حواستان باشد شما مامور به تصحیح رفتار خود هستید.

حواستان باشد شما مامور به تصحیح رفتار خود هستید.                    
بیانات حاج منصور ارضی در روز دوم ایام زیارت مخصوص امام رضا علیه السلام مورخ بیست و ششم مرداد ماه ۱۳۹۶ حسینیه حضرت موسی بن جعفر علیه السلام مشهد


اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها

اهل بیت علیهم السلام مرکز تمام خیرات عالم هستند و از ما نیز همین را می‌خواهند. 
امروز(پنجشنبه) روز زیارتی امام رضا و حضرت اباعبدالله الحسین علیهما السلام است و از نظر ایام هفته نیز روز زیارتی حضرت عسکری علیه السلام است. در باب زیارت یک روایتی از امام رضا علیه السلام در کتاب کافی جلد چهارم و کتاب کامل الزیارات نقل شده است: 
" إِنَّ لِکُلِّ إِمَامٍ عَهْداً فِی عُنُقِ أوْلِیائِهِ وَ شِیعَتِهِ، وَ إِنَّ مِنْ تَمَامِ الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ وَ حُسْنِ الأدَاءِ، زِیارَةَ قُبُورِهِمْ؛ فَمَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ، کَانَ أئِمَّتُهُمْ، شُفَعَاءَهُمْ یوْمَ الْقِیامَةِ "
همانا هر یک از امامان معصوم علیهم السلام پیمان و عهدی به گردن دوستان و شیعیان دارند که کمال وفا به آن، زیارت قبور ایشان است. هر‌کسی که مشتاقانه و با تصدیقِ آنچه آنان در آن رغبت کردند، زیارتشان کند، روز قیامت، شفاعت آن‌ها شامل‌شان می‌شود.
ان شاء الله ما هم جز شیعیان و دوستان اهل بیت علیهم السلام باشیم. این امر خیلی مهم است، زمان خاصی هم ندارد و مهم زیارت و وفای به عهد است. یعنی امروز که به سمت حرم رفتید این حدیث در نظرتان باشد که با زیارت حرم امام رضا علیه السلام آمدم تا وفای عهد کنم. این‌گونه زیارت بسیار زیباست و کمتر به آن توجه شده است. دومین شرط زیارت عشق و علاقه به زیارت است. یک وقت هیچ علاقه‌ای نداری و فقط برای زیارت آمده‌ای و متوجه چیزی نیستی، اما گاهی هم اصلا با عشق و علاقه بلیت تهیه می‌کنی یا ملزومات سفر را محیا می‌کنی، یا به هیات کمک می‌کنی و نذری می‌دهید. بعضی از این جوان‌ها چنان عاشق هستند که بیرون حرم نشسته‌اند و خاک کفش زوار را پاک می‌کنند و واکس می‌زنند. هرکسی به‌گونه‌ای شوق و ارادت خود را نشان می‌دهند. این چیزی است که در وجود یک عده‌ای هست و در وجود عده‌‌ای نیست.
" وَ عَظُمَ فیما عِنْدَکَ رَغْبَتُهُ " (دعای کمیل) و رغبت و میل و علاقه و شوق من نسبت به آن چه نزد توست بزرگ و عظیم است.
شما نگاه می‌کنی خدا به چه رغبت دارد تا آن را انجام بدهی. امام رضا علیه السلام به چه رغبت دارند و از ما چه می‌خواهند؟ اهل بیت علیهم السلام اول و آخر و مرکز تمام خیرات عالم هستند و از ما نیز همین را می‌خواهند. کسی که با چنین دیدی به زیارت بپردازد و زائر باشد مشمول شفاعت امام می‌شود همانطور که در حدیث نیز اشاره شده است. پس سومین ویژگی؛ عمل کردن زائر به آنچه امام به آن رغبت دارد می‌باشد. مانند بهتر شدن پوشش مرد و زن. 

اولین و آخرین کاری که امام رضا علیه السلام به آن رغبت دارند همین رئوف بودن است. 
من یک مطلبی قبلاً گفته‌ام؛ اصلاً به زیارت مردم کار نداشته باشید چون حال خودت را و ذکرت را فراموش می‌کنی. در صحن‌ها و رواق‌ها خادمین اگر لازم باشد تذکر می‌دهند، لیکن شما مامور به تصحیح رفتار خود هستید. در این چند ساعت باقی مانده از وقت زیارت باید از امام رضا علیه السلام چه بخواهیم و چه کار کنیم؟ که امام رضا علیه السلام به آن رغبت دارد. اولین و آخرین رغبت امام رضا علیه السلام همین رئوف بودن است. در سفر با خانواده‌ باید رئوف باشیم، در هیات باید رئوف باشیم. دقت کنید شما همانطور که قوانین حرکت در سطح شهر را رعایت می‌کنید باید قوانین خادمین در حرم و یا حسینیه را نیز رعایت کنید. این نکات همه جز زیارت است اما سخن گفتن‌های بیهوده جز زیارت نیست. بدانید باب زیارت باب وسیعی است به اندازه " وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ " (دعای کمیل) ، هرچقدر هم این باب را رعایت می‌کنی اما در آخر باید یادآور باشیم " من گناهان زیادی دارم " لذا در زیارت امام رضا علیه السلام قصد و غرض خود را بیان می‌کنیم:
" اللَّهُمَّ إِلَیْکَ صَمَدْتُ مِنْ أَرْضِی وَ قَطَعْتُ الْبِلادِ رَجَاءَ رَحْمَتِکَ فَلا تُخَیِّبْنِی وَ لا تَرُدَّنِی بِغَیْرِ قَضَاءِ حَاجَتِی وَ ارْحَمْ تَقَلُّبِی عَلَى قَبْرِ ابْنِ أَخِی رَسُولِکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا مَوْلایَ أَتَیْتُکَ زَائِراً وَافِداً عَائِذاً مِمَّا جَنَیْتُ عَلَى نَفْسِی وَ احْتَطَبْتُ عَلَى ظَهْرِی فَکُنْ لِی شَافِعا إِلَى اللَّهِ یَوْمَ فَقْرِی وَ فَاقَتِی فَلَکَ عِنْدَ اللَّهِ مَقَامٌ مَحْمُودٌ وَ أَنْتَ عِنْدَهُ وَجِیهٌ"
خدایا از وطنم آهنگ تو کردم و به امید رحمتت شهرها را پشت سر گذاشتم پس ناامیدم مکن و بدون برآوردن حاجتم، بازم مگردان و رفت‌وآمدم را بر قبر برادر فرزند فرستاده‌ات، (درود تو بر او و خاندانش) رحم کن، پدر و مادرم فدایت اى مولایم، به سوى تو براى زیارت آمدم، بر تو واردم، از آنچه خود جنایت کرده‌ام، و بر پشتم بار کرده‌ام به تو پناه آوردم، به درگاه خدا شفیع من باش در روز تهی‌دستى و ندارى، براى تو نزد خدا مقامى بس ستوده است، و تو نزد او بس آبرومندى.
بارها این حرف‌ها را به شکل‌های مختلفی بیان کردیم ولی در این زیارت این‌گونه می‌گوییم که از وطن خودم که آنجا هم سرزمین خداست قصد سفر به اینجا رل دارم که اینجا جای دیگری است، اینجا خیلی خدایی است. " رَجَاءَ رَحْمَتِکَ فَلا تُخَیِّبْنِی " از این فراز معلوم می‌شود یک عده را در این درگاه ناامید می‌کنند ولی ما تا حاجت خود را نگرفته‌ایم دست برنمی‌داریم  در ادامه " مَوْلایَ أَتَیْتُکَ زَائِراً وَافِداً عَائِذاً " اصل موضوع زائر پناهنده‌شدن است. گاهی می‌بینی کنار ضریح هم رفتی دستت هم به ضریح می‌زنی ولی با غضب و اذیت مردم، بدان! شما وارد بر امام رضا علیه السلام نشدی اگر وارد شده بودید که آداب را رعایت می‌کردید و احترام را نگه می‌داشتید. شما در این شلوغی اجازه بدهید دیگران که شوق، اشتیاق و توان دارند بروند و خود را به ضریح برسانند و شما به قربان صاحب مهمانی و این مهمان‌ها بروید. من بارها به دوستان قدیمی‌ام گفتم ولی باز می‌گویم: مرحوم شیخ محمود نجفی می‌گفت زمانی که به حرم می‌رفته یک زیارت نامه می‌خوانده و بعد از آن به‌ کنار فردی روستایی‌ که برای زیات آمده می‌ایستاده و از امام رضا علیه السلام همه حاجاتی که این فرد طلب کرده را برای خودش هم می‌خواسته شاید زبان آن روستایی را حتی متوجه نمی‌شده ولی مرحوم شیخ محمود نجفی با آن فضائل‌شان این‌گونه حاجت می‌خواستند.

پذیرایی از مهمانان و زوار امام رضا علیه السلام افضل است که به آن کمتر توجه می‌کنیم. 
زیارت یک آداب ظاهری و فقهی دارد که توسط روحانیون بیان می‌شود، اما در کنار آن آداب دیگری هم دارد. بارها شنیده‌اید حضرت امام رحمت الله علیه یک زیارت مختصری می‌کردند و به منزل برمی‌گشتند تا چای و غذا و یا محل استراحت زوار را محیا کنند و می‌فرمودند این بافضیلت‌تر است. یعنی پذیرایی از مهمانان و زوار امام رضا علیه السلام افضل است که به آن کمتر توجه می‌کنیم. شما توجه کنید در هیات چقدر خادمین زحمت می‌کشند و یا چندهزار خادم در حرم همکاری دارند تا شما به‌راحتی به زیارت بیایید حالا اگر به زیارت بروید و درست برنگردید زحمات این خادمین را در مضیقه قرار داده‌اید.
روایت داریم هرکس امام رضا علیه السلام را زیارت کند یقیناً به زیارت امام حسین علیه السلام رفته است. همین‌جا و همین امشب خود را بسپار به امام رضا علیه السلام و بگو " اَللّهُمَّ اِنّى اَسْتَوْدِعُکَ الْیَوْمَ نَفْسى وَاَهْلى وَ مالى وَ وُلْدى وَکُلَّ مَنْ کانَ مِنّى " (آداب و دعای سفر) خودت را به امام رضا علیه السلام بسپار چون زمانی‌که از این وادی و شهر بیرون برویم این‌قدر فساد به‌وسیله تلفن‌های همراه که کنار همه هست گسترده شده است که نمی‌دانیم چه می‌شود. خوش به‌حال آن جوانی که به‌خاطر امام رضا علیه السلام فقط از تلفن همراه‌اش به‌عنوان تلفن و اطلاع از بعضی اخبار استفاده می‌کند و دیگر وارد این فضاهای مجازی نمی‌شود و خود را به گناه آلوده نمی‌کند. حواستان باشد خودتان را خراب نکنید که معلوم نیست باز هم توفیق زیارت داشته باشیم. پس خودتان را به حضرت بسپارید و بگویید معلوم نیست از این در بیرون بروم دوست شما هستم یا دشمن شما؟! خُب هرکس این‌گونه به زیارت بیاید ان شاءالله چیزی به‌دست می‌آورد، والاّ مستحبات و احکام زیارت را به‌ خوبی بیان می‌کنند لیکن اصل موضوع این است که آیا می‌توانی خودت را به امام رضا علیه السلام بسپاری؟ واقعاً بعضی‌ها حواسشان به دوستان‌شان بیشتر است تا به امام رضا علیه السلام. اگر به اندازه دوستان حواسمان به امام رضا علیه السلام بود حتما مورد عنایت حضرت قرار می‌گرفتیم. بعضی‌ها هم دقت ندارد و به کم و زیاد عنایات توجه می‌کنند. زمانی که در اختیار امام باشی آن مقداری که امام لازم بدانند بدهند بهتر است. بارها شنیده‌اید؛ حاجت‌مندی آمد و حضرت خوشه انگوری به او داد، شخص گفت آقا من حاجت‌مند هستم خوشه انگور به چه درد من می‌خورد؟ امام هیچی نفرمودند. شخصی دیگری آمد و حضرت یک حبه انگور به او عنایت کردند. آن شخص گفت آقا من خود را قابل نمی‌دانم و خدا را شکر کرد و شروع به گریه کرد. حضرت ابتدا یک خوشه انگور، سپس یک سینی انگور عنایت کردند و در آخر به ملازم خود فرمودند این باغ انگور را نیز به این فرد بدهید. وقتی شکرگزار باشیم عنایت چند برابر می‌شود. 

نظرات

ارسال نظر

پست الکترونیک شما در بخش نظرات عمومی منتشر نخواهد شد.