اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ ِ

بیانات حاج منصور ارضی ، شب دوم ماه مبارک رمضان 7 اردیبهشت 1399

بیانات حاج منصور ارضی مسجد ارک

بیانات حاج منصور ارضی ، شب دوم ماه مبارک رمضان 7 اردیبهشت 1399

اَعُوذُبِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم

بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ

"الْحَمْدُللّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُلِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَاعَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها"

امسال ماه رمضان را اینگونه سپری کنید، امشب را شب اول ماه و همچنین شب آخر عمر خود بدانید. زندگی هم همین طور است معلوم نیست فردا چه کسی هست. این روزها علاوه بر تدارک مراسم مناجات باید درگیر مسائل و مشکلات این بیماری منحوس و شیوع آن باشیم و به دنبال آماده­سازی محیط بهداشتی برای مسجد باشیم؛ بعضی از این دوستان خواب نداشتند پس باید دقت بیشتری داشته باشید. اگر برادران دقت نکنند ما و دیگران به زحمت می‌افتیم؛ امیدواریم این مجالس کسی را به زحمت نیندازد. چنانچه این رعایت­ها انجام نشود همین ارتباط کوتاه و ظریف ما با خدا ضربه می‌خورد و نباید بهانه به دست دیگران بدهیم. همین اندازه که آمدید و با خدا صحبت می‌کنید خیلی ارزش دارد، این هم از ما گرفته شود چه می‌توانیم بکنیم! لذا بهترین کار همراه استغفار و صلوات کمک به دیگران و امر خداست. کسی می‌تواند صدقه بدهد، پول بپردازد؛ کسی می‌تواند وقت و جسم خود را به میدان بیاورد، بسم الله و یکی هم می‌تواند استغفار کند برای همه استغفار بطلبد نه فقط برای خود استغفار بطلبیم، نیت کنیم و این ارزش دارد.

همه دست‌اندرکاران از نیروهای انتظامی گرفته تا دیگران سعی می‌کنند به بهترین وجه این مجالس راه بیفتند. البته فشارهایی هم وجود دارد زیرا این بیماری وجهه سیاسی هم پیدا کرده است و از استاندار تا وزیر کشور و سطوح بالاتر درگیر هستند. حالا که ما می‌خواهیم این مراسم­ها برپا شود باید ارائه طریق بدهیم و به آن به دقت عمل کنیم. شما مستمعین به همان اندازه که کمک بدهید به همان میزان هم این مراسم بهتر برگزار می‌شود. رهبر می‌فرمایند در مقابل دشمن هم انصاف داشته باشیم و قبول کنیم عده‌ای هم ترسیدند و اذیت می‌شوند منتهی چه دست­هایی در کار هست مشخص نیست و به امید خدا آن دست­ها قطع می‌شوند. اگر خدا بخواهد کارها انجام می‌شود منتهی اگر ما درست مناجات کنیم، خود را مشغول مقایسه با دیگر مجالس نکنیم و متوجه حال خود باشیم. ما اینجا حاضر شدیم تا با خدا حرف بزنیم باید ببینیم خدا جواب ما را می‌دهد؟ اگر خدا جواب ندهد خیلی سخت است چون فقط حمالی کرده­ایم.

حضرت زهرا سلام الله علیها دعایی به نام مكارم الاخلاق‏ دارند که در شب گذشته به آن اشاره کردیم؛ بعد از صلوات حضرت چنین از خداوند درخواست دارند: 
"اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ يَسِّرْ لِيَ‏ الْأَعْمَالَ‏ الَّتِي‏ تُحِبُّهَا وَ تُحِبُ‏ الْعَامِلِينَ‏ لَهَا وَ أَعِنِّي عَلَيْهَا وَ اصْرِفْ عَنِّي الْأَعْمَالَ الَّتِي تَكْرَهُهَا وَ تَكْرَهُ الْعَامِلِينَ لَهَا وَ أَعِنِّي عَلَى تَرْكِهَا" «پروردگارا! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و انجام آن كارهايى را كه دوست مى‏‌دارى و انجام دهنده آن­ها را دوست مى‌‏دارى بر من آسان گردان، و من را به ترك كارهايى كه ناپسند مى‏‌دارى و انجام دهنده آن­ها را مبغوض مى‌شناسى موفق بدار.» خدایا کاری کن اعمالی که تو دوست داری من انجام دهم، توجه بفرمایید ملائکه از تقرب نفس کشیدن حضرت فیض می‌بردند، خداوند ایشان را امت خود خوانده است از رسول خدا صلی الله علیه و آله چنین نقل است: 
"أُدْخِلْتُ الْجَنَّةَ فَرَأَيْتُ عَلَى‏ بَابِهَا مَكْتُوباً بِالذَّهَبِ‏[بِالنُّورِ] لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ حَبِيبُ اللَّهِ عَلِيٌّ وَلِيُّ اللَّهِ فَاطِمَةُ أَمَةُ اللَّهِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ صَفْوَةُ اللَّهِ عَلَى مُبْغِضِيهِمْ لَعْنَةُ اللَّه" 
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: من را به بهشت بردند؛ ديدم بر در آن نوشته شده
"لا إِلهَ إِلَّا اللَّه، مُحَمَّد حَبِيبُ اللَّه، عَلِيّ وَليُّ اللَّه، فَاطِمَة أمَةُ اللَّه، الْحَسَن وَ الْحُسَيْن صَفْوَةُ اللَّه، عَلَى مُبغِضيهم لَعنةُ اللَّه" (خصال)

ایشان از خداوند درخواست دارند اعمالی را به ما آموزش دهند و آسان بگردانند که خداوند آن را دوست دارد و حتی عاملین آن را خداوند دوست دارد. حالا ما که مدعی دوست داری اهل بیت علیهم السلام هستیم باید به آن توسل بجوییم. خدا ما را تا به اینجا کشانده است و با توسل به این وجودهای پاک اگر مناجات نداشته باشیم بی‌ادبی نیست؟ خداوند صمد است و این ما هستیم که نیازمند اوییم، اگر حرف نزنیم بیچاره هستیم. اولین جمله از شرح این دعا برای حیات طیبه را از قرآن فیض می‌بریم سوره نحل آیه  97 -حروف ابجد این سوره 128 است و اشاره به شیرینی محبت امام حسین علیه السلام دارد
"مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ" 
«از مرد و زن، هرکس کار شایسته انجام دهد درحالی که مؤمن است، مسلماً او را به زندگی پاک و پاکیزه‌ای زنده می‌داریم و پاداششان را برپایه بهترین عملی که همواره انجام می‌داده‌اند، می‌دهیم.» 
این معرفی مومن در قرآن است که عمل صالح فقط از سوی مومن صادر می‌شود و هرکس عمل صالح انجام دهد در حالی که مومن است به او حیات طیبه می‌چشانند؛ و با بهترین اعمال پاداش می‌بیند فرقی هم نمی‌کند مرد باشد یا زن! خب حضرت این را نه تنها برای خود و یا خانواده‌اش می‌خواهد بلکه برای دوستان خود می­خواهند. حضرت بعد از ازدواج به حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند این تکه کاغذ را با من در قبر قرار بده! این چه مطلبی بوده که در شب ازدواج وصیت آن را به همسر خود امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرمایند؟ همه روایت را شنیدید توصیه در مورد شیعیان است یعنی حضرت در قیامت به خداوند عرض می­کنند این حدیث مربوط به شیعیان من است، دقت می­کنید بی­بی چطور به فکر ما بوده است.

نکته مهم دیگر ذیل همین آیه چنین است، در نهج البلاغه از حضرت علی علیه السلام پرسیدند، منظور از"فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَوةً طیِّبَةً" چیست؟ حضرت فرمود: "قناعت" (کلمات قصار 229) . حضرت می‌خواهند بین این همه مسائل مختلف به نکته مهمی اشاره کنند برای مثال شما مدتی سخت و زیاد کار می‌کنید و دستمزد خود را برای امام حسین علیه السلام خرج می­کنید؛ شما گرفتار نشوید! در زندگی قناعت کنید و اضافه پول را برای امام حسین خرج کنید. متاسفانه این مدت کسبه تعطیل بودند حالا که باز کردند بعضی­ها برای جبران این مدت گران­تر می‌فروشند، برای هیات خرید کردیم، قیمت جنس دو برابر قبل از کرونا بود، این جنس در مغازه بوده چرا گران می‌فروشند؟ این درآمد رزق تو نیست، با اجحاف و ظلم به دیگران نمی‌توانیم رزق خود را به دست آوریم، این را باید بفهمیم. ظرفیت مسجد که حدود پنج هزار نفر بوده است حالا حدود هزار نفر یعنی یک پنجم گنجایش ظرفیت دادیم. خُب به همین رضایت بدهیم و خدا را شکر کنیم؛ این برای­مان قانون باشد هرشب که می‌گذرد دو رکعت نماز شکر بخوانید. در دعای ابوحمزه ثمالی نیز به حیات طیبه اشاره شده است 
"وَ أَحْيَيْتَهُ حَيَاةً طَيِّبَةً فِي أَدْوَمِ السُّرُورِ" 
«و او را به زندگانی پاکیزه زنده داشتی، در بادوام­ترین خوشی­ها.»

برای دوام این حیات طیبه حضرت تاکید دارند که باید کار شود تا به جایی برسد که ایجاد سرور کند و این از طریق قناعت عملی می‌شود. سرگذشت حضرت موسی علیه السلام را مطالعه کنید هر سه دشمن اصلی این پیامبر خدا -هامان، فرعون و قارون- در مقابل و دشمن قناعت هم بودند و دست به جنگیدن زدند در این راه حضرت موسی علیه السلام برای ما الگو هستند و ما باید به همه انبیا احترام و اعتقاد داشته باشیم. لذا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند مقام قرآن خواندن و سلام و صلوات رساندن به من و اهل بیتم و همین طور انبیاء و مرسلین گذشته چه مقام و جایگاهی دارد یعنی باید ادب داشته باشیم. متاسفانه بعضی­ها راحت می‌گویند حضرت آدم، در حالی که حضرت آدم خادم امیرالمومنین علیهما السلام است شما وقتی نجف به زیارت بارگاه حضرت علی علیه السلام می‌روید بدون سلام به حضرت آدم و جناب نوح علیهما السلام اجازه ورود پیدا نخواهید کرد. آخرین مقام آدم علیه السلام خادمی امام علی علیه السلام است و آخرین مقام نوح خادمی اهل بیت است و در نهایت با گریه بر امام حسین علیه السلام آرام گرفتند. این دو عزیز قبر امیرالمومنین علیه السلام را آماده و از آن مراقبت کردند.

در ادامه این فراز "الْأَعْمَالَ‏ الَّتِي‏ تُحِبُّهَا وَ تُحِبُ‏ الْعَامِلِينَ‏ لَهَا" باید ببینیم چه اعمالی را خداوند از ما خواسته انجام بدهیم و آن­ها را یکی یکی برشماریم. رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: خداوند کسی را دوست دارد که هنگام لرزش­ها شکیبا باشد و تزلزل در حرکت و قدم ایجاد نشود. مخصوصاً در برخورد با شبهات، وقتی به ماه مبارک رمضان می‌رسیم درگیر این موضوعات می‌شویم و این مطالب را انتقال می‌دهند. پس دقت داشته باشید طبق توصیه مقام معظم رهبری هرچیزی و هر مطلبی را انتشار ندهید.