اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ ِ

بخش دوم  کلاس اخلاق مداحی

بخش دوم کلاس اخلاق مداحی

پرورش روضه
1- استفاده از محسوسات و تصویرسازی
2- استفاده ی بهینه از سوژه در مجلس و یا سوژه آفرینی متعارف
3- استفاده از اتفاقات روز
 4-استفاده از گریزهای مناسب

در کتاب بیت الحزان، شیخ عباس قمی، دومی را با شمر مقایسه می کند و می گوید که شمر بهتر از دومی بوده است. وقتی حضرت زینب به شمر نهیب زد، از خیمه بیرون آمد. اما حضرت زهرا هر چقدر فریاد زد، دومی گوش نداد و خانه همانطور در آتش سوخت.

شخصی در حال خواندن روضه ی حضرت جواد(ع) بود. گفت: کبوترها، بال هایشان را به هم زدند و بالای پشت بام برای حضرت جواد(ع)، سایه بان ایجاد کردند. اما کربلا، اسب ها آمدن...! این نوع گریز زدن، اشتباه است.باید می گفت، اینجا کبوترها را نزدند اما در کربلا،حضرت زینب را که سایه بان برای بدن برادر بود،زدند.  گریز باید مناسب باشد و باعث خنده نشود. طرف می گوید حضرت ابالفضل(ع) قمه کشید. درصورتی که آن زمان، قمه نبوده است. شمشیر، نیزه و خنجر وجود داشته است.

 5-بیان وجوه تشابه و تضاد بین روضه ها  

مثال برای شباهت: آتش زدن خیمه ها و آتش زدن خانه ی حضرت زهرا(س) .  مثال برای تضاد: بعد از غسل بی بی(س)، امیرالمومنین(ع) با بچه ها چگونه برخورد کرد؟ با محبت، بچه ها را از بدن مادر جدا کرد.  مثالی دیگر برای تضاد: دو سوار نقاب دار، حضرت معصومه(س) را دفن کردند.اینجا برادر(امام رضا)،بالای سر خواهر آمد.اما کربلا، خواهر بالای گودال آمد.  

6-روش تقسیمی  

حرمله در کربلا چند تا تیر سه شعبه زد؟ 3 تا ، به حضرت عبدالله بن حسن(ع)،حضرت علی اصغر(ع) و آقا امام حسین(ع) تیر سه شعبه زد.  شیخ جعفر شوشتری از این روش(تقسیمی)، زیاد استفاده کرده است. ابی عبدالله(ع) در کربلا چند بار خجالت کشید؟ یکی از خجالت ها، زمانی بود که عطش حضرت علی اصغر را دید. فوت اول و دوم ابی عبدالله(ع) چه موقع هایی بوده است؟ فوت اول، بالاسر حضرت علی اکبر(ع) بوده است.  به پیش مصطفی شرمنده باشم / که زهرا کشته و من زنده باشم آرام می گفت، شبی فی البداهه در روضه حضرت زهرا(س) از زبان علی(ع) گفتم : به پیش مصطفی شرمنده باشم  بعد که به خانه رفتم بعد از گریه طولانی خوابم برد، در خواب جمال دل آرای رسول اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) را زیارت کردم و علی با گریه عجیبی برخاستند و به من فرمودند می دانی بقیه اش چیست ؟ و بعد فرمودند : که زهرا کشته و من زنده باشم  از سید منیرالدین حسینی هاشمی(یکی از اساتید آقای سید محمد مهدی میرباقری) درباره روضه خواندن از قرآن، سوال پرسیدم. گفت، حجیت باید داشته باشد.