اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ ِ

سومین جلسه از دوره جدید آموزش مداحی دوره عالی

سومین جلسه از دوره جدید آموزش مداحی دوره عالی

تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را محدود به تعقیبات نماز ندانیم. خیلی‌ها تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را به عنوان دعا و یا ذکر نگاه می‌کنند. اگر کمی بهتر به این موضوع توجه کنیم می‌فهمیم این ارثیه حضرت زهرا سلام الله علیها برای عموم مردم است، اگر چنین دیدی داشته باشیم همیشه خواهان این عمل خوب هستیم، و آن را محدود به تعقیبات نماز نمی‌دانیم. این افضل الذکار نمی‌تواند افضل العمال باشد؟ قال رسول الله صلی الله علیه و آله: أفضَلُ العِبادَةِ الدُّعاءُ... (میزان الحکمه، فضیلت دعا)  غفلت هایمان را با دعا و مناجات پرکنیم. غفلت هایمان را با دعا و مناجات پرکنیم، چهار چیز همنشین غفلت است، افراط و تفریط در عمل، تداوم گناه، جهالت و کثرت شهوات. - باتوجه به دعا کمیل "مِنْ سُوَّءِ فِعْلی وَ اِساَّئَتی وَ دَوامِ تَفْریطی وَ جَهالَتی وَ کَثْرَةِ شَهَواتی وَ غَفْلَتی" - وقتی از غفلت و همنشین هایش دوری جستی ناخودآگاه به سوی مخالفت با هوای نفس حرکت می‌کنی، واین می‌تواند حداقل در کار مداحی شما، مصونیت ایجاد کند. در واقع توفیق طاعت با بُعد المعصیت به دست می‌آید. (کتاب منشور نوکری شرحی در این باب آورده است) - فاصله بین اشغال کردن و به فیض رساندن  مجلس برای مداح بسیار ظریف است. شعر عاشورایی هنر بدون وهن است، مداح باید بر زمینه چینی از طریق محسوسات مسلط باشد، منتهی شرطی دارد مهمترین آن عدم ایجاد وهن است و دومی همخوانی با شرایط و مقتضیات مستمع است. یعنی شما باید اول با شعر و روضه‌ی خود گریه کنید، تا مستمع بتواند با آن گریه کند. این زمینه چینی باید اول در خود مداح جاافتاده باشد والا فاصله بین اشغال کردن و به فیض رساندن مجلس برای مداح بسیار ظریف است.