اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ ِ

دست از رهبر و مرجع خود برنمی داریم

دست از رهبر و مرجع خود برنمی داریم

مراسم رونمایی از مجموعه کتب آموزشی تخصصی مداحی اهل بیت علیهم السلام به همت مؤسسه فرهنگی قدیم الاحسان در سالن همایش های بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

اصول عقاید ، تاریخ تحلیل اهل بیت (ع) ،‌ ادبیات عرب ،‌ احکام مداحی ، فرهنگ سازی دینی و رسالت ستایشگری ، آشنایی با ادیان و مذاهب ، آشنایی با منابع دینی (قرآن و حدیث) ، دعا و نیایش ، تاریخ عزاداری ، ولایت فقیه ، تاریخ عاشورا ، تاریخ اسلام ، تاریخ تشیع ، تاریخ امویان ، تاریخ عباسیان ، تاریخ خلفا ، سیره و سنت ، انقلاب اسلامی ، ادبیات ستایشگری و مقتل شناسی ، عناوین این مجموعه 21 جلدی است.
حاج منصور ارضی، مدیر و ناظر اجرای این طرح، در مراسم رونمایی با قرائت آیه شریفه «إن الله و ملائکة یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما » تصریح کرد: این آیه سرمشقی برای مداحان است. چون اولین مداح پیامبر و اهل بیت علیهم السلام، خود خداوند متعال و سپس ملائکه هستند و به این ترتیب دستور داده شده که همان طور که ما مدح می گوییم شما هم مدح پیغمبر اکرم و ائمه اطهار علیهم السلام را بگویید.این مداح و ذاکر اهل بیت علیهم السلام با اشاره به اینکه رشته مداحی، مبداء و مقصد توحیدی دارد، گفت: ما به جای آنکه آسیب شناسی را در جامعه مطرح کنیم که مستمسک گروهی نااهل بیفتد، کار را با کمک حوزه علمیه شروع کردیم و از ابتدا قصد داشتیم که با همراهی عده ای از ارادتمندان اهل بیت علیهم السلام و به خصوص بزرگان دین و طلاب، این کتاب ها را تهیه و آماده کنیم. این کار انجام شده و انشاءالله در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.حاج منصور ارضی با تأکید بر اینکه به کمک و نقص پیدا کردن و تذکر دادن بیش از هر چیزی احتیاج داریم، اظهار داشت: نکته مهم این است که اگر به دنبال آسیب هستید، اولین آسیب شناس من هستم! اما اگر می خواهیم این نهضت زنده و پویا باشد و این کار که قدم اول آن برداشته شده، ادامه پیدا کند باید کمک کنیم.

او به نمونه هایی از مطالب منتشر شده در این آثار اشاره کرده و یادآور شد: به عنوان مثال مقتل زیاد است اما کمتر به مقتل شناسی پرداخته و توجه داده شده است. و یا احکام تخصصی در باب مداحی موضوع مهمی است که در این کتاب ها چندین مطلب جدید مطرح شده، با این مضمون که احکام تخصصی یک مداح چیست. مثلاً اگر مداح به مجلسی قولی داده و دیگر نمی تواند به جای دیگر وعده ای بدهد چه باید کرد. چون برای زنده کردن یک جامعه فرقی ندارد که در کدام طایفه و قومی مداحی شود. از این گونه مطالب و نکات بارزتری هم وجود دارد که بزرگان ما در آینده در کتاب ها خواهد نوشت.این مداح و ذاکر اهل بیت علیهم السلام با بیان اینکه طبق آیه شریفه «إن تنصر الله ینصرکم» دست کمک به سمت همه عزیزان داراز می کنیم، گفت: این کمک خواهی به این دلیل است که دغدغه مقام معظم رهبری همین آموزش و پژوهش مداحی است. امروزه همه مطیع هستیم و دست از مرجع خود برنمی داریم. اما بیماری را بعضی افراد در این حوزه ایجاد کرده اند که به لطف خدا ذکر «یا من تحل به عقد المکاره » مشکل را حل کرد. آقا روش زندگی و مداحی را بیان فرموده اند. من به مسئولین مملکت کاری ندارم و دو سال است که ساکت هستم. اما این مطلب مطرح است که مداح تجمل پرست نباشد، زندگی های تجملاتی و سفرهای غیر الهی نداشته باشد. مقداری جان فشانی کند.

حاج منصور ارضی ضمن اشاره به اینکه دستورات بسیار مهمی نزدیک به واجب و شاید واجب برای فعالان در عرصه مداحی مطرح شده، گفت: بعضی افراد به این گونه مطالب توجه ندارد و مسائل دیگری را مطرح می کنند. عده ای جزء اولین افراد بودند که اظهار داشتند مطیع امر رهبریم، اما تا سال گذشته فیلم های مجالس عزاداری آن ها اشکالاتی داشته که آقا هم مشاهده کرده اند.وی با بیان اینکه باید ابتدا محتوا را کامل کنیم، اظهار داشت: بعد از اینکه مزرعه را کامل کردیم، محصول می دهد و البته آفت هم دارد. این در حالی است که تا به حال اصلاً مزرعه ای نبوده و همه به آسیب شناسی مشغول شده اند! همان طور که حضرت سیدالشهدا (ع) مورد تهاجم چهار هزار تیر قرار می گیرد، مداحی هم همین گونه می شود. هر قدر می پرسیم به چه جرمی، جوابی نمی دهند.

این ذاکر اهل بیت علیهم السلام بار دیگر تأکید کرد: ما از  همه بزرگان، علما، طلاب، صاحب منصب ها، افرادی که می توانند با مال و جان و علم و فکرشان کمک برسانند، درخواست یاری داریم. بیشتر از همه حوزه علمیه که همه قرب ما به سمت حوزه است، تا دانشگاه. باید یک حوزه و کرسی داشته باشیم تا این کار را زیر نظر علما و اساتید دانشگاه ها ادامه بدهیم. اما کارشناس باید عالم و مرجع تقلید و یا مداح باشد.

حاج منصور ارضی به فعالیت های آینده این مجموعه و انتشار کتاب های بیشتری در این زمینه اشاره کرد و گفت: این ها کتاب های معرفتی است و مطالب مهارتی که بخش کوچکی از آن را من هم تدریس کرده ام هنوز آماده نشده است.

او همچنین گوشه ای از محدودیت های انجام این کار را برشمرد: فضای آموزشی کم داریم. هیچ بودجه ای هم در اختیار نداریم و فقط حدود یک میلیارد تومان برای چاپ و کارهای دیگر هزینه شده که با کرم امام حسین (ع ) فراهم شد. همه نوع کمک می خواهیم. از طرف دیگر اگر کسی راه را غلط می داند تذکر بدهد.حاج منصور ارضی در پایان با بیان این نکته که «باید به مداح و روضه خوان این نکته را آموزش بدهیم که وقتی روضه گوشه زندان را می خواند، کدام طرف است. روبروی حضرت زینب (س) که می زدند و یا کمک دهنده به حضرت» به مرثیه خوانی و مداحی اهل بیت علیهم السلام پرداخت.