اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ ِ

هشتمین جلسه آموزش مداحی ویژه نوجوانان سال 95

هشتمین جلسه آموزش مداحی ویژه نوجوانان

هشتمین جلسه آموزش مداحی ویژه نوجوانان سال 95

جلسه هشتم آموزش مداحی ویژه نوجوانان در تاریخ 28 شهریور 95 با تشکیل کلاس ادبیات مداحی توسط برادر آقای روح الله عیوضی در موسسه فرهنگی هنری قدیم الاحسان تشکیل گردید.

این جلسه با بحث نظری در مورد اخلاق مداحی از بیانات علما و رهبری، نکات ادبی(بحر طویل) و معرفی کتاب شعر دیوان جودی اصفهانی و معرفی پیرغلام اهل بیت مرحوم حاج حسن ارضی و توصیه ای برای مداحان نوجوان از حاج منصور ارضی آغاز شد و با مدیحه سرایی و نقد ستایشگری داوطلبان در انتهای جلسه به پایان رسید.
به اختصار مطالب بیان شده توسط برادر روح الله عیوضی اشاره می‌شود:
 -    ضرورت‌های خوردن و آشامیدن، پوشیدن صورت و دهان در امر مداحی و اثرات آن بر مداح که باید آنها را رعایت نمود.
 -    شیوه شعر خوانی و انتخاب شعر باید فکر شده باشد و از شعرهایی که هالیوودی مصائب را به تصویر می‌کشند بپرهیزید.
 -    در بیان مصائب اهل بیت الویت باید بزرگی، منزلت و جایگاه ائمه باشد نه غلو در وقایع.
 -    روضه‌ها باید از خواندن کتاب به تجربه و احساس مداح برسد تا نوکر نشانی از ارباب داشته باشد.
طبق روال جلسات گذشته به دو موضوع معرفی کتاب و توصیه‌های پیرغلامان نیز پرداخته شد که در ادامه اشاره می‌گردد:
-    معرفی کتاب
دیوان جودی خراسانی
عبدالجواد جودی‌ خراسانی‌ از شاعران شیعه و مرثیه‌سرای‌ قرن‌ سیزدهم‌ هجری قمری است. جودی، قصیدهایی در مدح پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) ، حضرت علی(علیه السلام) و عید غدیر سروده است. او در اشعارش متأثر از سعدی و حافظ بود. در شعر به "جودی‌" تخلص می‌کرد و به‌ اعتبار اینکه‌ در دوران‌ او، "میرزا" لقب‌ عمومی‌ شاعران‌ بوده‌ میرزای‌ جودی‌ هم‌ خوانده‌ شده‌ است‌. نوشته اند: از روستایی‌ در سه‌ کیلومتری‌ طرقبه به‌ مشهد رفته‌ و دکان‌ قنادی‌ باز کرده‌ و از همین‌ طریق‌ معیشت‌ خود را تأمین‌ می‌کرده‌ است‌. مغازه و خانه جودی‌ محل‌ آمد و شد مرثیه‌خوانانی‌ بود که‌ برای‌ شنیدن‌ سروده‌های‌ او جمع‌ می‌شدند و از او تقاضا می‌کردند تا سروده‌های‌ تازه‌اش‌ را در اختیار آنان‌ بگذارد. جودی علاقه بسیاری به خاندان عصمت و طهارت(علیهم السلام) داشت. در حین خواندن مرثیه می‌گریست و مستمعان را نیز به گریستن دعوت می‌کرد. مرثیه‌هایش در خراسان شهره بود و در جلسات اهل بیت(علیهم السلام) هیجان خاصی به پا می‌کرد. هرچند جودی در مرثیه‌سرایی مورد اقبال عموم مردم بود، اما خواص و فضلا به شعر او تمایلی نداشتند و می‌گفتند که شهرت‌ مرثیه‌سرایی‌ جودی‌، مقام‌ ادبی‌ او را تحت‌الشعاع‌ قرار داده‌ است‌، اما غافل از اینکه آنچه جودی را ماندگار و عاقبتش را ختم به هیئات و ذکر امام حسین(علیه السلام) کرد، همین اشک‌هایی بود که از مرثیه‌هایش جاری می‌شد.
جودی‌ با اینکه‌ در روزگار خود در ردیف‌ شاعران‌ بزرگ‌ بود اما برخلاف‌ بسیاری‌ از شاعران‌ زمان‌ خود هرگز به‌ مدح‌ بزرگان‌ و صاحب‌منصبان‌ نپرداخت‌. از او دیوانی در حدود سه هزار بیت مانده که در بخشی از آن با عنوان "از مدینه تا مدینه" وقایع قیام سیدالشهدا(علیه السلام) با زبان شعر لحظه به لحظه به تصویر کشیده شده است. این بخش قدرت شاعر در توصیف کربلا را به مخاطب نشان می‌دهد؛ روایتی شعرگونه از تأثرآورترین صحنه‌های این قیام خونین.  
مرثیه‌ای سوزناک و معروف زیر که عموماً در پایان مراسم عزاداری امام حسین(علیه السلام) در هیئات خوانده می‌شود و در افواه و ضمایر مردم ثبت شده از اوست:
آن دم بریدم، از زندگی دل                   کآمد به مسلخ، شمرِ سیه دل
او می‌دوید و من می‌دویدم                    او سوی مقتل، من سوی قاتل
او می‌نشست و، من می‌نشستم               او روی سینه، من در مقابل
او می‌کشید و، من می‌کشیدم                او از کمر تیغ، من آه باطل
او می‌برید و، من می‌بریدم                    او از حسین سر، من غیر از او دل
توصیه حاج منصور ارضی به مداحان و ستایشگران
مراقبت‌های لازم و ضروری برای سالم خواندن:
عطر و ادکلن به دلیل اینکه برای تارهای صوتی مضر است و باعث تحریک صدا می‌شود از استفاده آنها خوددادری نمایید.
در مورد پول گرفتن، سعی کنید اصلاً طی نکنید. عادت به پول گرفتن نکنید. امام حسین(علیه السلام) را به پول نفروشید، امام حسین(علیه السلام) شما را می‌تواند اداره نماید. یا پول نگیرید یا اینکه بگیرید و خرج خود حضرت نمایید، یا به خیریه بدهید و یا به مردم کمک کنید. البته باید توجه داشت هر پولی که وارد دستگاه امام حسین(علیه السلام) می‌شود اگر هم اشکالی در کسبش داشته باشد، استحاله می‌شود و حلال است. اما اگر به حرام بودن پولی که می‌گیرید اطمینان دارید بدون اینکه دیگران  متوجه شوند از آن دوری و اجتناب نمایید.
سعی کنید با خدا زیاد خلوت نمایید. « خلوت با خدا به شما جلوت می‌بخشد. »
 مراقب باشید به هیچ پرچمی بی احترامی نکنید و سعی کنید طبق سنت گذشتگان جلوی درب هیأت آب خنک قرار دهید.
سعی کنید هنگام خواندن صدا را کاملاً آزاد کنید و کلمات را واضح و دقیق اداء نمایید و تو دماغی نخوانید.
شعر خوب با مفهوم خوب انتخاب کنید.
اگر می‌خواهید مجلس شما مورد توجه واقع شود و به قول معروف بالا برود؛ توجه، توسل و حدیث نفس شما،  قبل از برگزاری مجلس می‌تواند بسیار در رسیدن به این هدف به شما کمک کند