اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ ِ

بهترین بندگان خدا از منظر امام رضا علیه السلام

بهترین بندگان خدا از منظر امام رضا علیه السلام

بهترین بندگان خدا از منظر امام رضا علیه السلام

حاج منصور ارضی: اگر ما در خانه امام رضا علیه السلام می‌آییم اول چیزی که باید درخواست کنیم پاکی است، چون این پاکی با این خاندان سنخیت دارد و این سنخیت ما را به جایی می‌رساند این همان گِلی است که از آن آفریده شدیم.

خوشا به حال کسی که این پنج خصوصیت در آن‏ها باشد که برطبق این روایتی که از امام رضا علیه‏ا‏لسلام است، این فرد از بندگان خوب خدا محسوب می‏شود.
رُوِیَ اَنَّهُ سُئِلَ عَنِ عَلِیٍّ ابنِ مُو سَی الرِّضا عَلَیهماِ السَّلامُ عَن خِیارِ العِبادِ، َعَلَیهماِ السَّلامُ:
«اَلَّذینَ اِذا اَحسَنُوا أَستَبشَروُا وَ اِذا اَسائُوا اِستَغفَروُا وَ اِذا اُعطوُا شَکَروُا وَ اِذَا ابتَلَوا صَبَرُوا وَ اِذا غَضِبُوا عَفَوا»
امام رضا علیه السلام در بیان و شرح حال بهترین بندگان خداوند 5 خصلت را از ایشان نام می‌برد و می‌فرماید:
بهترین بندگان کسانی هستند که هنگام انجام کار نیک خرسند، و هنگام ارتکاب عمل زشت از خداوند طلب بخشش کنند، و آنگاه که چیزی به آنان داده شود سپاسگزار بوده و زمانی که به مصیبتی دچار شوند صبر کنند، و در هنگام خشم عفو نمایند.
این حدیث امام رضا علیه السلام ریشه‌ای قرآنی دارد برای روشن‌تر شدن این موضوع به بعضی از آیات اشاره می‌شود:
خوشحالی از انجام کار نیک
خداوند می‌فرماید:
"قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِکَ فَلْیَفْرَحُوا هُوَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ" (آیه52سوره یونس)
«بگو به فضل و رحمت خدا باید خوشحال شوند که از آنچه گردآوری کرده اند بهتر است»
استغفار به هنگام انجام گناه
خداوند می‌فرماید:
"إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ یَتُوبُونَ مِنْ قَرِیبٍ فَأُولَٰئِکَ یَتُوبُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ ۗ وَکَانَ اللَّهُ عَلِیمًا حَکِیمًا"(آیه17سوره نسا)
«توبه تنها برای کسانی است که کار بدی را از روی جهالت انجام می‌دهند و سپس بزودی توبه می‌کنند، خداوند توبه چنین اشخاصی را می‌پذیرد و خدا دانا و حکیم است»
شکرگزاری به هنگام عطای نعمت
" اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُکْراً وَ قَلِیلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّکُورُ"(آیه13سوره سبا)
«ما به آنان گفتیم: ای آل داود(در مقابل این همه نعمت) سپاسگزار باشید، و حال آنکه قلیلی از بندگان من شکرگزارند»
صبر هنگام نزول بلا
"وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ، الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ، أُولَٰئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۖ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ"
«قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، زیان مالی و جانی، و کمبود میوه‌ها آزمایش می‌کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان، آنها که هرگاه مصیبتی به آنها رسد می‌گویند: ما از آن خدا هستیم و به سوی او باز می‌گردیم، اینها همانها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده و آنها هستند هدایت یافتگان»
بخشش هنگام غضب
"وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ، الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ"
«و بشتابید بسوی آمرزشی از پروردگارتان و بسوی بهشتی که پهنای آن به اندازه جمیع آسمانها و زمین است(که این بهشت) مهیّا شده برای کسانی که تقوی داشته باشند، آنهایی که از مال خود به فقرا در حال وسعت و تنگدستی انفاق کنند و خشم و غضب فرو نشانند و از بدی مردم در گذرند (چنین مردمی نیکوکارند) و خدا دوستدار نیکوکاران است»
حاج منصور ارضی در شب زیارت مخصوصه امام رضا علیه السلام چنین بیان داشتند:
به این نکته در زیارت امین الله می‌رسیم " مَوَائِدَ الْمُسْتَطْعِمِینَ مُعَدَّةٌ " مائده‌های فراوان آماده است نه یک مائده. فرق ما با بزرگان دین و یا شهدا و رزمندگان و مدافعان همین است که آنان رسیده‌اند به اینکه مائده‌های مخصوص و آماده‌ای در دستان اهل بیت علیهم السلام است که نیاز به درخواست و یا انتظار هم نیست همین که به خدمت ایشان برسیم عطا می‌شود. توجه کنید این مائده‌ها متواتر و یکی پس از دیگری است. شب زیارتی حضرت رضا علیه السلام است اگر به خدمت ایشان نمی‌رسید لااقل به خدمت یک عالم وارسته برسید و بگویید شما برای ما چه می‌خواهید!؟ یا امام رضا علیه السلام ما دلمان می‌خواهد لااقل یکبار بگوییم بدون هیچ گناهی خدمت شما رسیدیم و با حال گناهکار به محضر شما نیاییم. اگر ما در خانه امام رضا علیه السلام می‌آییم اول چیزی که باید درخواست کنیم پاکی است، چون این پاکی با این خاندان سنخیت دارد و این سنخیت ما را به جایی می‌رساند این همان گِلی است که از آن آفریده شدیم