اگر امروز از برائت درک درستی نداشته باشیم فردا با انحراف به سراغ خرافات می‌رویم

اگر امروز از برائت درک درستی نداشته باشیم فردا با انحراف به سراغ خرافات می‌رویم                    
بیانات حاج منصور ارضی در روز شهادت امام رضا علیه السلام ، حسینیه صنف لباس فروشان 10 آذر 95


پیش از شروع سخنانم تشکر میکنم از،خُدّام ، مستمعین ،سینه زن‌ها ، گریه کن‌ها و بانیان ودست اندرکاران جلسات چون اگر همه با هم جمع نباشیم این آمدن ورفتن هاو زحمت کشیدنها تاثیری ندارد.

توصیه حاج منصور ارضی برای بعد از ماه صفر به عزاداران حسینی
در اواخر ماه صفر آنچه  در ذهن ما خطور میکنداین است: چه کنیم این تاثیری که از این چند ماه عزاداری برای امام حسین علیه السلام در ما ایجاد شده را با خود نگاه داریم؟ و حتی با امام حسین علیه السلام الی یوم القیامه باشیم؟! البته بزرگترها و با تجربه ترها می‌دانند ولی من برای جوانان و نوجوانان عرض میکنم؛ نکته‌ی که علمای بزرگ به آن اشاره کرده اند و ما بیشتر از آن غافل هستیم، و یا بی توجه به آن هستیم این است که عبادت مثل شیر با کوچکترین عاملی می‌بُرد و از بین می‌رود، حتی نمی‌توانیم با آن کاری کنیم چون شیر که بِبُرد می‌گوییم آن را تبدیل به پنیر می‌کنیم ولی عبادت که بِبُرد، دیگر کاری نمی‌توان کرد.
یک عبادت است ابی عبدالله به ما آدرس آن را داده و به آن سفارش کرده است، یعنی عبادتی وجود دارد که ابا عبدالله فرمود هنگام انجام دادن آن مرا یاد کنید، نمی‌گوید هنگام جهاد مرا یاد کن، هنگام حج مرا یاد کن ، هنگام سینه زنی مرا یاد کن، می‌فرمایند مرا در نماز شب و تهجد یاد کنید!

علاوه بر بهره علمی ولایت پذیری ملاک آموزش شریعت است
بزرگان مقام نماز شب را اعلاء می‌دانستند و دستور به پاداشتن آن را به ما دادند، منظورم افرادی هستند که دارای سجایای اخلاقی هستند، وتاثیر آنها را در زندگی می‌توان مشاهده نمود"فَأمَّا مَن کانَ مِن الفُقَهاءِ صائناً لنفسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً على‏ هَواهُ مُطِیعاً لأمرِ مَولاهُ فلِلعَوامِّ أن یُقَلِّدُوهُ، وذلکَ لا یکونُ إلّا بَعضَ فُقَهاءِ الشِّیعَةِ لا جَمیعَهُم" (وسایل ج18ص94و95) اما هر فقیهى که خویشتندار و نگاهبان دین خود باشد و با هواى نفْسش بستیزد و مطیع فرمان مولایش باشد، بر عوام است که از او تقلید کنند و البته این ویژگی‌ها را تنها برخى فقهاى شیعه دارا هستند، نه همه‌ی آنها. یعنی بعضی از علما هستند که ولی خدا مطلبی می‌گوید لکن بعضی از علماء کار خود را می‌کنند و کاری به امر ولایی ندارند، من اشاره بیشتر نمی‌کنم و به موضوع نماز شب می‌پردازم.

دغدغه نماز شب شما را از آفات روز در امان می‌دارد
نماز شب در این شبهای زمستان حیف است از دست برود. شما اگر نماز شب در این شبها به پادارید روز خود را به شکلی دیگر آغاز میکنید. چون در روز باید چشم و دهان و گوش خود را محفوظ بدارید حتی ابروی خود را باید حفظ کنید (با گوشه ابروی می‌توانی دل کسی را به درد بیاوری و یا گناهی کنی) تا بتوانی به نماز شب برسی ، از طرفی خود نماز شب شما را از بسیاری از آفات در امان نگاه میدارد، در شب زنده داری نجات وجود دارد همانگونه که قران می‌فرماید" نَجَّیْناهُمْ بِسَحَرٍ" (قمر 34) این نماز شب مثل شیر می‌ماند یعنی باید برای استفاده آن را بجوشانی یعنی اگر می‌خواهی نگهداری شود باید حداقل چهل شب آن را تعبدی بخوانی تا بالاخره عادت بندگی تو شود  - بعضی عادات که خوب هستند اشکالی ندارند هیچ عالی هم هستند – بعد از این مرحله نماز شب می‌شود ملکه وجود شما یعنی برای آن دغدغه دارید مانند علما بعد از چند ماه اگر یک رکعت آن را نخوانید ناراحت می‌شوید، به این فکر میکنید دیشب یا دیروز چه خوردم؟ چه گفتم؟ به چه نگاه کردم؟ شما یکسال خود را مشغول نماز شب کنید می‌بیندی در اخلاقات چه تغییرات خوبی رخ می‌دهد! رفتار ما در خانه و با خانواده با هیئت درست نمی‌شود چون کسی که تهذیب نفس و اخلاق ندارد و پا به هیئت می‌کذارد برای او هیئت و پارک فرقی ندارد، پس برای درست شدن باید این سفارش ابا عبدالله را در خانه انجام دهیم تا اخلاق حسینی ما از هیئت به خانه راه پیدا کند. شما نگاه کنید در روایات هست که می‌فرمایند حضرت زینب هیچ شبی را بدون نماز شب نگذراندند، فقط در یک شب بعد از عاشورا به واسطه مصائب نشسته خواندند،و بعضی هم می‌گوند شبی که در خرابه‌های شما نماز شب را نشسته خواندند چون انجا هم مصائب سختی را گذراندند.

باز تعریف روابط اجتماعی از دید مستحبات...
دیدی بعضی را هی می‌گویند یاد شهدا به خیر ولی گناه هم میکنند! باز می‌گویند شهدا کجا هستند؟ یاد امام خمینی به خیر! البته اینها خوب است ولی همه این حرفها معطوف به زبان است، کسانی که این حرف را می‌زنند باید در عمل هم در خط شهدا و امام خمینی باشدتا حب و علاقه او از زبان به رفتار و اعضا و جوارح او برسد.
دادش من ،اگر می‌خواهی وضعیت معیشت و اقتصادی درست شود به نماز شب روی بیاور، اما توجه داشته باش از خدا چه می‌خواهی ، بعضی از آشنایان من به واسطه دنیا نمی‌توانند به این مجالس بیایند، می‌گویند نشد، چون نمی‌توانند سود یک روز خود را جمع کنند وبا خیال راحت به این مجالس پا گذارند. اگر هم برای کمک کردن به دیگران از خداوند مال وثروت می‌خواهی حواست باشد،از پول کسب حلال خود اگر چیزی ماند انفاق کن، اگر داشتی کمک کن! اگر نداشتی فاتحه بخوان والسلام

برائت از دشمنان اهل بیت سلام الله علیهم را در نماز شب خود بیابیم
عرض شد تقرب همچنان که در محبت و موالات وجود دارد باید با برائت از دشمنان نیز ایجاد شود" اِنّى اَتَقَرَّبُ اِلَى اللَّهِ ... وَ اِلَیْکَ بِمُوالاتِکَ وَ بِاْلبَرائَةِ مِمَّنْ اَسَّسَ اَساسَ ذلِکَ وَ بَنى عَلَیْهِ بُنْیانَهُ" حتی دوری از به دست آوردن مال و ثروت برای کمک به مستمندان به هر قیمت خود یک برائت است. برائت از گناه برای اینکه به بندگیت ضربه وارد نشود یک نوعی برائت است که با نماز شب به دست می‌آید. بیاید علاوه بر نماز‌های یومیه نمازش را به عشق نماز شب نشسته حضرت زینب در خرابه‌های شام بخوانیم بیایم به خاطر نمازشبهای نشسته و با حال بیماری حضرت زهرا سلام الله علیها نماز شب بخوانیم، بی بی فاطمه زهرا سلام الله علیها برایش ایستادن سخت بود ولی با آن حال نمازشب می‌خواند و مومنین و مومنات را دعا می‌کرد ، بیایم در دو رکعت از این نماز شب سوره اعلی و سوره شمس را بخوانید چون یاد آور این آیه است"فَکَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَیْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاهَا"(شمس 14)و[لى] دروغزنش خواندند و آن [ماده‏ شتر] را پى کردند و پروردگارشان به [سزاى] گناهشان بر سرشان عذاب آورد و آنان را با خاک یکسان کرد. این آیه در احتجاج حضرت زهرا سلام الله علیها به کار رفته ویاد آور ذبح ناقه صالح است. این مطالب را الان یاآور شدم چون می‌دانم بعد از ماه صفر برائت را دیگرانی به شکل دیگر تفسیر میکنند.

توسل به امام مفترض الطاعه ملاک عزاداری ماست یا توصل به چند در بسته نیمه شب؟!
ما این چند ماه را در حسینیه‌ها و مساجد به عزاداری پرداختیم و آخرش هم به امام رضا علیه السلام متوسل شدیم کجا با ماه صفر خداخافظی کنیم؟ ما تا به الان از ائمه خود ( مفترض الطاعه وزنده هستند) حاجت خواسته ایم، حالا برویم درب چهل مسجد را در نیمه شب بزنیم برای گرفتن حاجت؟ این خرافات نیست؟ کارهای این شکلی برای سرگرم کردن مردم است، به کارهای بی محتوا ونامربوط به شیعه،که مثلاً پشت کتب ادعیه و یا نصوص قران می‌نویسند، نمی‌شود اعتمادکرد.خلاصه اگر می‌خواهی عشق خود را به امام حسین علیه السلام حفظ کنی راهش نماز شب است نه خرافات! چون تا چند شب دیگر این حب و برائت را به شکلی دیگر معنی میکنند که به درد زندگی امروز و فردای مومنان نمی‌خورد.



نظرات

ارسال نظر

پست الکترونیک شما در بخش نظرات عمومی منتشر نخواهد شد.