اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ ِ

ما باید فاصله‌گذاری و بهداشت را کامل رعایت کنیم تا برای مسئولین الگو شود

بیانات حاج منصور ارضی مسجد ارک

ما باید فاصله‌گذاری و بهداشت را کامل رعایت کنیم تا برای مسئولین الگو شود

اَعُوذُبِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم
بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ

"الْحَمْدُللّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُلِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَاعَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها"

"اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ يَسِّرْ لِيَ‏ الْأَعْمَالَ‏ الَّتِي‏ تُحِبُّهَا وَ تُحِبُ‏ الْعَامِلِينَ‏ لَهَا وَ أَعِنِّي عَلَيْهَا وَ اصْرِفْ عَنِّي الْأَعْمَالَ الَّتِي تَكْرَهُهَا وَ تَكْرَهُ الْعَامِلِينَ لَهَا وَ أَعِنِّي عَلَى تَرْكِهَا" «پروردگارا! برمحمّد و خاندان محمّد درود فرست، و انجام آن كارهايى را كه دوست مى‏‌دارى و انجام دهنده آنها را دوست مى‌‏دارى بر من آسان گردان، و من را به ترك كارهايى كه ناپسند مى‏‌دارى و انجام دهنده آنها را مبغوض مى‌شناسى موفق بدار.» (دعای حیات طیبه)

باز هم بر رعایت فاصله گذاری و بهداشت اجتماعی تاکید می­کنیم و خادمین تمام تلاش خود را می­کنند تا شما عزیزان بتوانید بهداشت را رعایت کنید و اگر ما رعایت نکنیم تمام زحمات این بچه­ها حیف می­شود و حق الناس است. در ماه مبارک رمضان راعیت نکردن حق‌الناس خوب نیست و یک ظلم است. ما باید این طرح را کامل انجام دهیم تا هر یک از مسئولین و مامورین برای بازدید آمدند الگوبرداری کنند. اگر توانستیم فردا شب مراسم برقرار است وگرنه در منزل به مناجات بپردازید. ما قطعا مشورت می­کنیم و حتما به هر تصمیمی احترام می‌گذاریم اول به نیروهای انتظامی ناجا که عزیزان ما هستند و بعد هر مسئولی و زمانی که دادستان دستور دهد ما با احترام انجام می‌دهیم. همین که ما یک شب از این ماه رمضان را به مناجات مشغول بودیم برای ما هدیه الهی است. دعا کنید و نماز امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را بخوانید و به حضرت متوسل شوید. درست است که خداوند متعال " ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین" است ولی وقت استعانت خداوند به حضرت حواله می‌دهند؛ و این نماز یک ارتباط مهمی است و ایشان قطعا کمک می‌کنند. مومن باید هم خوف داشته باشد و هم رجا داشته باشد؛ البته ما از همه نیروهایی که با ما همکاری کردند تا این مجلس را برپا داشتیم تشکر و قدردانی می­کنیم. عزیزانی که الان در باران نشسته و از منجات فیض می‌برند هم فاصله گذاری را رعایت کنند.

در مورد اعمالی که خدا دوست دارد به اینجا رسیدیم که قرآن یک عده را مامور می‌کند و یک سری در کتاب خدا مشخص شدند که چند آیه را اشاره می‌کنیم؛ "وَأَنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَهِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ" «و در راه خدا انفاق کنید و خودتان را با دست خودتان به هلاکت نیندازید و نیکی کنید قطعا خداوند نیکوکاران را دوست دارد» (سوره بقره آیه ۱۹۵) . آن انفاقی که در راه خدا می‌کنید حتما یک قانون داشته باشد که به نحو احسن انجام بدهید، چرا؟ چون "إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ" . در مورد بعد باز هم در سوره بقره به آیه ۲۲۲ می‌رسیم: " وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِی الْمَحِیضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى یَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ أَمَرَکُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ" «و از تو درباره‌ی(آمیزش با زنان به هنگام) حیض می‌پرسند. بگو: زیان و ضرر است(و علاوه از نافرمانی، بیماری­هایی به دنبال دارد) پس در حالت قاعدگی از(همبستری با) زنان کناره‌گیری نمایید، و با ایشان نزدیکی نکنید تا آنگاه که پاک می‌شوند. هنگامیکه پاک شوند، از مکانی که خدا به شما فرمان داده است(و راه طبیعی زناشویی و وسیله‌ی حفظ نسل است) با آنان نزدیکی کنید. بی‌گمان خداوند توبه‌کاران و پاکان را دوست می‌دارد.» این آیه در مورد زنانی است که در حالت خاص زنان قرار داردند نکته‌ای را بیان می‌کند و خداوند بی‌گمان "إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ" است. این سه مورد که قرآن بیان می‌کند مخاطب این کلام ما هستیم و متطهرین با ذوات مقدس چهارده معصوم متفاوت است.

در آیه بعد که مربوط به سوره آل‌عمران است اینگونه اشاره می‌فرمایند: " بَلَى مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ وَاتَّقَى فَإِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ" «آری! کسی که به عهد و پیمان خود وفا کند و پرهیزگاری پیشه نماید(محبّت و رضایت خدا را فراچنگ آورده است) زیرا خداوند پرهیزگاران را دوست می‌دارد» (سوره آل عمران آیه ۷۶) . در آیه بعد "الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ" «آن کسانی که در حال خوشی و ناخوشی و ثروتمندی و تنگدستی، به احسان و بذل و بخشش دست می‌یازند، و خشم خود را فرو می‌خورند، و از مردم گذشت می‌کنند، و (بدین وسیله در صف نیکوکاران جایگزین می‌شوند و) خداوند (هم) نیکوکاران را دوست می‌دارد» (سوره آل عمران آیه ۱۳۴) و "وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکَانُوا وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ" «و چه بسیار پیغمبرانی که مردان خدای فراوانی به همراه آنان کارزار می‌کرده‌اند و به سبب چیزی که در راه خدا بدانان می‌رسیده است (از قبیل: کشته‌شدن برخی از یاران و مجروح‌شدن خود و دوستان) سست و ضعیف نمی‌شده‌اند و زبونی نشان نمی‌داده‌اند (و بلکه شکیبائی می‌کرده‌اند) و خداوند شکیبایان را دوست می‌دارد» (سوره آل عمران آیه ۱۴۶) .

به دلیل اینکه شما با سختی به این مجلس می­آیید نمی­خواهم دل شما را خالی کنم و اتفاقاتی  که افتاده را بیان کنم ولی بدانید برای ما هر شب خلقتی جدید است و به شرط خواست خداوند هر شب، شب اول و شب آخر ماست. پس ما باید صبر داشته باشیم و با الکی حرف زدن و یا کاری انجام دادن و یا برخورد کردن، کاری درست نمی‌شود؛ همه مشغول کمک کردن هستند و فعلا نیازی به اعتراض نیست. ولی از خدا بخواهیم تا خداوند عنایتی کند و به دست شیعیان این واکسن به ثمر بنشیند تا در دهان کسانی که ملت ما را تحریم کردند زده شود زیرا می‌گویند تا دوسال آینده تولید واکسن انجام می‌پذیرد. البته ما امید به خدا داریم چیزی که آن­ها وقت کار ندارند. از خدا بخواهید و صبر پیشه کنید زیرا این صفت اباعبدالله الحسین علیه السلام است که روضه از ایشان می‌خوانیم.

"فَبِمَا رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ" «از پرتو رحمت الهی است که تو با آنان نرمش نمودی و اگر درشتخوی و سنگ‌دل بودی از پیرامون تو پراکنده می‌شدند. پس از آنان درگذر و برایشان طلب آمرزش نما و در کارها با آنان مشورت و رایزنی کن و هنگامی که (پس از شور و تبادل آراء) تصمیم به انجام کاری گرفتی (قاطعانه دست به کار شو و) بر خدا توکّل کن؛ چرا که خدا توکّل‌کنندگان را دوست می‌دارد» (سوره آل عمران آیه ۱۵۹) . خیلی مهم است که بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تاکید می‌کند و ما نیز باید بیاموزیم، اگر ما غلیظ القلب باشیم مردم دورتان را خالی می‌کنند و خداوند"إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ" است. در آیه ۴۲ سوره مائده می­فرماید: "سَمَّاعُونَ لِلْکَذِبِ أَکَّالُونَ لِلسُّحْتِ فَإِنْ جَاءُوکَ فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ یَضُرُّوکَ شَیْئًا وَإِنْ حَکَمْتَ فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ" «آنان بسی دروغ را می‌شنوند و می‌پذیرند، و بسیار مال حرام را می‌خورند. اگر ایشان نزد تو آمدند (و داوری از تو خواستند) در میانشان داوری کن یا از ایشان روی بگردان و (کاری به داوری آنان نداشته باش و مترس که) اگر از آنان روی بگردانی، هیچ زیانی نمی‌توانند به تو برسانند. ولی اگر در میانشان داوری کردی، دادگرانه داوری کن. (چرا که) بیگمان خداوند دادگران را دوست می‌دارد.» در این آیه بحث از خوراک و دروغگویان است و در انتهای آیه می‌فرمایند "إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ" چرا مقام معظم رهبری بیانشان بر این بود دشمن را هم منصفانه نقد کنید. آنچه حقیقت است را بیان و چیزی از خود اضافه نکنیم. این سخنان زیبا و جانانه و درست برای ماست، که قسط و انصاف باعث می‌شود اهل عدل شویم و به همین جهت خداوند مقسطین را دوست دارد. تا اینجا اعمالی که حضرت زهرا سلام الله علیها بیان کردند را شرح دادیم همانطور که فرمودند: "‏الْأَعْمَالَ‏ الَّتِي‏ تُحِبُّهَا وَ تُحِبُ‏ الْعَامِلِينَ‏ لَهَا وَ أَعِنِّي عَلَيْهَا" اعمالی که خداوند دوست دارد و عاملان آن را نیز دوست دارد، خداوند به من یاری بده، ما علاوه بر اعمال به عاملین نیز اشاره کردیم و در آیاتی دیگر نیز قرآن بیان کرده است.

در فراز دیگر دعا می‌خوانیم: "وَ اصْرِفْ عَنِّي الْأَعْمَالَ الَّتِي تَكْرَهُهَا وَ تَكْرَهُ الْعَامِلِينَ لَهَا وَ أَعِنِّي عَلَى تَرْكِهَا" «و من را به ترك كارهايى كه ناپسند مى‏‌دارى و انجام دهنده آنها را مبغوض مى‌شناسى موفق بدار.» حضرت فاطمه سلام الله علیها بعد از انجام اعمالی که مورد رضای خداوند است به سراغ اعمالی می­رود که مورد رضای خداوند نیست. وقتی حضرت از خدا این خواسته را داشتند ما نیز باید بیاموزیم و بخواهیم؛ هرچند از روز اول در پیمانه­شان همه ما محبین را دیدند و گریه ما برای حسین علیه السلام را مشاهده کردند و برای ما خواسته‌اند. شخصی به سراغ امام صادق علیه السلام آمد و مدعی محبت و شیعه‌گری شد در نهایت با اصرار خودش حضرت فرمودند در صحیفه مادر ما نام تمام شیعیان ثبت شده، و اسم تو در آن کتاب نیست! حالا اگر نام ما در این صحیفه نباشد چه کنیم؟ به همین فکر کنیم کار مناجات امشب را برای شما کرده است. توجه دارید که این فکر کردن افضل بر عبادت است همانطور که فرمودند: "تَفَكُّرُ ساعَةٍ خَیْرٌ مِنْ عِبادَةِ سَنَةً، تَفَكُّرُ ساعَةٍ خَیْرٌ مِنْ عِبادَةِ سِتّینَ سَنَةً، تَفَكُّرُ ساعَةٍ خَیْرٌ مِنْ عِبادَةِ سَبْعینَ سَنَةً" «یك ساعت فكر كردن از یك سال عبادت كردن افضل است، از شصت سال عبادت كردن افضل است، از هفتاد سال عبادت كردن افضل است.»

این تغییر تعبیرات- همان طور كه بسیاری از علما گفته اند- به واسطه این است كه نوع و موضوع تفكرها فرق می­كند: یك تفكر است كه انسان را به اندازه یك سال عبادت جلو می­برد و یك تفكر هم هست كه او را به اندازه شصت سال عبادت جلو می‌اندازد. حالا شما به این موضوع تا قیامت فکر کن اگر نام ما باشد باید خدا را شکر کرد و اگر نباشد کجا هستیم؟ باید دست و پا بزنیم تا اسم ما نیز قرار گیرد. یکی از راه­های این رسیدن اجرای همین دستورات دعا است. من کاری می­کنم که مورد رضای خدا و امام زمانم علیه السلام نیست، پس باید آن کار را ترک کنم. ماه رمضان برای همین به استقبال ما آمده است، دقت کنید: "أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ" ماه رمضان با همه برکت و استغفار و رحمتش رو به سوی ما کرده است. حالا باید بفهمیم اعمالی را که باید کنار بگذاریم بشماریم. کدام عمل را خداوند دوست ندارد، کدام عمل را امام زمان علیه السلام دوست ندارد؟! می­فرمایند حالا اگر کار ناپسندی انجام دادی آن را ترک کن! حضرت با تمام عصمت و منزه بودن می­فرمایند من را بر ترک عمل زشت و ناپسند یاری کن!

خداوند چه اعمالی را دوست ندارد از منظر روایت و حدیث: عمران بنی حصین می‌گوید؛ پيامبر خدا گوشه عمامه‌ام را گرفت و فرمودند: "اى عمران ! إنَّ اللّه‌َتَبارَكَ وتَعالى يُحِبُّ الإِنفاقَ ويُبغِضُ الإِقتارَ" «خداوند متعال، بخشش كردن را دوست دارد و تنگ گرفتنِ بر خانواده را دشمن مى‌دارد پس ببخش و بخوران و چندان سخت مگير كه طلب [روزى] بر تو دشوار شود» (مسند الشهاب) . پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند خداوند بخشش را دوست دارد، شما همین پولی که برای ساخت مسجد و یا کمک به تهیه جهیزیه می‌دهید موارد این بخشش است. ما می‌توانیم به چند نفر بگوییم و بانی شوند برای خرج مسجد ولی می­دانم این پول­های همه هرچقدر هم کم باشد جمع شود ارزش دارد. است خیلی­ها گرفتار هستند و با همین کمک­های مردمی و جهیزیه گره‌هایشان باز می‌شود. شما با این گریه‌ها و صدقات چه کمکی می‌کنی به خودت و دیگران. طرف چنان عزت نفس دارد که نمی‌گوید من کمک لازم دارد، ما می‌رویم و پیدا می‌کنیم و با احترام به او خدمت می‌کنیم. سود ما در این است که همدیگر را کمک دهیم تا دستگاه خداوند برایمان ارزشمند شود. ما هم باید رنگی بگیریم، این معنی سبقط الله است. از طرفی سخت­گیری بر خانواده دشمنی با خدا است، در خانواده صادق باش و همه امور را با آنها درمیان بگذار اگر ازدواج کردی و مستقل شدی، با همسر و اگر هنوز مجرد هستی با والدین خود مشکلات را در میان بگذار. همین پنهانکاری­ها باعث بداخلاقی و مغضوب حق شدن است. با سخت­گیری فقط کاسه چه کنم در دست می‌گیری زیرا باید به تنهایی با مشکلات دست و پنجه نرم کنی؛ وقتی فرزندانت بزرگ شوند نیازهای آن­ها هم بزرگ می­شود. ابتدا باید ببینی با والدین چه کردی بعد با خانواده خودت بعد هم می‌آیی مناجات انتظار داری مشکلات حل شود.

رسول خدا صلي الله عليه و آله می‌فرمایند: "ثَلاثَةٌ يُحِبُّهَا اللّه ُ: قِلَّةُ الكَلامِ، وقِلَّةُ المَنامِ، وقِلّةُ الطَّعامِ ثَلاثَةٌ يُبغِضُهَا اللّه ُ: كَثرَةُ الكَلامِ، وكَثرَةُ المَنامِ، وكَثرَةُ الطَّعامِ " خداوند سه‌چيز را دوست مى‌دارد: كم‌گويى، كم‌خوابى و كم‌خورى؛ و سه‌چيز را خداوند دشمن مى‌دارد : پُرگويى، پُرخوابى و پُرخورى» (تنبيه الخواطر) . اینکه خود را برای ماه رمضان آماده کنیم خیلی مهم است شما طی کم می‌خورید و یا روزه می‌گیرید تا آماده ماه رمضان باشید. تا جایی که می‌توانید در طول سال روزه بگیرید و شکم سیر همیشه تنبلی و خواب همراه دارد و البته راحت‌ترین کار برای چنین شخصی پرحرفی است. یعنی در مقابل آن کم خوری، کم خوابی و کم گویی خداوند سه چیز را دوست ندارد زیاده گویی، زیاد خوری و زیاد خوابیدن؛ این­ها را باید دقت کنیم.

فردا اگر توانستیم این مجلس را برپا می‌کنیم، اگر نشد با همین دوستان خدام مناجات خوانی خواهیم داشت و اگر هم این اتفاق نیفتاد در منزل  مناجات خوانی را ادامه می‌دهیم ولی من راضی نیستم به کسی بی‌احترامی شود باید از دستورات و قوانین پیروی کنیم. شیطان را در دل خود راه ندهید نفس بزرگترین دشمن و شیطان است. امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرمایند: "اَعْدی عَدُوّك نَفْسُكَ الَّتي بَيْنَ جَنْبَيْكَ" «دشمن‌ترين دشمنانت، نفس (أمّاره بالسّوء) توست كه در ميان دو پهلویت قرار دارد.» ناگهان از زبانتان چیزی بیرون می­آید که همه چیز را خراب می‌کند. خدایا تا قیامت از تو ممنون هستیم که این چند شب هم مناجات داشتیم. ما می‌خواهیم قانون را در مناجات خوانی خود رعایت کنیم.

در این لحظات باران شدید شده و من یاد داستانی از سید مهدی قوام افتادم می‌فرمود؛ با خود فکر کردم چطور با تن­فروشی در زمان طاغوت مبارزه کنم، من چند جا منبر می‌رفتم. تصمیم گرفتم تمام صله منبر خود را با هماهنگی بانیان بگیرم، پس اول محرم همه پول­ها را جمع کردم و رفتم به  آن محل، اول همه من را به سخره گرفتند. ولی آن زنانی که آنجا بودند را جمع کردم درآمد آنها را جویا شدم و گفتم من همه پول شما را در این ایام می‌دهم به شرط اینکه در این محرم این کار را نکنید و برای امام حسین علیه السلام به مرخصی بروید. همه منقلب شدند و گفتند ما ارادت داریم به آن بزرگوار و رفتند. سید می‌گویند با خودم گفتم خدایا اینها از این راه که برگشتند، آیا من هم از نفس خود برمی‌گردم؟! می‌خواهم بگویم یا مقلب القلوب از بدکاره­ها می‌گذری نمی‌خواهی از ما هم بگذری؟ خدایا از این امراض بدتر را هم برای ما بفرستی باز ما نگران بندگی خودمان هستیم. این همان دعای ابوحمزه ثمالی است که می‌خوانیم خدایا از ما قبول نمی‌کنی؟!