سه چیز است که خداوند عزوجل به هیچ‌کس در آن‌ها اجازه‌ای نداده است؛ برگرداندن امانت به نیک و بد، وفا کردن به عهد و پیمان با نیک و بد، و نیکی کردن به پدر و مادر، خوب باشند یا بد.

سه چیز است که خداوند عزوجل به هیچ‌کس در آن‌ها اجازه‌ای نداده است؛ برگرداندن امانت به نیک و بد، وفا کردن به عهد و پیمان با نیک و بد، و نیکی کردن به پدر و مادر، خوب باشند یا بد.

بیانات حاج منصور ارضی در زیارت عاشورا روز هفتم ماه شعبان المعظم مورخ چهارم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ حسینیه صنف لباس فروشان


بسم الله الرحمن الرحیم

اگر مدیران کشور در مسئولیتی که مردم به آنان امانت داده‌اند خیانت کنند، نشان‌دهنده دوری آنان از صفات مومنین است.
سعی کنید قبل از شروع کار روزانه صدقه بدهید و تا وقتی که سلامت هستیم برای سلامتی خود خرج کنیم. نمی‌دانم چرا ما توجه نداریم برای بهبود و رهایی از بیماری خرج کنیم اما برای سلامتی خود چنین توجهی نداریم! قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام دستور می‌دهند برای سلامتی و حفظ خود صدقه بدهید، دعا و ذکر داشته باشید. امام صادق علیه السلام برای حفظ سلامتی دعایی را فرمودند: " أَبْرَأُ إِلَیْکَ مِنْ أَهْلِ لَعْنَتِکَ "(دعای هنگام صبح و شامگاه) و یا برای حفظ سلامتی خود به کار خیر بپردازید، دست کسی را بگیرید این دستورات در زمان سلامتی است ولی ما در هنگام بیماری به این کارها مشغول می‌شویم. واقعاً چرا ما این‌گونه همه آداب دین را برعکس انجام می‌دهیم. به خصلت سی و ششم مومنین رسیدیم؛ " أَمِیناً عَلَى الْأَمَانَاتِ، بَعِیداً مِنَ الْخِیانَاتِ " امین بر امانت و خیانت از او دور است. مومن به همان میزانی که از خصلت امانتداری دور باشد از ایمان نیز دور شده است. در این رابطه سوالی پیش می‌آید که آیا خیانت فقط در موضوع امانتدار و امین بودن است یا در همه موضوعات است؟ زمانی شخصی کلامی را امانت می‌گوید و خیانت در امانت نباید شود ولی گاهی خیانت در مال و ناموس و عِرض است. حتی خیانت در مسئولیتی است که به کسی داده می‌شود مانند مردم مسئولیتی را به مدیران کشور امانت داده‌اند اگر این‌ها به این امانت خیانت کنند، نشان‌دهنده دوری از صفات مومنین است. امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: " ثلاثٌ لم یَجعلِ اللّه ُ عزّ وجلّ لأحدٍ فیهنّ رُخْصةً: أداءُ الأمانةِ إلَی البَرِّ والفاجرِ ، والوفاءُ بالعَهدِ للبَرِّ والفاجرِ ، وبِرُّ الوالِدَینِ بَرَّینِ کانا أو فاجِرَینِ " سه چیز است که خداوند عزوجل به هیچ‌کس در آن‌ها اجازه‌ای نداده است؛ برگرداندن امانت به نیک و بد، وفا کردن به عهد و پیمان با نیک و بد، و نیکی کردن به پدر و مادر، خوب باشند یا بد(اصول کافی جلد ۲) .
متاسفانه خیلی‌ها از این منظر در ایمان کم می‌آورند، اگر والدین‌تان زنده نیستند از پول حلال خود برای آن‌ها صدقه و خیرات بدهید و اگر زنده هستند به‌گونه‌ای با آنان برخورد کنید که در این فرصت کوتاه دل‌شان را به دست آورید. برای انجام عبادات مستحبی مانند نماز و روزه مستحبی و یا سفر زیارتی اگر والدین راضی نباشند مقبول نیست. من می‌گویم اعمال مستحبی اگر با رضایت والدین نباشد مقبول نیست، فرایض واجب جای خود دارد. دومین روایت را حضرت صادق علیه السلام می‌فرمایند: " ادُّوا الْامانَةَ وَلَوْ الی قاتِلِ الْحُسَینِ بنِ عَلِی علیه السلام " امانت را به صاحبش بازگردانید، اگر چه قاتل حسین بن علی علیه السلام باشد(الامالی للصدوق) . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: " ثَلاثٌ مَن کُنَّ فیهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَ اِن صامَ وَ صَلّى وَحَجَّ وَ اعتَمَرَ و َقالَ «اِنّى مُسلِمٌ» مَن اِذا حَدَّثَ کَذِبَ وَ اِذا وَعَدَ اَخلَفَ وَ اِذَا ائتُمِنَ خانَ " سه چیز است که در هرکس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمره کند و بگوید من مسلمانم، کسى که هنگام سخن گفتن دروغ بگوید و وقتى که وعده دهد تخلف نماید و چون امانت بگیرد، خیانت نماید(نهج الفصاحه) . امام صادق علیه السلام در روایتی دیگر می‌فرمایند: " لا تَغتَرّوا بِصَلاتِهِم و َلا بِصیامِهِم، فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَما لَهِجَ بِالصَّلاهِ و َالصَّومِ حَتّى لَو تَرَکَهُ استَوحَشَ ، وَ لکِنِ اختَبِروهُم عِندَ صِدقِ الحَدیثِ و أداءُ الامانَهِ " فریب نماز و روزه مردم را نخورید، زیرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى‌کند که اگر آن‌ها را ترک گوید، احساس ترس مى‌کند، بلکه آن‌ها را به راستگویى دد سخن و امانتدارى بیازمایید(اصول کافی جلد ۲) . امام علی علیه السلام نیز فرمودند: " إذا قَوِیَتْ الأَمانَةُ کَثُرَ الصِّدقُ " هرگاه امانتداری تقویت شود، صداقت و دوستی زیاد می‌شود(غررالحکم) .
خداوند واقعاً به ما خیر دهد و بهترین خیری که می‌تواند به ما عطا فرماید، فهم این خصایص مومنان در حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌باشد. مهمترین خیری که از خداوند می‌خواهید فهم کلام اهل بیت علیهم السلام است، با جانمان قبول کنیم و به آن عمل نماییم.