غیبت مانند کبریت مشتعل است که وقتی به اعمال انسان می‌افتد حاصل کارهای ما را می‌برد.

غیبت مانند کبریت مشتعل است که وقتی به اعمال انسان می‌افتد حاصل کارهای ما را می‌برد.

بیانات حاج منصور ارضی در شب بیست و چهارم ماه مبارک رمضان مورخ نوزدهم خرداد ماه ۱۳۹۷ مسجد ارک تهران


اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 
بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها

در تلفن همراه بچه‌های مذهبی نباید همه‌ چیز پیدا شود، موبایل که کاروان‌سرا نیست، حواس‌تان نباشد دین‌تان را می‌برد.
خداوند رزاق است و به شکل عام روزی بندگان عطا کند اما یک سری امور است که باید از خداوند بخواهیم برای مثال باید برائت را از خداوند بخواهیم " وَ رَزَقَنِی الْبَرَاءَةَ مِنْ أَعْدَائِکُمْ " را از خداوند درخواست می‌کنیم اگر رزق برائت را از غیر خدا بخواهیم ممکن است از دوستان و اولیاء خدا برائت بجوییم. در ادعیه جستجو کنید و ببینید خداوند به ما چه رزقی را اجازه داده که از او بخواهیم؟! " اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ " (دعای امام زمان علیه السلام) از ابتدا به بازگویی حقیقت می‌پردازد. هر چند این دعا جنبه تربیتی دارد لکن باید دوری از گناه رزق شما بشود، پس یکی از دعاهای ما باید دوری از گناه باشد. این دعای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قبل از مناجات خمسه عشر را بخوانید، سعی کنید با مفاتیح الجنان انس پیدا کنید. یک چیزهایی را هم خداوند باید قرار دهد که با فعل اجعلنی و اجعل بیان می‌شود، دعاهایی که شب‌های ماه رمضان در مورد آفرینش است بخوانید. تمام این جعل‌ها را اگر خداوند قرار دهد می‌ماند ولی اگر انسان انجام دهند گناه و محکومیت می‌شود. قرار گرفتن شب بعد از روز و روز پس از شب را نظاره کنید این امر خداوند است.
صفت پنجاه و نهم از صدو سه خصلت تکمیل کننده ایمان مومن در حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله " وَ لَا مُغْتَابٌ " مومن غیبت‌کننده نیست. پس من اگر غیبت کسی را می‌کنم در ایمان کم آوردم، غیبت مانند کبریت مشتعل است که وقتی به اعمال انسان می‌افتد حاصل کارهای ما را می‌برد. جناب ابوذر از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله سوال نمود غیبت چیست؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: " یا أباذرٍّ ،إیّاکَ والغِیبَةَ ؛ فإنَّ الغِیبَةَ أشَدُّ مِن الزِّنا ... قلتُ : یا رسولَ اللّه ، وما الغِیبَةُ ؟ قالَ : ذِکرُکَ أخاکَ بما یَکرَهُ ، قلتُ : یا رسولَ اللّه ، فإن کانَ فیهِ ذاکَ الذی یُذکَرُ بهِ ؟ قالَ : اِعلَمْ أ نَّکَ إذا ذَکَرتَهُ بما هو فیهِ فقدِ اغتَبتَهُ ، وإذا ذَکَرتَهُ بما لیسَ فیهِ فَقَد بَهَتَّه " اى ابوذر! از غیبت بپرهیز، که غیبت بدتر از زناست... ابوذر گوید : عرض کردم: اى پیامبر خدا! غیبت چیست؟ فرمودند: غیبت این است که از برادرت چیزى بگویى که خوش ندارد. عرض کردم: اى پیامبر خدا ! اگر آن‌چه درباره او گفته مى‌‏شود در او باشد چه؟ فرمودند: بدان که اگر آن‌چه در او هست بگویى غیبتش کرده‌‏اى و اگر آن‌چه در او نیست بگویى، به او بهتان زده‏‌اى(وسائل الشیعه) . امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: " مَن اَحصى عَلى اَخیهِ المُؤمِنِ عَیبا لِیَعیبَهُ بِهِ یَوما ما کانَ مِن اَهلِ هذِهِ الآیَةِ قالَ اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ: اِنَّ الَّذینَ یُحِبّونَ اَن تَشیعَ الفِاحِشَةُ فِى الَّذینَ آمَنوا لَهُم عَذابٌ اَلیمٌ فِى الدُّنیا وَ الاخِرَةِ وَ اللّه‏ُ یَعلَمُ وَ اَ نتُم لا تَعلَمونَ " هر کس درصدد عیب‌جویى برادر مؤمنش برآید، تا با آن روزى او را سرزنش کند، مشمول این آیه است؛ کسانى که دوست دارند، زشتى‌‏ها در میان مردم با ایمان شیوع پیدا کند، عذاب دردناکى براى آنان در دنیا و آخرت خواهد بود و خداوند مى‏‌داند و شما نمى‌دانید. حالا فیلمی یا خبری ناخواسته در تلفن همراه شما آمده است، در تلفن همراه بچه‌های مذهبی نباید همه‌چیز پیدا شود حساس باشید، موبایل که کاروان‌سرا نیست حواس‌تان نباشد دین‌تان را می‌برد! حالا نشان دادن آن فیلم یا خبر به دیگران می‌شود تشیع الفاحشه و عقوبت مضاعف دارد چون به انتشار آن پرداختید. 

ما در این ایام چقدر اعمال خوب انجام دادیم چقدر مناجات و روضه و گریه داشته‌ایم و چقدر از این اعمال با غیبت از دست رفته است. 
امام صادق علیه السلام فرمودند: " وَالغَیبَةُ تَأکُلُ الحَسَناتُ کَما تَأکُلَ النّارُالحَطَبَ؛ أوحَى اللّه ُ تَعالى عَزَّوَجَلَّ إلى مُوسَى بنِ عِمران علیه السلام:ألمُغتابُ إن تابَ فَهُوَ آخِرُ مَن یَدخُلُ الجَّنَةَ وَإنْ لَم یَتُب فَهُوَ أوَّلُ مَنْ یَدخُلُ النّارَ " غیبت، حسنات را مى‌خورد همان‌طور که آتش هیزم را مى‌خورد، خداوند بزرگ به موسى علیه‌ السلام وحى مى‌فرمود: غیبت کننده اگر توبه کند آخرین کسى است که وارد بهشت مى شود و اگر توبه نکند نخستین کسى است که وارد آتش مى‌گردد(بحارالانوار) . ما در این ایام چقدر اعمال خوب انجام دادیم چقدر مناجات و روضه و گریه داشته‌ایم و چقدر از این اعمال با غیبت از دست رفته است. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله می‌فرمایند: " لمّا عُرِجَ بی مَرَرتُ بقَومٍ لَهُم أظفارٌ مِن نُحاسٍ ، یَخمِشُونَ وُجوهَهُم و صُدورَهُم ! فقلتُ : مَن هؤلاءِ یا جِبریلُ ؟ قالَ : هؤلاءِ الذینَ یَأکُلونَ لُحومَ الناسِ و یَقَعونَ فی أعراضِهِم" چون به معراج بُرده شدم، بر مردمى گذشتم که ناخن‌هایى از مس داشتند و چهره‌ها و سینه‌هاى خود را ناخن مى‌کشیدند! پرسیدم: این‌ها کیستند، اى جبرئیل؟ گفت: اینان کسانى هستند که گوشتِ مردم را مى‌خورند و با آبروى آن‌ها بازى مى‌کنند(کنز العمال) . در مواجهه با غیبت در مجلس چه باید کرد؟ رسول اکرم صلی الله علیه و آله در یکى از خطبه‌های‌شان فرمودند: " وَ مَن رَدَّ عَن أخیهِ غَیبَةً سَمِعَها فى مَجلِسٍ رَدَّاللّه ُ عُنهُ ألفَ بابٍ مِنَ الشَّرِ فِى الدُّنیا وَ الاخِرَةِ فَإنْ لَم یُرَدَّ عَنهُ وَأعجَبَهُ کانَ عَلَیهِ کَوِزرُ مَنِ اغتابَ " کسى که غیبتى را از برادرش در مجلسى بشنود و ردّ کند، خداوند در هزار شر دنیوى و اخروى را به روى او مى‌بندد، و اگر ردّ نکند و خوشش بیاید، گناه او همانند گناه غیبت کننده است(وسائل الشیعه) . یک دفاع از برادر مومن و مسلمان انجام دهید چنین پاداشی عطا می‌شود. امام زین العابدین علیه السلام در رساله حقوق خود در مورد حقوق گوش فرمودند: " حقُّ السَّمعِ تَنزیهُهُ عن سَماعِ الغِیبَةِ، وسَماعِ ما لایَحِلُّ سَماعُهُ " حق گوش این است که آن را از شنیدن غیبت و شنیدن هر آن‌چه شنیدنش روا نیست، دور نگه دارى. حال سوال اینست کفاره غیبت چیست؟ امام صادق علیه السلام از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل فرمودند: " سُئِلَ النَّبِىُّ صلی الله علیه و آله ما کَفّارَةُ الإغتِیابِ قالَ: تَستَغفِرُاللّه َ لِمَن اغتَبتَهُ کُلَّما ذَکَرتَهُ " از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سؤال شد: کفّاره غیبت کردن چیست؟ فرمودند: هرگاه او را یاد کردى براى او از خدا طلب مغفرت کنند. از خودتان سوال کنید آیا تا حالا غیبت نکرده‌اید؟ پس بر گردن ما کفاره غیبت و حق آن شخص می‌باشد. پس هر وقت او را یاد کردی برایش طلب مغفرت کن. پس این شب‌ها که تنها نشسته‌اید به افرادی که غیبت آن‌ها را کرده‌اید فکر کنید و برای‌شان طلب آمرزش کنید. 
یک موضوع دیگر است  و آن هم غیبت مباح که گناه نیست، امام باقر علیه السلام فرمودند: سه نفر داراى حرمت و احترام نیستند " ثَلاثَةٌ لَیسَت لَهُم حُرمَة: صاحِبُ هَوىً مُبتَدِعٌ، وَالإمامُ الجائِرُ، وَالفاسِقُ المُعلِنُ الفِسقُ " هوس‌باز بدعت‌گذار، پیشوا و حاکم ستمگر و فاسقى که گناه خود را علنى کند. سعی کنید حرف‌تان را در زمان مناسب بگویید که غیبت نشود.