اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ ِ

بیانات حاج منصور ارضی ،  شب سوم ماه مبارک رمضان 8 اردیبهشت 1399

بیانات حاج منصور ارضی مسجد ارک

بیانات حاج منصور ارضی ، شب سوم ماه مبارک رمضان 8 اردیبهشت 1399

اَعُوذُبِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم

بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ

"الْحَمْدُللّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُلِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَاعَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها"

 

"اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ يَسِّرْ لِيَ‏ الْأَعْمَالَ‏ الَّتِي‏ تُحِبُّهَا وَ تُحِبُ‏ الْعَامِلِينَ‏ لَهَا وَ أَعِنِّي عَلَيْهَا وَ اصْرِفْ عَنِّي الْأَعْمَالَ الَّتِي تَكْرَهُهَا وَ تَكْرَهُ الْعَامِلِينَ لَهَا وَ أَعِنِّي عَلَى تَرْكِهَا" «پروردگارا! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و انجام آن كارهايى را كه دوست مى‏‌دارى و انجام دهنده آن­ها را دوست مى‌‏دارى بر من آسان گردان، و من را به ترك كارهايى كه ناپسند مى‏‌دارى و انجام دهنده آن­ها را مبغوض مى‌شناسى موفق بدار.»

مبنای تذکرات ما در هیات و مبارزه با شیوع بیماری کرونا می‌تواند تبدیل به فرهنگ شود و در جامعه خودمان پیاده کنیم. امشب تا نزدیک زمان شروع برنامه هنوز مشخص نشده بود که ما می‌توانیم مراسم را برگزار نماییم یا خیر و اجازه ورود به کسی داده نمی‌شد. اگر هیات­ها زودتر از دیگران فرهنگ مدیریت بهداشت اجتماعی را رعایت و اجرا نکنند باعث تعطیلی هیئات می‌شود. ما با تهیه عکس و فیلم از زحمت دوستان برای انجام موارد بهداشتی و ضدعفونی و ارسال آن­ها به مسئولین و ستاد ملی کرونا سعی می­کنیم آمار شیوع را صفر نماییم؛ چطور؟ با همکاری شما و توجه به دستورالعمل­ها ان شاءالله این کار شدنی است. اگر فردی دچار بیماری شده باشد نباید بیاید، فاصله­گذاری هوشمند در این هیات رعایت می­شود، این دوستان با زحمت این دستورالعمل­ها و نکات را اجرا می‌کنند و بعد از مشغله روزانه خود و سریع بعد از افطار شروع به فعالیت می‌کنند. شما با حضور، با نظم، با کمک مالی، با همکاری و با رعایت موارد بهداشتی می‌توانید اثر بخش باشید. این مراسم باید از سوی ارگان­ها و ستادهای مختلف تایید گردد و برای این علاوه بر هزینه‌های مالی از وقت و عمر و توان محبین اهل بیت علیهم السلام استفاده می­شود؛ و فقط کافی است ما حرف گوش کنیم و چنانچه به علت بی­توجهی اجازه برپایی این مراسم را به ما ندهند این چراغ­ها خاموش می‌شود.  

ما این مجلس را به یاری اهل بیت و بالاخص امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برپا می‌کنیم و خوب است شما قبل از ورود ذکر استغفار داشته باشید و همچنین ذکر صلوات برای مادر حضرت همراه با سوره قدر تلاوت کنید؛ این شب­ها سوره دخان را فراموش نکنید. رعایت بهداشت و فاصله­گذاری اجتماعی در جامعه هیاتی یک واجب عینی است یعنی بر هر یک از ما واجب است و رعایت نکردن آن خسران برای همه در پی خواهد داشت. من واقعا راضی نیستم دوستان این مجلس را به­وسیله تلفن­های همراه خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند، این چه شهوتی است که دامن­گیر ما شده است؛ برای این مجالس چه کردیم؟ یکی از معانی جمله امیرالمومنین علی علیه السلام این جا معنی پیدا می‌کند "أَلَا وَ إِنَّكُمْ لَا تَقْدِرُونَ عَلَى ذَلِكَ وَ لَكِنْ أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ" «بدانيد که شما چنين نتوانيد کرد، ليکن من را ياري کنيد به پارسايي و تلاش و پاکدامني و درستي ورزيدن»(نامه به عثمان حنیف) . تقوا و ورع خود را نشان دهید، همه ارگان­ها و نهادها می‌خواهند کمک کنند ولی وقتی ببینند ما بی‌نظم هستیم از کمک دست می‌کشند.

این کلام حضرت زهرا سلام الله علیها است که می‌فرمایند: «پروردگارا! انجام آن كارهايى را كه دوست مى‏‌دارى و انجام دهنده آن­ها را دوست مى‌‏دارى بر من آسان گردان، و من را به ترك كارهايى كه ناپسند مى‏‌دارى و انجام دهنده آن­ها را مبغوض مى‌شناسى موفق بدار.» خیلی جالب است حضرت از طرفی درخواست می‌فرمایند خدا کارها را برایشان آسان سازد و بعد یاری هم می‌خواهند، این نشان از توجه و دقت ایشان است. حرف به اینجا رسید که از منظر روایات و احادیث کدام اعمال را خداوند دوست دارد؛ اولین مورد را گفتیم پیامبر صبر و شکیبایی را هنگام تزلزل در زندگی، فکر و اعمال و ولایت پذیری داشته باشد. زیرا عده­ای هنگام سختی متزلزل شده و فرو می‌ریزند. حتی گاهی در حق هم اختلاف پیدا می‌کنند و از این اختلاف عالم و جاهل مستثنی نیستند. شاید فردی روزه باشد اما مردم را در مترو اذیت می‌کند و مزاحمت درست می‌کند. همه از این بیماری می‌ترسند هر چند هنوز از خدا ترس پیدا نکردند و این یک درد است؛ دشمن هم از همین موضوع استفاده می‌کنند و ضربه می‌زنند. "إنَّ اللّهَ يُحِبُّ الصَّبرَ عِندَ زَلزَلَةِ الزِّلزالِ، وَاليَقينَ النّافِذَ عِندَ مَجيءِ الشُّبُهاتِ، وَالعَقلَ الكامِلَ عِندَ نُزولِ الشَّهَواتِ، وَالوَرَعَ الصّادِقَ عِندَ الحَرامِ وَالخَبيثاتِ "«خداوند، شكيبايى به هنگام تزلزل و لرزش­ها، يقينِ قاطع به هنگام پيش آمدن شبهه‌ها، عقلِ كامل به هنگام در رسيدن شهوت­ها و پارسايىِ راستين در برابر حرام و پليدی­ها را دوست دارد.»

در ادامه حضرت می‌فرمایند آن یقین که هنگام شبهات پیش می‌آید را به من عطا کن. در تعقیبات نماز صبح می‌خوانیم "وَ الْيَقِينَ فِي قَلْبِي" یعنی بعد از بصیرت در دین، یقین در قلب نیاز است چون می‌خوانیم: "وَ اجْعَلِ النُّورَ فِي بَصَرِي وَ الْبَصِيرَةَ فِي دِينِي‏ وَ الْيَقِينَ فِي قَلْبِي وَ الْإِخْلاَصَ فِي عَمَلِي‏" «و نور در چشم ظاهر من قرار دهى و بصيرت و معرفت در دينم و يقين كامل در دل من و اخلاص در عمل من.» در نماز جماعت می­گویند اگر بین نمازگزاران فاصله به اندازه یک نفر باشد نماز صحیح است خُب این همان فاصله­گذاری است و امامان جماعت مساجد همین را رعایت و اجرا نمایند. با همین احکام می‌توانید نماز جماعت خود را برپا کنید. وقتی هرکس بیاید و ببیند در مساجد فاصله گذاری و بهداشت اجتماعی رعایت می‌شود و آن کسی­که بیماری دارد به مسجد نمی­آید دیگر مشکلی نیست. این ترس­ها باید هدایت شود، ما از چه می‌ترسیم؟ ترس از بیماری یا ورع در مقابل خدا؟!

سومین صفتی که خداوند می‌پسندد همان است که در دعای عالیه المضامین می‌خوانیم " اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي عَقْلاً كَامِلاً" یک نفر ممکن است جوان باشد ولی عقل کامل داشته باید و یک نفر هم ممکن است سنی از او گذشته باشد ولی نتواند کامل فکر کند برای مثال وقتی عالم در منبر نشسته و مشغول خطبه است طرف درست جلوی او نماز می‌خواند، این بی‌ادبی است و او می­تواند در گوشه­ای از مجلس بدون جلب توجه کردن نماز خود را بخوانید.

" وَالعَقلَ الكامِلَ عِندَ نُزولِ الشَّهَواتِ"
شما هر شب فکر کنید که شب اول این مراسم و شب آخر عمرتان است؛ پس هوشیار باشید و عقلتان کار کند. چه نیاز است هر دقیقه تلفن خود را چک کنید؟ اگر فردا شب بدانید یکی از ما نیست برای او چه می‌کنید؟ برای خودت چه می‌کنید؟ کمی افسوس می‌خوریم و گریه هم می‌کنیم ولی دوستان ما از دنیا رفتند چرا نباید از آن­ها یاد کنیم. باید به این مسائل فکر کنیم که این فرصت­ها یک عمر دوباره برای همه ماست. به قول شیخ رضا سراج می‌فرمود کسی که می‌خواهد در زمان سخنرانی تسبیح و ذکر بگوید عقب بنشیند زیرا با همین ذکر موقع صحبت عالم شما از حرف او عقب می‌مانید. این عقل کامل وقت برخورد با شهوات -منظور فقط شهوات جنسی نیست، شهوت حرف زدن، خواندن و...- باید به پیروی از خدا حکم کند. نباید دنبال این باشیم که فضائل خود را به دیگران نشان دهیم اگر این نیت باشد خیلی خطرناک است. شهوات زیاد هستند گاهی پول، گاهی پست و مقام هست، گاهی زیبایی و جوانی و قدرت است هرکس به چیزی گرفتار می‌شود. نکته اینجاست که حضرت می‌فرمایند خداوند کسی را دوست دارد که هنگام نزول شهوات، عقل کامل او را کنترل می‌کند پس ما همیشه شهوات را با خود همراه نداریم. لذا از امام صادق علیه السلام اینگونه سوال شد: "إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا اَلْعَقْلُ قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ اَلرَّحْمَنُ وَ اُكْتُسِبَ بِهِ اَلْجِنَانُ قَالَ قُلْتُ فَالَّذِي كَانَ فِي مُعَاوِيَةَ فَقَالَ تِلْكَ اَلنَّكْرَاءُ تِلْكَ اَلشَّيْطَنَةُ وَ هِيَ شَبِيهَةٌ بِالْعَقْلِ وَ لَيْسَتْ بِالْعَقْلِ"«شخصى از امام پرسيد عقل چيست‌؟ فرمودند چيزيست كه بوسيله آن خدا پرستش شود و بهشت بدست آيد آن شخص گويد: گفتم پس آنچه معاويه داشت چه بود؟ فرمود: آن نيرنگ است، آن شيطنت است، آن نمايش عقل را دارد ولى عقل نيست.» ببینید خود عقل عبادت خداوند را می‌کند و یا بندگانی که خوب هستند عقل دارند. در دعای عالیه المضامین که بعد از زیارت می‌خوانیم: "اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي عَقْلاً كَامِلاً وَ لُبّاً رَاجِحاً" «پروردگارا من را عقل كامل و خرد افزون.»

حالا بعضی­ها می­گویند چون مدتی کاسبی نکردم هر چقدر توانستم جنسم را می‌فروشم و یا حتی حاضر است از راه حرام کاسبی کند. شما نگاه کنید تعدادی که به علت شیوع بیماری کرونا از دنیا رفتند به علت مصرف الکل جان دادند و چقدر دچار مسمومیت شدید شدند این­ها به حرام حلال توجه نداشتند. امیرالمومنین علی علیه السلام چرا سوال می‌کند افضل اعمال چیست؟ برای اینکه این مطالب را نشر دهد و تا قیامت این پیام را برساند و پاسخ می‌شنود دوری از گناه! "یا أَبَا الْحَسَنِ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ" «ای اباالحسن! بهترین اعمال در این ماه، اجتناب از حرام­های خداست.» این روایت را همه در خطبه شعبانیه رسول اکرم صلی الله علیه و آله دیدیم. دقت کنید در برابر حرام و پلیدی و ورع صادق.

من چقدر دعا کردم این قهوه خانه­ها بسته شود که این بیماری کرونا آمد و این کار را کرد، مگر بیشتر از این ویروس کشته نمی‌گرفت؟ حتی می‌گویند افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند زمینه بیشتری برای ابتلا دارند. بچه­ها مراقب باشید! افرادی که دخانیات را تبلیغ و استعمال آن را قانونی می‌دانند دشمن دین و مردم هستند.

یکی دیگر از مواردی که حضرت به آن اشاره دارند کسب مال حلال و زحمت کشیدن برای کسب رزق است. رسول خدا صلي الله عليه و آله  می‌فرمایند: "إنَّ اللّهَ تَعالى يُحِبُّ أن يَرى عَبدَهُ تَعِبا في طَلَبِ الحَلالِ " «خداوند متعال، دوست دارد كه بنده‌اش را در جستجوى مال حلال، خسته ببيند.»