند. علم را مانند لباسی می‌دانستند که کسی می‌پوشید و می‌توانست او را جایی ببرد و یا او رابه جایی نبرد وآثاری متربط به آن را مانند همان لباس بر بدن می‌دانستند، یعنی کمال حاصل از علم را عارضی می‌دانستند و ذات انسان را فاقد آن کمال به حساب می‌آوردند.
به این شکل ذات انسان را فاقد حقیقت می‌شد و جهل را برای انسان تبین می‌نمودندیکی از اشکالات این برهان این بود که چطور می‌شود خداوند که عین علم است انسان و یا غیر انسان را خلق میکند که عین جهل یا نحوه علمی است؟ پس توجه به این سو جلب شد که بین علم و وجود فرقی نیست، وعلم را مشکک در وجود دانستند وبه این ترتیب هر موجودی بهره ای از علم دارد. 
با چنین تعبیری بخشی از آیات و روایات که ناخوانده مانده بودند خوانده شد، و یکی از این آیات آیه‌ی در سوره حمد است"الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ" ستایش خدایى را که پروردگار جهانیان که موقوف به حمد گشته است و حمد را مخصوص خداوندی دانسته که در دو عالم حاکم است. عالم در اینجا "یُعلم به" است یعنی وسیله علم پیدا کردن و اگر انسان ودیگر موجودات علم برایشان عرَض بود هیچ گاه نمی‌توانستند خدا شناس باشند و یاحتی عالم دیگر چیزی باشند در واقع به این شکلنباید از چیزی به چیزی دیگر پی می‌بردیم، و به این ترتیب برهان نظم کاملاًبرهان بی فایده ای می‌شد.اگر هیچ سیی معلوم شی دیگر نمی‌شد کلاًعلوم منتفی می‌شدند چون حتی هیچ شیء به خودش هم نمی‌توانست علم داشته باشد. 
اگر کسی کتب علم اهل عتیق را خوانده باشد می‌بیند این نگاه قران به علم و دانستن کاملاً با آن کتبی که هبوط حضرت آدم را کفاره قدم برداشتن در راه علم می‌داندمتفاوت است. با این همه عمل کردن و یا عمل نکردن به ان برای اهلش ماثربوده است . باید گفت تحریف تورات درزمان پیامبر صل الله علیه و آله ثابت شده نیست "مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ"(جمعه 5) مثل کسانى که [عمل به] تورات بر آنان بار شد [و بدان مکلف گردیدند] آنگاه آن را به کار نبستند همچون مثل خرى است که کتابهایى را برپشت مى ‏کشد [وه] چه زشت است وصف آن قومى که آیات خدا را به دروغ گرفتند و خدا مردم ستمگر را راه نمى ‏نماید. یکی از تفاخر احبار یهود و مسیحیان این بوده که کتب آسمانی را با خود حمل می‌نمودند ولی آن را تحمل نمیکردند ، یعنی با حمل بدون عمل به تورات انسان را در صورتی پایین‌تر از چهارپایان می‌دانستند و در واقع از چهارپایان پایینتر می‌آمدند.حالا عمل نکردن به قرآن کریم با آن جایگاه با انسان چه میکند؟! دلیل برتری قرآن آورنده ان یعنی نبی اکرم است چون هرکسی از ذات خود خبر می‌دهد "تَکَلَّمُوا تُعْرَفُوا فَإِنَّ الْمَرْءَ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ"(تحف العقول) هرکس تکلم کند خودش را نشان داده است و می‌دانیم هر متکلمی از تکلمش افضل است. پیامبر اکرم تکلم فرموده می‌شود قران کریم ، احادیث قدسی و وحی و... 
این که حضرت امیر علیه السلام می‌فرمایند "سَلُونی قَبلَ أن تَفقِدُونی"(خطبه 189 نهج البلاغه) یعنی اگر پرده و حجاب‌ها کنار برود چیزی برای امیرالمومنین آشکار نخواهد شد و بهعبارتی او عین علم است چون نه در ملک و نه در ملکوت برای او خبر جدیدی ندارند. علت مسما شدن به امیرالمومنین در روایات سیراب نمودن مومنین است از علم و معرفت و محبت ... هرکسی از معرفت و ادرام بهره ای دارد بوی نمی‌از کوثر به مشامش رسیده است و شده اهل معرفت و فقیه و عالم و این حدوث در شمار ایشان نمی‌آید.
ما در چه شماریم، مادر چه شماریم؟ که خورشید جهان تاب گردن از صبح کشیدست
در محضر امیرالمومنین کسی کبیر ، عظیم و حتی مسن محسوب نمی‌شود، جناب سلمان علیه الرحمه راامیرالمومنین به قصد منحرف نمودن از مطلبی سنگی به سوی او پرت کرد و سلمان دست کشید به محاسن سفیدش و گفت یاامیرالمومنین شما جوان هستید و حوصله دارید ولی سنی از من گذشته است، حضرت امیر هم داستان دشت ارژنگ رابه اویاد اور شد که وقتی او شاهزاده ای بود وبه خاطر محبت به پیامبر اکرم رسوا شد از خدمت پدر به کمک مادر فرار کرد در دشت ارژنگ کنار یک چشمه ای به قصد تطهیر لباس بیرون اوردی و خود را پاک کردی ولی یک شیر بر روی لباسهای تو نشسته و مستأسل گشتی ، ناگهان سواری جوان ظاهر شد، و آن شیر را دو نیم کرد و لباسها را به تو برگرداند، تو از باب تشکر دسته گلی از رُز در میان پارچه ای را به اوهدیه دادی! حضرت دست بلند نمود و آن دسته گل و آن پارچه که در میان ان گلهابود به او نشان داد ،سلمان می‌گوید دیدم گل همان گل وپارچه همان پارچه بود و بعد خجالت کشیدم که به حضرت امیرالمومنین گفتم شما جوان هستید و من مسن... 
در مقام تجلی و مقام حضرات آل الله نمی‌توان از این صفات استفاده کرد و حرف نزنیم بهتر است!


صوت ها
شب ششم - حسینیه مرحوم چمنی - پیش منبری - حاج محسن عربخالقی دانلود فایل
شب ششم - حسینیه مرحوم چمنی - سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا جعفری دانلود فایل
شب ششم - حسینیه مرحوم چمنی - حاج منصور ارضی دانلود فایل
شب ششم - حسینیه مرحوم چمنی - حاج مصطفی روحانی دانلود فایل
شب ششم - حسینیه مرحوم چمنی - حاج محمدرضا نیکنامی دانلود فایل

تصاویر

نظرات

ارسال نظر

پست الکترونیک شما در بخش نظرات عمومی منتشر نخواهد شد.