اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ ِ

بیانات حاج منصور ارضی ، شب پنجم ماه مبارک رمضان 10 اردیبهشت 1399

بیانات حاج منصور ارضی مسجد ارک

بیانات حاج منصور ارضی ، شب پنجم ماه مبارک رمضان 10 اردیبهشت 1399

اَعُوذُبِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم
بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ

"الْحَمْدُللّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُلِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَاعَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها"

"اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ يَسِّرْ لِيَ‏ الْأَعْمَالَ‏ الَّتِي‏ تُحِبُّهَا وَ تُحِبُ‏ الْعَامِلِينَ‏ لَهَا وَ أَعِنِّي عَلَيْهَا وَ اصْرِفْ عَنِّي الْأَعْمَالَ الَّتِي تَكْرَهُهَا وَ تَكْرَهُ الْعَامِلِينَ لَهَا وَ أَعِنِّي عَلَى تَرْكِهَا" «پروردگارا! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و انجام آن كارهايى را كه دوست مى‏‌دارى و انجام دهنده آن­ها را دوست مى‌‏دارى بر من آسان گردان، و من را به ترك كارهايى كه ناپسند مى‏‌دارى و انجام دهنده آن­ها را مبغوض مى‌شناسى موفق بدار» (دعای حیات طیبه) .
در این دعا اعمالی که خداوند متعال دوست دارد را از زبان اهل بیت و بالاخص پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بیان می‌کنیم که در ادامه بحث روایتی از امام باقر علیه السلام که می‌فرمایند: "سُئلَ رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله: أيُّ الأعمالِ أحَبُّ إلى اللّهِ عزّوجلّ؟ قالَ: اِتْباعُ سُرورِ المُسلِمِ، قيلَ: يا رسولَ اللّهِ و ما اِتْباعُ سُرورِ المسلمِ؟ قالَ: شَبْعُ جَوْعَتِهِ و تَنْفيسُ كُرْبَتِهِ و قَضاءُ دَينِه "«از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پرسيده شد: خداوند عزّوجلّ كدام كارها را بيشتر دوست دارد؟ فرمودند: مسلمانى را پياپى شاد كردن. عرض شد: اى رسول خدا! منظور از شاد كردن پياپى مسلمان چيست؟ فرمودند: گرسنگيش را برطرف سازى، اندوهش را بزدايى و قرضش را بپردازى» (بحارالانوار) . این جز این روایت نیست کسی که چندین کار را بی‌منت برای مسلمانی انجام دهد آن مورد نظر حضرت است. نکته بعد استفاده از لفظ مسلمان به جای مومن است حضرت نمی‌فرمایند شادی پیاپی مومن، بلکه به مسلم اشاره می‌کند. آقا جان این پشت سر هم و پیاپی شادی برای مسلم چیست؟ می‌فرمایند گرسنگی و اندوه و قرض مسلم را برطرف کردن! برای مثال من کسی را برای کار کردن استخدام می‌کنم نباید بدون درنظر گرفتن و بررسی او فقط رابطه صاحب­کار و کارگری داشته باشم؛ منظورم فقط دادن هدیه نیست، ببینید گره کار او کجاست. یادتان باشد همینطور بی­توجه به مسجد نیایید شما در این وضعیت و سختی اوضاع مسئولیت دارید شما که به مسجد آمدید و جای عده­ای را گرفتید پس باید برای همه درخواست کنید. این که شما زودتر آمدید دلیل بر عدم مسئولیت شما نسبت به دیگران نیست. اگر شما برای چیزی غیر از دعا آمدید اشکال دارد و ضرر می‌کنید باید نیت استفاده و فیض داشته باشید. از خدا بخواهید حالا که با این زحمت آمدید پس متوجه جایگاه خود باشید. تازه بعضی از مسئولین متوجه شدند که ما چه اهدافی در سرداشتیم چون فکر می‌کردند این کار ما بر خلاف مصالح اسلام و کشور است. حالا منظور به اینکه شما به اندازه خودتان به کمک همسایه و آشنا و دوست بروید، زیرا الان گرفتاری­ها کاملا واضح است و تو نمی‌توانی بگویی نمی‌دانستم. خیلی­ها بیکار شدند، شما همین پیک موتوری را در نظر بگیر از کجا درآمد داشته باشد وقتی کسب و کارها دچار رکود است؟!

روایت دیگری که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: "قالَ اللّهُ عزّوجلّ: مـا تَقَرّبَ إليَّ عَبدٌ بشَيءٍ أحَبَّ إليَّ مِمّا افْتَرَضْتُ علَيهِ "«خداوند فرموده است: هيچ بنده‌اى با چيزى محبوب­تر از واجبات به من نزديك نشده است.» شما به نماز و روزه چون درکی از آن دارید و فهمیدید، اهمیت می‌دهید ولی برای حج یک درخواست جانانه کنید! حج را باید یک مرتبه توفیق پیدا کنید. اگر چند مرتبه هم رفتید اشکالی ندارد، یک فریضه واجب است حداقل یک مرتبه. من حرف از درخواست می‌زنم، کسی­که توفیق می‌دهد مال آن را هم می‌رساند. منظور ما کمک به آل‌سعود نیست؛ ما دعا می­کردیم از شّر جهان­خواری آمریکا و استکبار صهیونیست خلاص شویم ولی کسی باور نمی­کرد که عربستان هم دنبال همان­ها می‌رود. وقتی این همه نفتکش بر روی اقیانوس­ها معطل شوند و ارزش نفت به کمترین حد ممکن برسد خواهید دید چه بلایی برسر این­ها خواهد آمد. این چوبی است که خداوند می‌زند که صدا ندارد و درمان هم ندارد، حالا باید صبر کرد. ولی بدانیم ما باید به اعتقاداتمان قوی‌تر عمل کنیم حتی آن­هایی که می‌گویند شب­های ماه مبارک رمضان بخوابیم رهبری راضی است. بدانید! افرادی که به­دنبال شیعه انگلیسی هستند و در عراق هم خیلی‌ها دنبال­رو او هستند خیلی خطرناک هستند که اسم­های مختلفی دارند مثلاً می‌گویند انجمن حجتیه یا چیزهای دیگر؛ این­ها دنبال آن شخص هستند لیکن ما نباید افراط و تفریط داشته باشیم. شما حرف­های مقام معظم رهبری مدظله العالی را در پنج سال گذشته دنبال کنید، ایشان به دنبال نوآوری هستند، دنبال آتش‌به‌اختیار صحیح هستند، خُب ما اینکار را با چنین اهدافی علاوه بر برگزاری مراسم مناجات خوانی برپاکردیم؛ با رعایت مسائل اجتماعی- بهداشتی از ضدعفونی کردن محیط گرفته تا افراد و فراهم کردن امکانات برای ضدعفونی دست و استفاده از ماسک و دستکش که البته هزینه‌سنگینی هم دارد و از طرفی هم این نیروها که مشغول خدمت­رسانی هستند با جان دل از وقت و استراحت خود می‌زنند و افطار نکرده خودشان را به مسجد می‌رسانند، بنابراین اگر نسبت به این مجلس و افراد دیگر احساس وظیفه نکنید مسئول هستید. لذا تشویق می‌کنم شما را به نیامدن، اما وقتی که آمدید باید دعا کنید برای خادمان مجلس بعد برای آن­ها که نمی‌توانند به هر علتی در مجلس حضور پیدا کنند، برای رهبر دعا کنید و افراد بیرون از مسجد، این دعا کردن ایرادی ندارد چون صدای شما را فقط خداوند می‌شنود. من هیاهو دارم و بلند دعا می‌کنم خدا انقلاب و رهبر را از بلیات حفظ کن ولی شما در دل این دعا را می‌کنید. این مطالب را من می‌گویم چون برای بعضی­ها دلم می‌سوزد، چون بچه حزب‌الهی­ها و پای­منبری­ها خدایی نکرده غیبت این مجلس را می‌کنند و کارهای خیر خود را با نقصان و کاستی­های این مجلس عوض می‌کنند. من دعوت می‌کنم از همه برای بازدید از کارها و خدماتی که برای برپایی این مجالس ترتیب داده­ایم و آماده کردیم.

حضرت می‌فرمایند هرکس واجبات را در وقت خود و به درستی انجام دهد نه تنها قرب الهی می‌یابد بلکه نزد خدا محبوب هم می‌شود. شما که روزه می‌گیرید رعایت حلال و حرام را در گوش و زبان و چشم دارید و عقل و روان و سایر اعضا و جوارح خود را حفظ می‌کنید و در لحظه افطار می‌گویید خدایا به روزه‌داری که الان با تو سخن می‌گوید به حضرت مهدی فاطمه عجل الله تعالی فرجه الشریف روزه ما را به او وصل کن و حالا که روزه ایشان را قبول کردی روزه دوستداران او را هم قبول بفرما. شما با این دعا روزه خود را باز کنید، چنین توصیه‌هایی در سیره علمای بزرگ وارد شده است. آیت الله کشمیری رحمت الله علیه وقت افطار عرض می‌کردند خدایا من افطار نمی‌کنم تا این همه چیزهای خوب به مومنین دادی به من هم عطا بفرمایی و تا اشک از چشمانش جاری نمی‌شد روزه خود را باز نمی‌کرد. شما وقتی رو به اباعبدالله علیه السلام سلام می‌کنید و اشک شما جاری می‌شود بدانید این همان جواب سلام شماست، اشک شما هنگام افطار جواب خدا و اهل بیت علیهم السلام به شماست. پس حواس و فکر خود را متوجه روزه‌داری کنید و از فضای مجازی و تعلقات دنیا فاصله بگیرید و با تمسک به اهل بیت علیهم السلام واجبات خود را رقم بزنید. همانطور که در دعا می‌گوییم "الْقُرْبَةَ وَ الْخَيْرَ الْمَقْبُولَ" اگر خدا قبول کند، این باز شدن مسجد و برپایی مجدد نمازهای جماعت خیری است که به ما می‌رسد.

در روایتی دیگر از امیرالمومنین علی علیه السلام می‌خوانیم: "أحَبُّ الأعمالِ إلى اللّه ِ عزّ و جلّ في الأرضِ الدُّعاءُ "«محبوب‌ترين كارها نزد خداوند عزّوجلّ در زمين، دعا كردن است.» حالا می‌فهمید چرا می‌خواهیم این مراسم را برپا کنیم؟ حالا می‌فهمید چرا می‌گوییم اگر به قصد دعا خواندن به این مجالس پانمی‌گذاری نیایی بهتر است؟ ما که از نیات هم با خبر نیستیم فلذا حیف است از دست برود شما هر کدام می‌توانید بار دعا خواندن یک میلیون نفر را بکشید! خب باید دعا بکنید، اگر روضه و حرف من به تو کمک نمی‌کند خودت بنشین و رو به قبله راحت همانطور که می‌توانی دعا بخوان و برای همه دعاکن! از والدین و همسر و خانواده گرفته تا دوستان و آشنایان و همسایگان همه را دعا کن! چقدر ما همسایه بی‌دین و یا بی‌حجاب داریم؟ برای این­ها باید دعا کرد باور کنید با دعا کردن ما جامعه شروع به تغییر می‌کند.

آخرین مورد روایات که امشب می‌گویم و بعد به سراغ آیات قرآن می‌رویم حدیثی از امام صادق علیه السلام است که فرمودند "مِن أحَبِّ الأعْمالِ إلى اللّه ِ تعالى زِيارَةُ قَبرِ الحُسينِ عليه السلام "«يكى از محبوب‌ترين كارها نزد خداوند متعال زيارت قبر حسين عليه السلام است» (کامل الزیارات) . این پیام امام صادق علیه السلام برای ماست.