بدانید قبل از این‌که فتنه‌ای در جامعه ایجاد شود دشمن بر روی شک‌ها و تردیدها برنامه‌ریزی و کار کرده است.

بدانید قبل از این‌که فتنه‌ای در جامعه ایجاد شود دشمن بر روی شک‌ها و تردیدها برنامه‌ریزی و کار کرده است.

بیانات حاج منصور ارضی در دعای کمیل شب وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها مورخ یازدهم اسفند ماه ۱۳۹۶ حرم حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام


اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 
بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها

 ما هر چه ضربه می‌خوریم از نادانی و غفلت‌مان است.
عرض ما در مناجات المطعیین لله به این جا رسید که وقتی خداوند پرده‌های شک و تردید را از دل‌ها و از درون نهادها می‌گیرد، به آن دل حق را جاری می‌سازد و سپس تثبیت می‌نماید. بدانید اگر این اتفاق نیفتد دچار تردید و شک می‌شویم که " فَإِنَّ الشُّکُوکَ وَ الظُّنُونَ لَوَاقِحُ الْفِتَنِ " زیرا شک‌ها و گمان‌ها بارورکننده آشوب‌ها هستند. بدانید قبل از این‌که فتنه‌ای در جامعه ایجاد شود بر روی شک‌ها و تردیدها توسط افراد جامعه و یا دشمنان برنامه‌ریزی و کار شده است. مثلا یک سری از امور بدیهی و مسلم و حقایق مسیر حق را با شک آمیخته می‌کنند و هر شنونده‌ای هم می‌گوید شاید چنین اتفاقی افتاده باشد. مثلا شک ایجاد می‌کنند که پول خمسی که می‌دهید کجا خرج می‌شود؟ هیچ وقت نمی‌گویند که ارتکاب به گناه کار خوبی است، لیکن به سراغ موضوعاتی می‌روند که بتوانند در آن شک ایجاد کنند. همیشه در مسلمات، بدیهیات، واجبات و حق شک و تردید ایجاد می‌کنند. زمانی‌که شیطان و یا ایادی‌اش در شخصی شک بیندازند مصداق " لَوَاقِحُ الْفِتَنِ " می‌شود. 
" وَ مُکَدِّرَةٌ لِصَفْوِ الْمَنَائِحِ وَ الْمِنَنِ " تیره‌کننده عطاها و بخشش‌هاى زلال و بى‌آلایش‌اند. مگر می‌شود احسان و بخشش خداوند را نادیده گرفت؟ مثلا به کسی احسان و بخشش می‌کنید و او در اثر بعضی حرف‌ها و حرکات و بعضی رفت و آمدها با خود می‌گوید که چرا این کار خیر را انجام داده و حتما به‌دنبال هدفی است. خلاصه چنین ابزاری وجود دارد که بنده را از خداوند دور سازد. اگر " أَثْبِتِ الْحَقَّ فِی سَرَائِرِنَا " حق را در درون ما استوار گردان. این‌گونه شود مشکلات بعدی به وجود نمی‌آید. به همین دلیل هم می‌گویی " یا اَللَّهُ یا رَحْمنُ یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ وَالأَبْصارِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلی دِینِکَ " ای خداوند! ای رحمان! ای مهربان! ای دگرگون‌کننده دل‌‏ها! دل من را بر دینت پایدار کن) کمال الدین جلد ۲
" اللَّهُمَّ احْمِلْنَا فِی سُفُنِ نَجَاتِکَ " خدایا ما را بر کشتی‌هاى نجاتت بنشان. واقعاً خیلی‌ها نمی‌توانند سوار این کشتی نجات شوند. در این انقلاب خیلی‌ از افراد بر علم و تجربه خود ایمان داشتند ولی به خداوند ایمان نداشتند و بدانید در آخر هم منحرف می‌شوند. اگر از این مراحل شک و تردیدی که شرح دادیم کسی بتواند عبور کند تازه سوار کشتی نجات می‌شود. و این کشتی اهل بیت علیهم السلام هستند. امام صادق علیه السلام فرمودند: " کُلُنا سُفُن النّجاة و لکن سَفینة جَدّی الحُسُین أوسَع وفی لُجج البحار أسرع " همه ما اهل بیت علیهم السلام کشتی‌های نجاتیم، ولی کشتی جدم حسین علیه‎السلام وسیع‌تر و در عبور از امواج سهمگین دریاها سریع‌تر است(بحار الانوار جلد ۲۶) . 
واقعاً نمی‌دانیم چه حسابی است که تا یک سلام به امام حسین علیه السلام می‌دهیم ایشان نظر عنایت به ما می‌کنند. نه این‌که ایشان بدهکار اشک‌های ما باشند، گویی منتظر یک نفر مهمان هستند تا دستش را بگیرند یا محبی سلام کند تا دست او را بگیرند فرقی هم نمی‌کند که دور باشد و یا نزدیک. البته اول ایشان به ما نظر عنایت می‌کنند و بعد ما می‌‌توانیم ذکر ایشان را بگوییم. در این مناجات می‌گویی ما را بر سفینه نجات حمل کن. البته بعضی‌ها که سوار کشتی نجات می‌شوند تازه استراحت می‌کنند و بی‌خیال می‌شوند مثل ما که به هیات می‌‌‌آییم که کار خوبی است تا از فساد دور شویم ولی چیز بیشتری به دست نمی‌آوریم. از نادانی‌مان نیز با خود فکر می‌کنیم اگر ما نبودیم چه کسی به در خانه اهل بیت علیهم السلام می‌آمد؟ ما هر چه ضربه می‌خوریم از نادانی و غفلت‌مان است، هنوز به خود نیامدیم تا برای خدا اقرار کنیم. به حضرت زهرا سلام الله علیها بگو بی‌بی جان ضررکرده‌ها در خانه شما چه باید کنند؟ دوماه فاطمیه گذشت ولی همه را خراب کردیم. ما احساس می‌کردیم که از همه به شما نزدیک‌تر هستیم تازه متوجه شدیم که از همه دورتر هستیم.

بدانید هیچ کس به محبت خداوند نمی‌رسد مگر آن‌که خاکسار در خانه اهل بیت علیهم السلام باشد. محبتی که خدایی نباشد شیطانی است.
پس از سوار شدن در کشتی نجات می‌گویی " مَتِّعْنَا بِلَذِیذِ مُنَاجَاتِکَ " از لذّت راز و نیازت بهره‌مند گردان. به زبان ساده انسان وقتی که سوار این کشتی می‌شود با صاحب کشتی صحبت می‌کند و لذت می‌برد. عزیزان آن‌چه که باید بر خود واجب بدانید -هیچ مرجع تقلیدی حکم وجوب نداده است انسان که با خدا حرف بزنید و مناجات داشته باشد- اما شما باید برای خودتان مهم بدانید که مناجات کنید مثلا با نماز شب، با دعا و مناجات و طوری خودسازی کنید که بتوانید در هر زمان و مکانی با خداوند سخن بگویید. چشاندن این حال باید توسط خودشان باشد. در ذائقه گذاشتن یک کار مادرانه است. مادر با هر سختی غذا را با حوصله برای فرزندش آماده می‌کند و این را هم خداوند به او عطا نموده است. اگر والدین خود را خوب بشناسید می‌فهمید خداوند از پدر و مادر نیز مهربان‌تر است. 
" مَتِّعْنَا بِلَذِیذِ مُنَاجَاتِکَ وَ أَوْرِدْنَا حِیَاضَ حُبِّکَ " از لذّت راز و‌ نیازت بهره‌مند گردان و به حوض‌هاى دوستى‌ات وارد کن. واقعا توجه کردید به هرکسی که این حال را چشاندند خودش به‌صورت خودکار حال مناجات و بکا دارد. عده‌ای را باید با خواهش یا دعوت و یا اجبار به مناجات بیاورید تا شاید تغییری کند اما عده‌ای نیز همه چیز به او عطا نمودند این همان معنی " مَتِّعْنَا بِلَذِیذِ مُنَاجَاتِکَ " است. لذت مناجات برای همه میسر نشده است ان شاءالله برای همه مومنین حاصل شود. " وَ أَوْرِدْنَا حِیَاضَ حُبِّکَ " حوض کوثری که شنیده‌اید همین حوض است، این حوض همان محبت اهل بیت علیهم السلام است و بدانید هیچ کس به محبت خداوند نمی‌رسد مگر آن‌که خاکسار در خانه اهل بیت علیهم السلام باشد. محبتی که خدایی نباشد شیطانی است.
 کسی بتواند در این حوض " هذا مُغْتَسَلٌ بارِدٌ وَ شَرابٌ " این چشمه‌ى آبى خنک براى شستشو و نوشیدن است(سوره ص آیه ۴۲) وارد شود. مانند حضرت ایوب علیه السلام که در آیه ۸۳ سوره انبیا می‌فرماید: " أَیُّوبَ إِذْ نادى‌ رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِیَ الضُّرُّ وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ " به یاد آور ایوب را آن زمان که پروردگارش را ندا داد که همانا به من آسیب رسیده و تو مهربانترین مهربانانى. زمانی‌که صدای حضرت ایوب علیه السلام بلند شد فرمودند حالا به این برکه وارد شو و همه چیز را به تو برمی‌گردانیم. وقتی فشار به اوج می‌رسد می‌توانی رو به خدا کنی و بگویی خدایا تا به حال خودت من را نگه داشتی و خودت هم می‌توانی من را به جهنم ببری، اما حیف است که از در خانه اهل بیت علیهم السلام جدا شوم این‌جا ناگهان دلت می‌شکند و می‌گوید " هذا مُغْتَسَلٌ بارِدٌ وَ شَرابٌ " به حضرت ایوب علیه السلام گفتند حالا غسل کن و همه دردهای او نیز خوب شد. بدانید این خداوند آن‌قدر مهربان است، منتهی ما کمی حیران هستیم. شما توجه کنید تمام زندگی اهل بیت علیهم السلام درد بوده است و بزرگان و علما می‌گویند ما هم به اهل بیت علیهم السلام وصل هستیم، پس سختی ندارد.

خبرنامه

بزودی...

تماس با موسسه

پورتال موسسه فرهنگی هنری قدیم الاحسان" وظیفه اطلاع‌رسانی و ترویج اندیشه‌ها و آثار حاج منصور ارضی را برعهده دارد.