اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ ِ

بیانات حاج منصور ارضی ، شب چهارم ماه مبارک رمضان 9 اردیبهشت 1399

بیانات حاج منصور ارضی مسجد ارک

بیانات حاج منصور ارضی ، شب چهارم ماه مبارک رمضان 9 اردیبهشت 1399

اَعُوذُبِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم
بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ

"الْحَمْدُللّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُلِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَاعَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها"

 

"اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ يَسِّرْ لِيَ‏ الْأَعْمَالَ‏ الَّتِي‏ تُحِبُّهَا وَ تُحِبُ‏ الْعَامِلِينَ‏ لَهَا وَ أَعِنِّي عَلَيْهَا وَ اصْرِفْ عَنِّي الْأَعْمَالَ الَّتِي تَكْرَهُهَا وَ تَكْرَهُ الْعَامِلِينَ لَهَا وَ أَعِنِّي عَلَى تَرْكِهَا" «پروردگارا! برمحمّد و خاندان محمّد درود فرست، و انجام آن كارهايى را كه دوست مى‏‌دارى و انجام دهنده آن­ها را دوست مى‌‏دارى بر من آسان گردان، و من را به ترك كارهايى كه ناپسند مى‏‌دارى و انجام دهنده آن­ها را مبغوض مى‌شناسى موفق بدار.» (دعای حیات طیبه)

همانطور که قبلا عرض شده، ما این حرکت مقابله با شیوع کرونا را به گفته سرور و آقا و رهبرمان باید تبدیل به فرصت کنیم، این بیماری علی­رغم تهدیدش، فرصتی شد تا خوبی­ها و شکرگزاری­ها داشته باشیم و این نگاه باید فرهنگ شود. اگر این فاصله­گذاری در برخی­ها هنوز جدی گرفته نشده، باید بگوییم این فاصله گذاری اجتماعی باید یک فرهنگ شود و برای آن ارزش قائل شویم؛ تا زمانی­که دنیا توان ایستادگی در مقابل کویید 19 را پیدا کند یعنی دارو و واکسن قابل استفاده برای همه پیدا شود. برای نمونه میزان شیوع را در شبانه­روز متفاوت می‌دانند یعنی شب میزان شیوع را سفید و در روز آن را قرمز می‌دانند. فاصله گذاری در فقه ما مبنا دارد، فقه به ما اجازه داده در هنگام نماز بین ماموم و صفوف نمازگزاران فاصله تا حدی رعایت شود، با استفاده از این مبنا می‌توانیم فرهنگی قابل استفاده برای خود و دیگران ایجاد کنیم و الگویی برای دیگران باشد. همین اقدامات اجتماعی - بهداشتی و ضدعفونی کردن محیط و افراد و همین طور استفاده از ماسک و غیره کاری است که دیگران هم می‌توانند انجام دهند و مساجد و مراکز دیگر با محدویت­های جدید بازگشایی شوند. وقتی مردم بتوانند اینگونه به جریان زندگی باز گردند مسئولین هم خوشحال می‌شوند و استقبال می‌کنند. ما سعی داریم به جای ترس و افسردگی، فرهنگ زندگی را به مردم هدیه دهیم. البته ما نمی­گوییم که با عبور از تونل ضدعفونی و استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست و کفش و رعایت فاصله دیگر مسئله‌ تمام می­شود. افراد می‌توانند بیمار نباشند ولی به راحتی ناقل باشند، این موضوع را مخصوصاً جوانان بیشتر رعایت کنند، ما باید به دیگران و آن­ها که توانایی کمتری دارند کمک کنیم تا با این حرکت­های زیبا اتفاقات خوبی را رغم بزنیم. دیشب متوجه شدم در بیرون از مسجد هم دوستان فاصله گذاری اجتماعی را همراه با اقدامات بهداشتی رعایت می­کنند بسیار شادمان شدم و از همه قدردانی می­کنم. اگر این موضوع رعایت شود هرکس هم در جریان حرف­ها و اقدامات ما نباشد، وقتی این همت و تلاش ما را می‌بیند احساس آرامش می‌کند چون در هیچ جای دیگر مردم خودشان با جان دل اینگونه همکاری نمی‌کنند. شما این رعایت فاصله اجتماعی-بهداشتی را با کجا می­توانید مقایسه می‌کنید؟ برای مثال فروشگاه، نانوایی یا جاهای دیگر هیچ کدام با این تعداد و حجم عظیم و با این نظم و همکاری رعایت می‌شود. من و شما باید برای ریشه­کنی این بیماری دعا کنیم، برای کمک به کادر بهداشت و بیماران درگیر و غیر درگیر با این بیماری دعا کنیم.

گرچه برای بعضی دلم می‌سوزد مخصوصاً برای بچه حزب اللهی که با سختی زیاد در این ایام روزه می‌گیرند و غیبت می‌کنند و اعمال خیر خود را به دیگران تقدیم می‌کنند؛ غیبت حرام است و با گفتن اینکه من غیبت تو را کردم که نمی‌شود بار گناه را پاک کرد، ببینید دستور چیست! به همین دلیل می‌فرمایند: "الغِيبَةُ أشَدُّ مِن الزِّنا، قيلَ: وكيفَ؟ قالَ: الرجلُ يَزني ثُمّ يَتوبُ فَيَتُوبُ اللّهُ علَيهِ، وإنّ صاحِبَ الغِيبةِ لايُغفَرُ لَهُ حتّى يَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ" «غيبت‏ كردن بدتر از زناست. عرض شد: چگونه؟ فرمودند: مرد زنا مى‏‌كند و سپس توبه مى‏‌نمايد و خدا توبه‏‌اش را مى‏‌پذيرد. امّا غيبت كننده آمرزيده نمى‏‌شود، تا زمانى كه غيبت شونده او را ببخشد.» خیلی مراقب باشیم گناه شما برسرجایش هست ولی آمرزیده می‌شوید. این دعاهای روز را مطالعه کنید، نزدیک بیست کار را شیطان و لشکریانش برای ما تهیه دیده است؛ هرکسی را به روشی دنبال خود می‌کشاند و البته این روزها دست و پایش بسته است پس ما باید خود را قوی کنیم البته فقط خود را برای روزه­داری تقویت نکنیم بلکه روح و معنویت خود را تقویت کنیم. این دعا خواندن ظاهری مستحب دارد اما در باطن این دعا احتیاج ما را برطرف می‌کند.

در ادامه دعای مورد اشاره حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از صبر و تقوا و یقین رسیدیم به عاملین اعمال. نکته قابل توجه اینجاست که حضرت زهرا سلام الله علیها با آن مقام عالی از خداوند درخواست دارند این اعمال سهل شود و خداوند یاری فرمایند تا هم حضرت آن­ها را انجام دهند و هم ما به این اعمال مشغول شویم. یکی از مطالبی که عرض کردیم حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله بود: "إنَّ اللّهَ تَعالى يُحِبُّ أن يَرى عَبدَهُ تَعِبا في طَلَبِ الحَلالِ " «خداوند متعال، دوست دارد كه بنده‌اش را در جستجوى مال حلال، خسته ببيند» (کنزالعمال) . خداوند شخصی که در جستجوی مال حلال سعی و تلاش دارد را دوست دارد، مثلاً شخصی که با دست به دست کردن جنس امرار معاش می‌کند و اینگونه کارها را خداوند دوست ندارد. نکته بعدی در کلام پیامبر صلی الله علیه و آله چنین است: "ما مِن قَطرَةٍ أحَبُّ إلَى اللّه ِمِن قَطرَتَينِ : قَطرَةِ دَمٍ في سَبيلِ اللّهِ، وقَطرَةِ دَمعٍ - في سَوادِ اللَّيلِ - مِن خَشيَةِ اللّهِ" «هيچ قطره‌اى نزد خداوند، محبوب‌تر از دو قطره نيست: قطره خونى در راه خدا و قطره اشكى در سياهى شب از ترس خدا» (جامع الأحاديث للقمّي) . این تفاوت­ها را ما باید برای خودمان یاد‌آور شویم، ما چقدر تفاوت داریم با مثل حاج قاسم سلیمانی، مدافعان حرم و شهدای رزمنده و جانبازان دفاع مقدس که از این دنیا رخت بستند و شهید شدند. دنیا فانی است و باید تسلیم باشیم، اما برای کسی که می­خواهد بداند، از بدن شهید یک قطره خون بریزد خداوند دوست دارد. دومین قطره نیز چیزی است که برای به دست آوردن آن به چشمانمان التماس می‌کنیم. ببینید با چه سختی در این ایام اینجا حاضر شدیم و چه تهمت­هایی را تحمل کردیم، چقدر باید خجالت­زده گروه‌های مختلفی که در این مسجد برای برپایی مراسم تلاش کردند باشیم. حالا می‌فرماید از ترس خدا در سیاهی شب از چشمان ما قطره اشکی سرازیر می‌شود مورد لطف و محبت خداوند قرار می‌گیرد. اگر اشک چشم نداریم نذر مسجد و فقیری کنیم از خداوند بخواهیم گریه هنگام مناجات عطا کند. ما باید عادت کنیم تا بعد از ماه مبارک رمضان وقتی برای نماز شب بیدار می‌شویم با خداوند حرف بزنیم. البته گریه برای همه عزیزان آل‌الله ارزش بالایی دارد ولی اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله می‌فرمایند برای راهنمایی ما به سوی قرب الهی است.

چرا در دعای شاکین می‌گوییم خدایا چشمم جامد شده نمی‌توانم از خوف تو گریه کنم " وَعَيْناً عَنِ الْبُكاءِ مِنْ خَوْفِكَ جامِدَةً" اینجا از نفس و اغواگری شیطان می‌گوید بعد حضرت می‌فرمایند چشم خشک شده است. بدانید اگر در جوانی از ترس خدا گریه کنید دیگر از هیچ کسی نمی‌ترسید! از دیگر اموری که مورد نظر خداوند است همانطور که در آیات قرآن آمده محسنین و توابین و متقین را خداوند دوست دارد. لیکن گفتیم که امسال ماه رمضان روز شنبه آغاز شده و این روز به نام رسول الله صلی الله علیه و آله است ما به سراغ پیامبر صلی الله علیه و آله رفتیم چون سفره ایشان از همه باصفاتر است. البته هرکسی هم که می­خواهد هدیه‌ای به پیامبر و امیرالمومنین و حضرت زهرا علیهما السلام بدهد گریه بر حسین علیه السلام کند. پيامبر صلي الله عليه و آله می‌فرمایند: "إنَّ اللّهَ يُحِبُّ الشّابَّ الَّذي يُفنِي شَبابَهُ في طاعَةِ اللّهِ" «خداوند دوست­دار جوانى است كه جوانى‌اش را به اطاعت خداوند مى‌گذراند.» فرزندان خود را از کودکی آماده طاعت خدا کنید، من از نونهالی در خدمت عموی خود به آموزش و تمرین سیرمناجات و شب­زنده­داری مشغول شدم. می­آمدند و می‌گفتند تو بچه هستی چرا گریه می‌کنی؟ مگر کاری کردی؟ من هم با تعجب نگاه می‌کردم! به قول مرحوم آقا سیدمهدی موسوی می­گفت از کودکی روزه می‌گرفتم روزی شخصی که عالم هم بود به سراغ پدرم آمد و گفت چرا به این بچه اجازه می‌دهید روزه بگیرد؟ پدر هم از من سوال کرد چرا روزه می‌گیری؟ گفتم جوجه چند روزه وقتی قطره‌ای آب می‌خورد سر را بالا می‌کند تا جرعه جرعه پایین برود مگر کسی به او یاد داده و یا به او اجازه داده­اند؟! و آن شخص رفت. البته الان که وضعیت جدیدی است ولی بدانید بچه‌های خود را به این مراسم بیاورید تا در این محیط باشند؛ اصلاً بخوابند این کار اثر دارد بارها مرحوم چمنی می‌گفت اگر خوابتان هم می‌آید بیاید در مناجات کمیل بخوابید. پس بدانید خداوند جوانی را که جوانی خود را به طاعت خداوند گذرانده است دوست دارد و این جوانی از ایام نونهالی آموزش و آمادگی می‌خواهد. این چیزی است که حضرت زهرا سلام الله علیها به ما آموزش داده است. 

شخص محبوب بعدی را اینگونه معرفی کردند امام صادق عليه السلام فرمودند: از رسول خدا سوال شد، محبوب­ترين مردم در پيشگاه خدا كيست؟ پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند: كسى كه بيشترين سود و خدمت را به مردم عرضه نمايد. "عَنْ ابى‌عَبْدِاللّهِ عليه السلام، يَقُولُ: سُئِلَ رَسُولُ اللّهِ صلي‌الله‌عليه و‌آله عَنْ اَحَبِ النّاسِ اِلَى اللّهِ؟ قالَ: اَنْفَعُ النّاسِ للِنّاسِ" . شما توجه کنید در این ایام سخت اصلاً چنین سابقه‌ای وجود ندارد که مردم این چنین در مساجد و گروه­های مختلف به کمک هم بشتابند، مسئله این نیست که کسی فقیر و مستمند است بلکه منظور خدمت به خلق خداست. با وجود این همه مضیقه و فشار و تحریم مردم ما بسیار آرام و خوددار هستند، بعضی­ها دو ماه است کار نکردند و خیلی گرفتار هستند. حتی کارخانه‌دارها نیز متضرر شدند و نمی‌توانند کار را بچرخانند. این حیات و احیای مساجد بسیار مهم است اگر شده با یک حرکت کوچک و بزرگ به کمک هم بشتابید. وقتی با بلا روبرو می‌شویم تنها کمک به هم و صدقه و خدمت به دیگران راهکار و راهگشا می‌شود. ماشاءالله به ملت ایران از مردم و بسیج و سپاه تا ارتش و نیروی انتظامی و دکتر و پرستار و پاکبان و... همه دست در دست هم همبستگی و اتحاد را نشان دادند. آدم خجالت می‌کشد بعضی از این کادر درمان می‌گوید ما دوماه است فرزندان خود را ندیدیم! این ارزش­ها باقی می‌ماند. خلاصه که این خدمتگزاری به مردم مورد رضای خداست.