بدانید! اهل بیت علیهم السلام به سراغ ما آمده‌اند، نه این‌که ما به دنبال ایشان رفته باشیم.

بدانید! اهل بیت علیهم السلام به سراغ ما آمده‌اند، نه این‌که ما به دنبال ایشان رفته باشیم.                    
بیانات حاج منصور ارضی در دعای کمیل شب بیست و ششم ماه ربیع الاول مورخ بیست و چهارم آذر ماه ۱۳۹۶ حرم حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام


اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 
بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها

در مناجات راغبین می‌گویی هیچ بیماری و مرضی روحی و جسمانی بدون شفا و درمان نیست.
در ادامه بحث مناجات خمسه عشر به مناجات الرّاغبین رسیدیم و عرض شد که هر آن‌چه از ما صادر یا ساطع می‌شود در برابر آن یک عنایاتی از حق مطابق با نیت و یا حرکت ما ایجاد می‌شود که به بعضی از موارد آن‌ اشاره کردیم و به این فراز " فَقَدْ نَبَّهَتْنِی الْمَعْرِفَةُ بِکَرَمِکَ وَ آلائِکَ " رسیدیم. این موضوع در مقابل آن غفلتی که در ما ایجاد می‌شود به وجود می‌آید و بعد می‌گویی " إِنْ أَوْحَشَ مَا بَیْنِی وَ بَیْنَکَ فَرْطُ الْعِصْیَانِ وَ الطُّغْیَانِ فَقَدْ آنَسَنِی بُشْرَى الْغُفْرَانِ وَ الرِّضْوَانِ " اگر تیرگی بین من و شما در اثر گناه و سرکشی ایجاد شود در برابر آن من توجه و گرایش پیدا می‌کنم به بشارت غفران و رضوان شما. و این مطلب را گفتیم که در ابتدای مناجات راغبین می‌گویی هیچ بیماری و مرضی روحی و جسمانی بدون شفا و درمان نیست. مثلاً کسی گرفتار گناهی است یا به قولی گناه برای او ملکه شده یا عادت کرده است، نمی‌تواند بگوید من درد بی‌درمان دارم پس بی‌خیال شود و از درمان خود صرف‌نظر کند. 
در میان ادعیه نیز اگر به دعای تربت امام حسین علیه السلام توجه کنید و فوایدی دارد که توصیه می‌شود هر روز صبح و یا شب آن را سه مرتبه بخوانید و بعد تربت(تسبیح و یا مُهر تربت) را بر روی چشم بگذارید. نکته‌ای که وجود دارد این است که بعد از دعا می‌فرماید " اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذِهِ التُّرْبَةِ الْمُبَارَکَةِ وَ بِحَقِّ صَاحِبِهَا وَ بِحَقِّ جَدِّهِ وَ بِحَقِّ أَبِیهِ وَ بِحَقِّ أُمِّهِ وَ بِحَقِّ أَخِیهِ وَ بِحَقِّ وُلْدِهِ الطَّاهِرِینَ اجْعَلْهَا شِفَاءً مِنْ کُلِّ دَاءٍ وَ أَمَانا مِنْ کُلِّ خَوْفٍ وَ حِفْظا مِنْ کُلِّ سُوءٍ " خدایا از تو مى‌خواهم به حق این تربت مبارک، و به حق صاحبش، و به حق جدّ و پدر و مادر و برادرش، و به حق فرزندان پاکش، آن را شفایى از هر درد، و ایمنى از هر بیم، و نگهدار از هر بدى قرار ده.
چرا این مطلب را عرض کردم چون می‌خواهم بگویم که هر دردی، درمانی دارد. حالا شاید برای ما ناشناخته باشد لیکن دعا را می‌شناسیم و باید بدانیم که درمان دارد.
از اینجا به بعد روند مناجات برمی‌گردد " أَسْأَلُکَ بِسُبُحَاتِ وَجْهِکَ وَ بِأَنْوَارِ قُدْسِکَ وَ أَبْتَهِلُ إِلَیْکَ بِعَوَاطِفِ رَحْمَتِکَ وَ لَطَائِفِ بِرِّکَ أَنْ تُحَقِّقَ ظَنِّی بِمَا أُؤَمِّلُهُ مِنْ جَزِیلِ إِکْرَامِکَ وَ جَمِیلِ إِنْعَامِکَ فِی الْقُرْبَى مِنْکَ وَ الزُّلْفَى لَدَیْکَ وَ التَّمَتُّعِ بِالنَّظَرِ إِلَیْکَ وَ هَا أَنَا مُتَعَرِّضٌ لِنَفَحَاتِ رَوْحِکَ وَ عَطْفِکَ وَ مُنْتَجِعٌ غَیْثَ جُودِکَ وَ لُطْفِکَ فَارٌّ مِنْ سَخَطِکَ إِلَى رِضَاکَ هَارِبٌ مِنْکَ إِلَیْکَ رَاجٍ أَحْسَنَ مَا لَدَیْکَ مُعَوِّلٌ عَلَى مَوَاهِبِکَ مُفْتَقِرٌ إِلَى رِعَایَتِکَ إِلَهِی مَا بَدَأْتَ بِهِ مِنْ فَضْلِکَ فَتَمِّمْهُ وَ مَا وَهَبْتَ لِی مِنْ کَرَمِکَ فَلا تَسْلُبْهُ وَ مَا سَتَرْتَهُ عَلَیَّ بِحِلْمِکَ فَلا تَهْتِکْهُ وَ مَا عَلِمْتَهُ مِنْ قَبِیحِ فِعْلِی فَاغْفِرْهُ... " از تو می‌خواهم به درخشش‌هاى جلوه‌ات و به انوار قدست، و هم به سویت زارى می‌کنم به عواطف مهرت و لطایف احسانت، که تحقق بخشى گمانم را در آنچه از تو آرزومندم از بزرگى اکرامت و زیبایی انعامت، در راه تقرّب به تو و نزدیکى به درگاهت و بهره‌مندى از نگاه به سویت، هم‌اینک متعرّض نسیم‌هاى رحمت و توّجه تو، و خواهان باران جو و لطف بى‌پایان تو مى‌باشم، و از خشمت به سوى خشنودی‌ات گریزان، و از تو به سوى خودت فرارى‌ام نیکوترین چیزى را که نزد توست امید دارم، بر بخشش‌هایت اعتماد می‌نمایم، به عنایتت نیازمندم، خدایا آنچه را از فضلت بر من آغاز کردى به انجام رسان، و آنچه را از کرمت به من دادی از من مگیر، و آنچه را با بردباری‌ات بر من پوشاندى آشکار مکن، و آنچه را از زشتى کردارم دانستى بیامرز...
می فرمایند: " أَسْأَلُکَ بِسُبُحَاتِ وَجْهِکَ " منظور از این فراز چیست؟ آیا منظور همان تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها است؟ یا تسبیحاتی که در دعای عشرات آمده است و یا منظور تسبیحاتی در دعاهای دیگر است؟ اگر در دعای عشرات که می‌فرمایند هر شب بعد از نماز عشاء و صبح خوانده شود توجه کنید، می‌بینید با تسبیحات مختلفی از صبح آغاز می‌شود و این نشان می‌دهد صبح تجلی‌های مختلفی دارد و یا برای هرشخصی تجلی خاصی دارد " سُبْحَانَ اللَّهِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ سُبْحَانَ اللَّهِ بِالْعَشِیِّ وَ الْإِبْکَارِ سُبْحَانَ اللَّهِ حِینَ تُمْسُونَ وَ حِینَ تُصْبِحُونَ " پاک و منزّه است خدا صبحگاهان و به گاه عصر، پاک و منزّه است خدا در شامگاه و بامداد، پاک و منزّه است خدا آنگاه که به شب درآیید و گاهى که به صبح برآیید.

 ما واقعاً به خداوند نیازمندیم و بدانید هیچ‌کسی بهتر از خداوند رعایت حال ما را نمی‌کند.
آیا می‌تواند منظور از " بِسُبُحَاتِ وَجْهِکَ " این تسبیحات مختلف باشد؟! این نشان می‌دهد اگر کسی به این تسبیحات برسد، متوجه می‌شود که باید سائل اهل بیت علیهم السلام باشد. "وَجْهُ اللَّهِ " هم خود اهل بیت علیهم السلام هستند. و اسرار زیادی وجود دارد که حتی بزرگان هم نمی‌دانند و فقط بیان می‌فرمایند. سپس به  قسم و تسبیح می‌پردازد تا به این فراز از دعا می‌رسد که " فَارٌّ مِنْ سَخَطِکَ إِلَى رِضَاکَ "
عده‌ای واقعاً به مناجات و شب زنده‌داری می‌پردازند و برای گریز از انتقام و سخط پروردگار به سوی خداوند می‌آیند. نگران هستند و تلاش می‌کنند تا شاید مورد عنایت خداوند قرار گیرند. حتماً مشاهده کردید زمانی‌که در کنار دریا قرار می‌گیرید از تلاطم و امواج دریا نسیم و شبنمی به صورت شما می‌نشیند. مرحوم چمنی می‌گفت ما به شب‌زنده‌داری و مناجات می‌پردازیم تا نم و نسیمی از دریای رحمت خداوند را دریافت کنیم تا این سیاهی و آلودگی از ما شسته شود. سپس می‌گویی " إِلَى رِضَاکَ هَارِبٌ مِنْکَ إِلَیْکَ رَاجٍ " یعنی ما فراری به سوی خداوند هستیم اما متاسفانه بعضی‌ها فرار می‌کنند به سوی خودشان، به سوی شیطان، به سوی نابودی به قهقرا می‌روند. ولی من آمدم بهترین چیزی را که در نزد شما دیدم از شما بگیرم " أَحْسَنَ مَا لَدَیْکَ مُعَوِّلٌ عَلَى مَوَاهِبِکَ " ما واقعاً به خداوند نیازمندیم و بدانید هیچ‌کسی بهتر از خداوند رعایت حال ما را نمی‌کند و ما نیازمند سرپرستی خدا هستیم. اصلاً کسی رعایت ما را با این آلودگی‌ها نمی‌کند. در دین مبین اسلام ما اعتراف برای غیر را مانند بعضی از مذاهب نداریم و توبه باید فقط بین خود و خدا باشد. خداوند ناظر بر اعمال ما بوده است " فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ " (سوره توبه آیه ۱۰۵) همه حضرات معصومین هم دیده‌اند و ما فقیر رعایت و سرپرستی خداوند هستیم. 
" إِلَهِی مَا بَدَأْتَ بِهِ مِنْ فَضْلِکَ فَتَمِّمْهُ " خدایا آنچه که از سر فضل برای من شروع کردی تمام کن یعنی ما را به نتیجه نهایی برسان اگر قرار است دست من‌ در دستان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار گیرد پس کمکم کن. من دیگر چقدر باید سرگردان باشم یک وقت من جوان بودم ولی الان دیگر موهای من هم سفید شده و بیشتر عمرم رفته است، می‌خواهی با من چه‌کار کنی؟! مقام معظم رهبری مد ظله العالی در حدیثی می‌فرمودند آثار پیری در شخص پدیدار شده ولی هنوز دست از گناه برنداشته است!

بدانید! اهل بیت علیهم السلام به سراغ ما آمده‌اند، نه این‌که ما به دنبال ایشان رفته باشیم.
دقت کردید اصلا ما نبودیم حتی والدین ما نیز نبودند که محبت امام حسین علیه السلام را به ما داده‌اید. این امر به‌گونه‌ای شده است که از دوست و دشمن اگر از ما چیزی جز نام حسین علیه السلام بشنود تعجب می‌کنند. آن امری که خودت آغاز کردی تمامش کن. و در ادامه می‌خوانی 
" وَهَبْتَ لِی مِنْ کَرَمِکَ فَلا تَسْلُبْهُ " یعنی آن‌چه از کرمت به من بخشیدی از من نگیر. خدایا ما شب‌های جمعه با خود می‌گوییم خدایا نکند ما را از امام حسین علیه السلام جدا کنی. واقعا اهل بیت علیهم السلام به سراغ ما آمده‌اند، نه این‌که ما به دنبال ایشان رفته باشیم. امام رضا علیه السلام از مدینه به ایران آمدند، اقوام خود را نیز آورده بودند و حتی به خواهرشان نامه نوشته فرمودند به ایران بیا. این مردم ایران محتاج هستند نیازمند هستند دیگر مدینه نمان، حضرت سختی آمدن به ایران را کشیدند به‌دلیل این‌که حضرت موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند " إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ‏ عَلَى الشِّیعَةِ فَخَیَّرَنِی نَفْسِی أَوْ هُمْ‏ فَوَقَیْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِی ‏" خداى -عزّ و جلّ- بر شیعه غضب کرد، پس من‌را مخیّر ساخت که یا من و یا آن‌ها فدا شویم، به خدا قسم! من با دادن جان خودم ایشان را حفظ کردم. (الکافی)
این روایت را ما ایام شهادت امام موسی کاظم علیه السلام زیاد می‌خوانیم. واقعا خیلی عجیب است انسان متحیر می‌شود چون این کاری است که همه اهل بیت علیهم السلام برای ما انجام داده‌اند. یعنی هرچه بلا بوده را بر جان خود خریده‌اند. واقعا حضرت زهرا سلام الله علیها برای ما چه مصیبت‌هایی را تحمل کردند و اگر شما بگویید حضرت برای ما مادری کرده است کاملا درست است. 

نظرات

ارسال نظر

پست الکترونیک شما در بخش نظرات عمومی منتشر نخواهد شد.