توجه کنید با فقر مطلق دست به گریبان نیستیم

توجه کنید با فقر مطلق دست به گریبان نیستیم

بیانات حاج منصور ارضی روز تاسوعای حسینی 28 شهریور 97 صنف لباس فروشان

بسم الله الرحمن الرحیم

در شرح ادامه ویژگیهای "عبید الدنیا" امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
" مَنْ زَهِدَ فِی اَلدُّنْیَا اِسْتَرَاحَ قَلْبُهُ وَ بَدَنُهُ وَ مَنْ رَغِبَ فِیهَا تَعِبَ قَلْبُهُ وَ بَدَنُهُ فَلاَ یَبْقَى لَهُ نَظَرٌ إِلاَّ إِلَى اَللَّهِ وَ لاَ رُجُوعٌ إِلاَّ إِلَیْهِ"
«هر که در دنیا زهد را پیشه کرد راحت مى‌شود قلبش از همّ‌ و غم دنیا و بدنش از رنج و تعب آن و هر که رغبت و میل بدنیا کرد مملوّ مى‌شود قلبش از همّ‌ و غم و بدنش برنج و سختى مبتلا خواهد شد. پس کسى که زاهد باشد نظر بکسى جز بخدا ندارد و در اموراتش جز بخدا بکسى رجوع نخواهد کرد»

در دنیا هرچه دل بستگی نداشته باشیم به زهد نزدیک‌تر می‌شویم، البته تعاریف مختلفی برای زهد وجود دارد، اما بدانیم بدون زهد ،مال مالک می‌شود و همیشه دلشوره و نگرانی حتی در سفر و استراحت خواهی داشت. حضرت می‌فرمایند آنکه زهد را در دنیا اصل در زندگی قرار داد، تن و دل آسوده دارد ولی کسی که رغبت به دنیا دارد به همان میزان دل و تنش خسته است. دنیا دوستی ورنج همنشین هستند به این سبب امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرمایند:
"قُرِنَتِ اَلْمِحْنَةُ بِحُبِّ اَلدُّنْیَا"
«رنج،به دنیا دوستى پیوند خورده است»
بله شما برای مردم و مشکلات اجتماعی ناراحت می‌شویدولی توجه کنید با فقر مطلق دست به گریبان نیستیم، کسی نمی‌میرد! بدانید که با این فکر همیشه در اذیت و غر زدن هستیم. چون هرکه به دنیا خوش گمان باشد گرفتار رنج و سختی می‌شود
امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند:
" مَن حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللّه ِ فازَ بِالجَنَّةِ، مَن حَسُنَ ظَنُّهُ بِالدُّنیا تَمَکَّنَت مِنهُ المِحنَةُ"
«هرکه به خدا گمان نیک بُرد، به بهشت دست یافت و هر که به دنیا گمان نیک بُرد، به رنج و محنت گرفتار آمد»

ویژگی دیگر"عبیدالدنیا" تباهی دین و آخرت است رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
"مَن کانَ أکثَرُ هَمِّهِ الحَیاةَ الدُّنیا وأکثَرُ سَعیِهِ لِلَذَّةٍ تَفنى ، فَلَیسَ مِنَ الدّینِ فی شَیءٍ"
«هرکه بیشترین دغدغه‌اش زندگى دنیا، و بیشترین تلاشش براى لذّت‌هاى فناپذیر باشد،از دین بهره‌اى ندارد»
هر دلی که شیفته دنیا است بر او حرام است که تقوا در آن دل خانه کند!
پس یکی از علائم تقوا همین موضوع حّب دنیا می‌باشد. هر هفته امام جمعه هر شهر و محلی در نماز جمعه خود به این نکته اشاره دارد وحضرت تاکید میکند با وجود حُب دنیا بر دلها خانه کردن تقوا در دل حرام می‌شود. ببینید چه ضرری دارد حُب دنیا، همانگونه که امام صادق علیه السلام فرمودند:
"إذا صَلُحَ أمْرُ دُنْیَاکَ فَاتَّهِمْ دِیْنَکَ"
«چون کار دنیایت را نیکو و مرتّب و روبه‌راه دیدى به دین و آئین خود بدگمان شو»

هر وقت دیدی در دنیا کارت درست شده، چرخ کارخانه، مغازه و کسب و درآمد خوب و بدون مشکل است و زندگی دردی دارید در دین و زندگی خود دقت داشته باشید، ممکن است دین شما شُل شده باشد. چون دین داری هزینه و وقت می‌برد. خیلی‌ها برای عزاداری امام حسین علیه السلام در این روزها در مجالس شرکت میکنند ولی بقیه سال چه؟ نماز اول وقت چه می‌شود؟ ما که روضه‌های خودمان را با نماز شروع و یا با نماز ختم می‌کنیم وخیلی‌ها همین کار را میکنند. منظور این است وقتی همه در این مجالس مشغول نماز هستند عده مشغول موبایل هستند. حالا که فرصت داریم حداقل نماز خود را به آخر وقت نکشانیم!
دین خود را از توهم و خیالات و دنیا جدا کنیم، چون آرزوهای ما تمامی ندارد. واقعاً دین بدون به فکر مردم نبودن معنی ندارد، اولین و نزدیکترین مردم همین فامیل و آشنایان هستند.
میشود با مال و ثروت خود می‌توانید فامیل و اطرافیان را به سمت خداوند و امام حسین علیه السلام کشاند، ابوالفضل علیه السلام نیز برای فامیل خود از جان گذشت، آقا هرکاری کرد گفت من برادر حسین هستم و حالا گره باز میکند. منتهی ما با گرهی که در عبادت و عزاداری داریم یعنی نداشتن تواضع زود میگوییم ما که آمدیم خدمت شما بس است. در این روز باید از خداوند حضرت هدایت خواست ما هرچه بخواهیم به ما عطا میکنند کمی ظرفیت خواسته‌های خود را بالا ببریم تا جایی دیگر نرویم.
صفت دیگر "عبید الدنیا" تباهی بینش و خرد است، به همین سبب امیرالمومنین می‌فرمایند:
"الدُّنْیَا مَصْرَعُ الْعُقُولِ"
«دنیا قتلگاه خِردهاست»
و همچنین می‌فرمایند:
"لِحُبِّ اَلدُّنْیَا صَمَتَ اَلْأَسْمَاعُ عَنْ سِمَاعِ اَلْحِکْمَةِ وَ عَمِیَتِ اَلْقُلُوبُ عَنْ نُورِ اَلْبَصِیرَة"
«براى دنیا دوستى،گوشها از شنیدن حکمت کر شد و دلها از روشنایى بینایى کور گردید»