اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ ِ

بیانات حاج منصور ارضی ، شب اول ماه مبارک رمضان 6 اردیبهشت 1399

بیانات حاج منصور ارضی مسجد ارک

بیانات حاج منصور ارضی ، شب اول ماه مبارک رمضان 6 اردیبهشت 1399

اَعُوذُبِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم

بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ

"الْحَمْدُللّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُلِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَاعَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها"

"اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ"
«خدایا اگر هنوز در آنچه از ماه شعبان گذشته ما را نبخشیده­ای، پس در باقیمانده این ماه ما را بیامرز.»

الحمدلله با همه مشکلات ماه مبارک رمضان را دیدیم زیرا ما اصلا قابل این لطف­ها نبودیم. برای ورود ماه مبارک رمضان هزاران نکته از طریق دعا به ما رسیده است. در این شب­ها در مورد صحیفه حضرت زهرا سلام الله علیها که با عنوان حیات الطیبه جمع‌آوری شده است؛ صحبت می­کنیم. منتهی در رابطه با ورود به ماه مبارک رمضان و رویت هلال ماه در دعاهایی از زبان امام جواد علیه السلام و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و دیگر ائمه نکات عجیب و زیبایی بیان شده است. سیدابن طاووس می‌گوید هر یک از روزهای هفته منسوب به یکی از ائمه اطهار علیهم السلام است و ماه رمضان در هر روزی که آغاز می­شود، آن ماه رمضان را مهمان آن معصوم هستیم و آغاز این ماه مبارک رمضان در روز شنبه است یعنی با نام حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله آغاز می‌کنیم.

در مورد دعایی که از زبان حضرت جواد علیه السلام در شب ماه اول ماه رمضان بین نماز مغرب و عشا می­خوانیم نکات خیلی عجیبی دارد. درس­هایی برای ما حضرت در این دعا فرمودند یک نکته از آن این چنین است که بر ما مسلط نکن آدم، حکومت، مسئولی را که به ما رحم نمی‌کند همانگونه که در مناجات نیمه شعبان خواندیم "لا تُسَلِّطْ عَلَيْنَا مَنْ لا يَرْحَمُنَا" اما در این دعا که زمان کوتاهی هم دارد چنین بیان می‌دارد: 
"اللَّهُمَّ لاَ تُسَلِّطْ عَلَيْنَا وَصَباً وَ لاَ تَعَباً وَ لاَ سَقَماً وَ لاَ عَطَباً اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا الْإِفْطَارَ مِنْ رِزْقِكَ الْحَلاَلِ"‏ 
«اى‌خدا بر ما بيمارى و رنج و درد و هلاك را مسلط مگردان اى‌خدا افطار ما را از رزق حلال خود روزى گردان» 
حضرت درخواست عدم تسلط بیماری و غم و رنج و هلاکت را دارند. خُب در این زمان خیلی از عزیزان ما گرفتار بیماری شدند و ما باید دعا کنیم. از امشب شیطان دست و پایش بسته شده و درک این شب زنده داری و روزه اصل است. در این ایام مریض­داری سخت است و پرستاران و پرسنل بیمارستاران فشار زیادی تحمل می‌کنند. البته همه جور فردی داریم بعضی­ها به دنبال سبک شدن خود توسط موزیک هستند و با دعا و مناجات مخالف هستند و یا اصلاً کاری ندارند و عده­ای هم با دعای فرج روزشان را آغاز می‌کنند و اهل دعا و مناجات هستند. اقشار مختلف مردم با هم تفاوت­هایی دارند. حالا اینجا امام جواد علیه السلام چنین نگاه و نظری دارند. در ادامه حضرت رزق حلال از سوی خدا را مطرح می‌کنند. یعنی حضرت در اوج فشارها توجه خود را به سوی رزق حلال که از سوی پروردگار است معطوف می­دارند. یک قسم از رزق حلال این است که در ماه رمضان که دست و پای شیطان بسته است خمس مال­تان را پرداخت کنید و یا اگر رد مظالم برگردن دارید پرداخت کنید.

"اللَّهُمَّ سَهِّلْ لَنَا فِيهِ مَا قَسَمْتَهُ مِنْ رِزْقِكَ وَ يَسِّرْ مَا قَدَّرْتَهُ مِنْ أَمْرِكَ‏" 
«اى‌خدا در اين ماه رزقى كه قسمت ما فرموده‌‏اى به آسانى برسان و هرچه نصيب و تقدير ما كرده‌‏اى به امر خود سهل فرما»
دایره رزق و لقمه و افطار حلال آن­قدر عظمت دارد که علمای بزرگ می­توانند شب­های ماه رمضان به شرح و بسط آن بپردازد. بعد از این فرازها باز دوباره به شکل دیگر حضرت می‌فرمایند: 
"اللَّهُمَّ لاَ تُطْعِمْنَا إِلاَّ طَيِّباً غَيْرَ خَبِيثٍ وَ لاَ حَرَامٍ وَ اجْعَلْ رِزْقَكَ لَنَا حَلاَلاً لاَ يَشُوبُهُ دَنَسٌ وَ لاَ أَسْقَامٌ‏" 
«اى خدا به ما طعامى پاك و نيكو از سفره احسانت بخش نه حرام و پليد و روزى ما را رزق حلالى كن كه هيچ ممزوج با ناپاكى و امراض نباشد.» شاید بگوییم این فرازها یک معنی را می‌رساند چرا با بیان­های مختلف تاکید می‌شود؟! این نکته‌ها را علما باید بیان کنند. لذا رزقی که می‌خواهد به ما برسد باید پاک باشد و از خباثت و حرام نباشد. مجددا حضرت به نوعی دیگر تاکید می‌فرمایند به غیر از اطعام چیزهای دیگری هم می‌خوریم و می‌آشامیم که برای ما امراضی به همراه دارد ما باید توجه داشته باشیم جسم ما به چه چیزهایی نیاز دارد و چه چیزهای برای آن مضر است و باید بدانیم چه چیزی بدن را تضعیف می‌کند. این دایره رزق و لقمه حلال تاثیرات عجیبی دارد و به همین دلیل از فردا به کلام حضرت فاطمه سلام الله علیها می‌پردازیم. ایشان می‌فرمایند خداوند چه اعمالی را دوست دارد و ما به آن بپردازیم. حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نفس می‌کشید در همه عمر براساس عبادت و اطاعت بود است. حالا چرا اینگونه بیان می‌کند؟! می‌خواهند به ما بیاموزند که همه فرزندان و همسر و پدرم توجه داشتیم به اینکه خداوند چه چیزی را دوست دارد و در دعا بیان می‌کند: 
"اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ يَسِّرْ لِيَ‏ الْأَعْمَالَ‏ الَّتِي‏ تُحِبُّهَا وَ تُحِبُ‏ الْعَامِلِينَ‏ لَهَا وَ أَعِنِّي عَلَيْهَا وَ اصْرِفْ عَنِّي الْأَعْمَالَ الَّتِي تَكْرَهُهَا وَ تَكْرَهُ الْعَامِلِينَ لَهَا وَ أَعِنِّي عَلَى تَرْكِهَا" «پروردگارا! برمحمّد و خاندان محمّد درود فرست، و انجام آن كارهايى را كه دوست مى‏‌دارى و انجام دهنده آن­ها را دوست مى‌‏دارى بر من آسان گردان، و من را به ترك كارهايى كه ناپسند مى‏‌دارى و انجام دهنده آن­ها را مبغوض مى‌شناسى موفق بدار.» (دعای مکارم حضرت زهرا سلام الله علیها) .

از کلام حضرت می‌توانیم بفهمیم خداوند چه کسانی را دوست دارد و چه کسانی را فاسق می‌داند یا کافرین چه کسانی هستند و چه اعمالی از آن­ها سر می‌زند. باید بدانیم حضرت زهرا سلام الله علیها به چه نکاتی اشاره دارند و برای ما نیز خیلی ارزشمند است. خداوند چه کسانی را دوست دارد؟ توابین، محسنین و یا مصادیقی که در قرآن به آن­ها اشاره شده است؟ حضرت اگر این دعا را می‌خوانند در واقع در حق ما دعا می‌کنند. در بحث ولایت هم هر چه در قطب عالم ولایت یعنی امیرالمومنین علی علیه السلام سیر کنیم به ایشان می­رسیم. حتی درباره حضرت ابا عبدالله علیه السلام که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: 
"حُسَینٌ مِنی وَ اَنَا مِن حُسَین اَحَب اللهُ مَن اَحَب حُسَینا وَ اَبْغَضَ اللهُ مَن اَبغَضَ حُسَینا ، حُسَینٌ سِبطٌ مِنَ الا سباطِ، لَعَنَ اللهُ قاتِلَهُ" 
«حسین از من است و من هم از حسینم، هر که حسین را دوست بدارد خداوند دوست او باد، حسین فرزندزاده­ای است از فرزندزادگان انبیاء، خدا لعنت کند قاتلین او را» (احقاق الحق) . اما اصل حُب در ولایت و محبت امیرالمومنین علی علیه السلام است زیرا امام حسین علیه السلام هم برای محبت به پدر جان می‌دهد؛ امام حسین ما را به اینجا رسانده و با یک اشک بر حسین خلقی را به خروش می‌آورد.

این بیماری و منع تجمعات من را به یاد تپه‌های بازی‌دراز انداخت؛ این منطقه دارای قله‌های 1100 و 1150 و بیشتر است که پیکر شهید غفاری آنجا مانده بود. با سختی این مناطق صعب­العبور را گذراندیم، فرمانده محور اعلام کرد به دستور مقامات ارشد تجمع نیروها در این منطقه ممنوع و حرام است! من با خود فکر کردم که چطور این دوستان را به فیض برسانم و از لحاظ روحی تجدید قوا شوند. پس از فرمانده اجازه خواستم در همان یک شبی که در منطقه بودم، سنگر به سنگر بروم و برای رزمنده­ها روضه و مناجات بخوانم. اگر درست خاطرم باشد حدود 30 سنگر بود که در اواخر صدایم سخت در‌می‌آمد. سنگر به سنگر می‌رفتم و این رزمندگان گریه و زاری می‌کردند و می‌گفتند چند وقت است دلمان برای گریه بر حسین علیه السلام تنگ شده است چون نمی‌توانستیم گریه کنیم. حالا آن زمان با توجه به شرایط این راهکار به ذهن ما رسید و حالا وقتش است شما با طرح خود مجالس اهل بیت علیهم السلام را برپا سازید. این بچه‌ها و نیروهای بیرون از مسجد مثل ناجا می‌گویند دل ما برای یک روضه تنگ شده است ولی نمی‌توانیم گریه کنیم، دور هم نمی‌توانیم بنشینیم. خدایا همه چیز در دست توست و حتی کنترل این بیماری نیز دست توست. اصل دعا چنین است: 
"يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكارِهِ ، وَيَا مَنْ يُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدائِدِ" 
«ای آن‌که گره گرفتاری‌های سخت تنها به وسیله او بازگردد، ای آن‌که تیزی تیغ دشواری‌ها به او درهم شکسته شود.»

خدا اراده فرموده با این آزمایشات ما رشد کنیم، توبه و استغفار کنیم، گریه کنیم! خب همه این­ها هم دست خداست این را من نمی‌گویم در دعای یستشر می‌خوانیم : 
"وَ کَوَّنْتَ کُلَّ شَیْ ءٍ وَ قَدَرْتَ عَلَى کُلِّ شَیْ ءٍ وَ ابْتَدَعْتَ کُلَّ شَیْ ءٍ وَ أَغْنَیْتَ وَ أَفْقَرْتَ وَ أَمَتَّ وَ أَحْیَیْتَ وَ أَضْحَکْتَ وَ أَبْکَیْتَ" 
«و همه ‌چیز را پدیدآوردی و بر هر چیز توانا بودى و همه‌ چیز را نوآفریدى و توانگر نمودى و ناتوان ساختى و میراندى و زنده نمودى و خنداندى و گریاندى.» 
اصلاً اختیار همه امور ما در دست توست، این تو هستی که باید اجازه بدهی من برای حسین علیه السلام گریه کنم. حالا ماه مبارک رمضان را می‌خواهد چه کند؟ خدا می‌خواهد به ما بفهماند غنی بالذات است و نیازی به گریه من و شما ندارد و این ما هستیم که به او نیاز داریم ولی به هیات می‌آمدیم، می‌نشستیم و با تلفن همراه بازی می‌کردیم و یا مشغول غیبت می‌شدیم. ولی ناگهان همه چیز را عوض کرد حالا باز هم دست خودش است و اگر بخواهد این بیماری را دفع می‌کند. اما خدا نمی‌خواهد گریه­کن­ها گریه کنند؟ خدا می‌خواهد گریه­کن­ها با معرفت گریه کنند.

خُب خدا را شکرت که شب اول ماه رمضان را به ما نشان دادی، حتی اگر تا آخر ماه رمضان ما را به مراسم راه ندهی دیگر ما جز ماه رمضانی­ها شدیم. ممنونیم خدا تا قیامت، من ترسم این بود که نتوانم به این مراسم برسم. "أَ أَدْخُلُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَ أَدْخُلُ يَا حُجَّةَ اللَّهِ" به اذن فاطمه سلام الله علیها وارد می‌شویم.