مشکل ما، این چپ کرده‌های این چهل سال هستند

مشکل ما، این چپ کرده‌های این چهل سال  هستند

بیانات حاج منصور ارضی در مناجات و کمیل حرم سیدالکریم 19 بهمن 97


اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم
بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ
«الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها»

"اللَّهُمَّ اَلْهِمْنا طاعَتَکَ، وَجَنِّبْنا مَعْصِیَتَکَ، وَیَسِّرْ لَنا بُلُوغَ ما نَتَمَنّى‏ مِنْ‏ اِبْتِغآءِ رِضْوانِکَ، وَاَحْلِلْنا بُحْبُوحَةَ جِنانِکَ، وَاقْشَعْ عَنْ بَصآئِرِنا سَحابَ الْأِرْتِیابِ، وَاکْشِفْ عَنْ قُلُوبِنا اَغْشِیَةَ الْمِرْیَةِ وَالْحِجابِ"
«خدایا! طاعتت را بر ما الهام کن و از نافرمانیت ما را دورکن و آسان‌کن برما راه رسیدن بدانچه‏ آرزومندیم از تحصیل آنچه موجب خوشنودى تواست و ما را در وسط بهشت‌هایت جاى‌ده و پراکنده ساز از پیش دیدگان ما ابرهاى شک و شبهه را و بردار از دلهاى ما پرده‏‌هاى تردید و تاریکى را»
 در ادامه صحبتها در مورد مناجات رسیدیم به این نکته که؛ بعضی فکر می‌کنند مطیع خداوند هستند. مثل من و شما اما در انتخابهایی، طاعتی درکار نیست، حتی عبادتی که مورد قبول هم باشد در کار نیست. این اتفاق انگیزه‌های مختلفی دارد، یکی از آن انگیزه‌ها دنیا است. یک ذره دنیای من کم و زیاد می‌شود صدای اعتراضم در می‌آید و یا رو می‌کنم به کسی که اهل خدا نیست!
یک انگیزه نیز ممکن است، همنشین باشد - همنشین درون خانه و یا بیرون خانه - آنها زمینه ساز دوری از طاعت و عبادت خداوند می‌شوند. هرچه هست دعایی است برای مطیعین بالله که جز مناجات خمس عشر و مناجات هفتم آن است.و چنین بیانی دارد:
"اللَّهُمَّ اَلْهِمْنا طاعَتَکَ"
از همینجا معلوم می‌شود یک قسمت دعاهابر این است که خداوندبه ما الهام کند، و عنایتی خاص در طاعت داشته باشد. این خیلی سخت است و گاهی وقتها می‌بینیم عمری ما دنبال خدا بودیم ولی وقتی گرفتار شدیم به سمت خدا آمدیم. بعضی اصلاً سیری طاعتی ندارند. پس برای «الهام طاعت» باید از خداوند درخواست داشته باشیم "اللَّهُمَّ اَلْهِمْنا طاعَتَکَ" منتهی یک مانعی برسر این درخواست است که به آن اشاره دارند و می‌فرمایند"جَنِّبْنا مَعْصِیَتَکَ" نزدیک شدن به معصیت مانع این الهام است. اگر دقت داشته باشید در آن دعای امام زمان که قبلاً نیز به آن اشاره کردیم چنین بیانی وجود دارد"اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ، وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ" و این به زبان لغوی دیگری همین نکته را اشاره دارد. خداوند در طاعت الهام میکندبرای همه ما، اما موضوع اصلی این است که نباید به معصیت خدا پرداخت، و در اینجا این قید را بیان می‌کند. اتفاقاً برای بعضی از مردم قضیه عکس همین امر است یعنی الهمنا معصیتک و جنبنا طاعتک، در این روزگار می‌توان این مسئله را مشاهده کرد. ما اعمال همین یک هفته را نگاه کنیم یک همچنین چیزی به چشم می‌خورد. چون به قول بعضی معلوم نیست ما مذهبی و متدین هستیم یا نه لامذهب و غیر متدین هستیم. از طرفی یک عده نیز از بس عیوبات زیادی دارند، شما محو آنها می‌شوید و خود را از یاد می‌بریم. و این یک بدیی است که باید بیشتر متوجه باشیم. حالا یک عده‌ای هستند عیبهای بزرگ و یا عمیقی دارند که در اعتقادات و رفتار دیگران تاثیر می‌گذارد، ولی باید ساعتی بنشینیم و به رفتار و اعمال خود فکر کنیم. مثلاً ببینیم ما چطور عصبانی می‌شویم؟ چطور رذایل اخلاقی به سراغ ما می‌آیند؟ 
"وَیَسِّرْ لَنا بُلُوغَ ما نَتَمَنّى‏ مِنْ‏ اِبْتِغآءِ رِضْوانِکَ"
ما همیشه به دنبال آسان شدن امور و رسیدن به آرزوهای خود هستیم، بعضی می‌خواهند به یک زندگی و یا وسیله و یا هر حاجتی برسند، و دنبال آن هستند. در این فراز خود امام آرزوها را نیز خط می‌دهند، و می‌فرمایند ما آرزویمان باید رضوان خداوند باشد. اگر بلوغ آرزو ما را فقط به دنیا برساندکه خود می‌شود یک گرفتاری! لذا در کمیل نیز آرزوی و منافع حاصل ازآن باعث گرفتاری و دست و پاگیری ما شده " حَبَسَنِی عَنْ نَفْعِی بُعْدُ أَمَلِی"(آرزوهاى دور و دراز دنیوى از هر سودى مرا باز داشته)
"وَاَحْلِلْنا بُحْبُوحَةَ جِنانِکَ"
خدایا کاری کن که ما وارد این بهشت زیبای تو بشویم، شاید یک معنای دیگر این دعا این باشد این بهشت را برای ما حلال فرما چون برای یک عده‌ای بهشت حرام می‌شود. چقدر ما روایت داریم که چندین طایفه هستند که بهشت برآنها حرام است. " وَاقْشَعْ عَنْ بَصآئِرِنا سَحابَ الْأِرْتِیابِ" حرف ما اینجاست که یک عده‌ای واقعاً احساس می‌کنند دین دارند ولی برچشمشان و یا بصیرتشان پرده افتاده است. این پرده، ابری تیره است که واقعاً هیچ چیزی نمی‌فهمند و هرچه در اطراف خود داشته باشند جذب خود می‌کنند و خدا نکند یک نفر به اینها چیزی بگوید! به اینها می‌گویند قارون صفت و خدانکند به این مسئول و رئیس چیزی بگوییم، شاید ما نیز اگر مواظبت نکنیم همین اتفاق برای ما بیفتد! این پرده تاریک را در دعا می‌خواهیم برداشته شود چون گرفتاری عجیبی می‌آورد.
یک فردی را گفتند این مشکل را دارد، گفتم این چهل سال است این رفتار را دارد، و اصلاً از این تفکر نمی‌تواند بیرون بیاید و یک عده را نیز دور خود جمع کرده، مشکل ما، این چپ کرده‌های این چهل سال  هستند. این‌ها مشکلات بیشتری دارند تا دشمنان خارجی مثل امریکا شیطان بزرگ، لذا این امور در ما ایجاد شک می‌کند و آدم را دچار تنگ نظری میکند. یعنی این همه موفقیت در جمهوری اسلامی است ولی باعث می‌شود نسبت به آن بعضی از مردم باور نداشته باشند. یا اگر کمی سختگیری باشد، او نیز برای مردم اذیت و تنگ می‌گیرد و یا گران فروشی میکند. اگر در اداره‌ای باشد به  یک شکلی سنگ می‌اندازد، اگر دانشجو باشد خودش را به هر کاری می‌اندازد که این حرفها را نشنود، بعضی هم اینطوری هستند. ما باید ببینیم در کدام دسته هستیم، مخصوصاً جوانان که دارای نیروی عظیم هستند خود را با دود و دم و قهوه ‌خانه مشغول می‌کنند. یا خود را به بیماریهای دیگری گرفتار می‌کنند. به این ترتیب خود و خانواده را اذیت می‌کند. بعضی  هم خود را به مناجات مشغول می‌کنند ولی خود را به آلودگیهای دیگری دچار میکند. یانیت بدی است که همه آن را داریم و خود را گول می‌زنیم.
" وَاکْشِفْ عَنْ قُلُوبِنا اَغْشِیَةَ الْمِرْیَةِ وَالْحِجابِ"
این هم یک نوعی درد است و بیماری چشم است و یکی بیماری قلب، باید دید به کجا می‌رسیم. خدایا اگر بگویم بدتر از من کسی در این بندگی نیامده دروغ نگفتم، چون تو همه احسان و نعمات را به ما عطا میکنی ولی ما باز قانون شکنی میکنیم. کسی می‌گفت تو مناجات می‌خوانی حرف بد زدنت دیگر چیست؟ من و شما این بیماری را داریم و این خودش یک بیماری است. ما این همه روضه و دعا می‌خوانیم تا از خوف خدا و یا برای ائمه اطهار گریه کنیم، اما غصه اهل بیت همین نوسانات ما در بندگی بود ، چه در آن زمان و چه در این زمان، لذا عاشقی می‌گفت ما شب جمعه برای مناجات و کمیل حاضر می‌شویم تا دوباره با امیرالمومنین بیعت کنیم و امیرالمومنین به ما می‌فرمایند بایع، بیعت کن! شما نگاه کن ببین در بساط خود چیزی از مناجات هفته قبل باقی است؟ همه را از دست دادیم! خیلی زحمت می‌کشیم در نماز و دعا و و مناجات ولی ایادی شیطان زیاد است!