اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ ِ

گزیده ی کلاس اخلاق مداحی

گزیده ی کلاس اخلاق مداحی

در ابتدا ایشان به شرح دعای مکارم الاخلاق پرداختند و در ادامه در مورد پرورش روضه جملاتی را بیان نمودند.

امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق فرمودند: " وَ أُثِیبَ مَنْ حَرَمَنِی بِالْبَذْلِ، وَ أُکَافِیَ مَنْ قَطَعَنِی بِالصِّلَةِ." بارالها! موفقم بدار تا کسی که مرا محروم نموده از بذل و بخشش برخوردار سازم، و عمل کسی را که از من بریده و قطع رحم نموده، با صله و پیوند مکافات نمایم. با برخی از فامیل که در صراط مستقیم نیستند، برای انجام صله رحم به صورت تلفنی با او صحبت کنید. ‏ وَ أُخَالِفَ مَنِ اغْتَابَنِی إِلَی حُسْنِ الذِّکْرِ بارالها! موفقم بدار تا برخلاف روش آن کس که از من غیبت نموده و به بدی یادم کرده است قدم بردارم و او را به خوبی و نیکی یاد کنم. چرا بعضی از خوننده ها، دو سه تا هیئت عوض کردند؟ یکی از دلایل آن،غیبت کردن در خادمین هیئت هست. گرگ ها پشت در هیئت هستند.مراقب باشید. مرحوم سید حسین اسفندیاری که اخیراً مراسم ختمش رفته بودم،برای برائت، مراسم اجرا می کرد اما از زمانی که آقا گفت حرام است،دیگه برگزار نکرد. هر حرف راست را یقیناً نباید بزنید.مواظب باشیم با راست گفتن خودمان، فتنه درست نکنیم.  "و أن اشکر الحسنة و اغضی عن السیئة." بار الها! به من توفیق عنایت فرما که خوبی‏ها را شکر گزار باشم و از بدی‏ها چشم پوشی نمایم. در کتاب ینابیع الموده خواندم که 70 ٪ زندگی، تغافل است. حضرت امام و آقا همیشه از مردم تشکر کردند.در خصوص برجام، آقا از مردم تشکر کردند. چون مردم مقاومت کردند. هجران و جدایی نسبت به چه کسانی جایز است؟ امام باقر(ع) از پدرش حضرت علی بن الحسین علیهماالسلام حدیث نموده که فرمود: فرزند! از مصاحبت کسانی که کذاب ‏اند و بسیار دروغ می‏گویند بپرهیز که اینان به منزله سراب‏ اند، دور را برای تو نزدیک جلوه می‏دهند و نزدیک را برای تو دور. و همچنین از مصاحبت گناهکار پرهیز کن که او ترا به یک شکم غذا یا کمتر از آن معامله می‏کند. در هیئت، به همه احترام بگذارید. در هیئت، حتی شده یک بیت درباره ی گناهکار و قیامت بخوانید. بعضی شعرها و روضه ها را نخوانید.  (مثلا شما جوان هستید و در شعر، شما بگویید که پیر شدم یا وقتی در مراسم ختم مادربزرگ رفیقتان دعوت شدید، نباید روضه شیرخواره بخوانید) پرورش روضه  استفاده از محسوسات و تصویرسازی مانند تعبیر علامه امینی از انسیة الحورا (اگر گلی روی صورت انسیة الحورا بگذارند،جای آن می ماند.حالا اگر سیلی...) یا قرار گرفتن لب های حضرت زینب(س) روی لب های بریده و بوسیدن لب های برادر  استفاده ی بهینه از سوژه در مجلس و یا سوژه آفرینی متعارف مثال: در روضه ی امیرالمومنین چه کسانی شیر می آورند؟ یتیمان کوفه. مثال: آوردن شیر یا آب در هیئت در زمان روضه ی حضرت علی اصغر. مثال: یک دختر کوچک وقتی می سوزد به صورت دولا دولا راه می رود.اینجا می توانیم به کودکانی اشاره کنیم که بعد از واقعه ی عاشورا سوختند و اینگونه راه می رفتند. حالا روضه انکاری را با مثال توضیح می دهیم. اصلاً حضرت زهرا را نزدند. دری نسوخته. پهلویی نشکسته.!!! نکته مهم: نباید این روش(روضه انکاری)،موجب وهن و سبکی مجلس شود.  حتماً دیدید زنی که چادرش به جایی گیر می کند، به زمین می خورد. دیگه مردم می فهمند که می خواهی چه روضه ای بخوانی.  استفاده از اتفاقات روز مانند شهدای منا و شهید نمر.شهید نمر را گردن زدند. امام رضا(ع) می فرماید: سر جدّ ما را با دوازده ضربه از بدن جدا کردند.